İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından proje ve finansı hazırlanan, şehrin batı yakasında 4 milyon kişiye hizmet verecek 18.4 km’lik Sefaköy - Beylikdüzü - Tüyap Metrosu, 10 istasyondan oluşuyor. Büyükçekmece, Esenyurt, Avcılar, Beylikdüzü, Küçükçekmece ve Bakırköy ilçelerini kapsayan; Avrupa yakasında raylı sistem erişimi olmayan yaklaşık 4 milyon İstanbullu için hizmet potansiyeline sahip proje, 2000’li yılların başından beri gündemdeydi. İBB yönetiminin 2019 yılında CHP’ye geçmesinin ardından yapılan incelemede, projenin güncelliğini yitirdiği tespit edildi.

2020 yılında hat için güncel bir proje hazırlandı. 2021 yılının mayıs ayında hattın finansmanı için Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) ile İBB arasında Yeşil Şehir Aksiyon Planı (GCAP) mutabakatı imzalandı. 2022 Temmuz ayında projeleri ve fizibilite raporu tamamlanarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nca onaylandı ve 2022 Eylül ayında Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) süreci tamamlandı.

4 KEZ REDDEDİLDİ

Bakanlık onayını takiben temin edilen dış finansın kullanılabilmesi için 2022, 2023 ve 2024 Kamu Yatırım Programı’na 4 kere başvuruldu; ancak olumlu bir yanıt alınmadı. Tüm teknik raporları ve projeleri onaylı olmasına rağmen; 15 Ocak 2024 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 2024 Yılı Yatırım Programına bir kez daha dahil edilmedi.

İBB’den yapılan açıklamada, 2024 Kamu Yatırım Programına ara dönem projesi olarak alınması için tekrar başvuruda bulunduğu belirtildi. 5. kez yapılan resmi başvuru sürecinin tamamlanmak üzere olduğu kaydedildi.

BATI KESİMİNİN İLK METROSU OLACAK

Yaklaşık iki yıl önce başlayabilecek olan ancak Kamu Yatırım Programına alınmayarak tam 4 kez başlaması engellenen metro projesi, Beylikdüzü-Çobançeşme arasında doğrudan metrobüs aksını takip edecek olup; hem bu akstaki metrobüs yoğunluğunu hafifletecek hem de D-100 üzerindeki araç trafiğini önemli ölçüde azaltacak. Bu hatla birlikte İstanbul’un batısında yaşayan ve hiçbir raylı sistem erişimi olmayan yaklaşık 4 milyon nüfus metrosuna kavuşacak.

Küçükçekmece’de mevcut Halkalı – Gebze Marmaray Hattı ile, tasarım çalışmaları tamamlanan Esenyurt-Saadetdere Uzatma Hattı ve ekspres metro HIZRAY projesi ile entegrasyon sağlanacak. Esenyurt-Saadetdere uzatmasıyla hattın, aynı zamanda İBB tarafından yapım çalışmaları devam eden Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey-Esenyurt Metro Hattı’na da entegrasyonu sağlanmış olacak. Söz konusu güzergahta hattın işletmeye açılması beklenen yıl için günlük 969.630 yolcunun taşınması; 2050 yılında ise günlük 1 milyon 307 bin 66 yolcunun taşınması öngörülüyor.

İMAMOĞLU TEPKİ GÖSTERMİŞTİ 

Hattın, Cumhurbaşkanlığı kamu yatırım programına dahil edilmemesine İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu çok sert tepki göstermişti. İmamoğlu "Bütün metrobüs duraklarına, üst geçitlerine yazdıracağım. ‘Ey halkımız sizin metroyla buluşmanızı engelliyorlar.’  Şimdi bunları her yere yazacağım. Ve insanlarımızın duymasını sağlayacağım” demişti.

Ardından, hattın geçeceği ilçelerdeki belediyeler “Metroma engel olma” afişleri asarak tepkisini göstermişti.