İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, “10 x 10 = 100 Büyük Proje” toplantılarının 5’incisi olan  “Ulaşılabilir İstanbul” sunumunu gerçekleştirdi. 

Yeni dönemi ulaşım projelerini açıklayan İmamoğlu “Uzun yıllar liyakatsiz ellerle yapılan birçok müdahale faydadan çok zarar verdi. Doğru ve sürdürülebilir ulaşım politikalarıyla İstanbul ulaşımında çığır açtığımız bir dönemi geride bırakıyoruz” dedi.

“İHANET DÖNEMİ SONA ERDİ, İSTANBUL YARALARINI SARDI”

İmamoğlu İstanbul’da ulaşımın önümüzdeki dönemde her geçen gün daha iyiye gideceğini vurgulayarak “Biz İstanbul’da liyakatli ve erdemli bir yönetim tarzını hakim kıldık. İhmal, israf ve ihanetle özdeşleşmiş bir dönemi tarihe gömdük. Bir daha dirilemeyecek. İcraatla, hizmetle, yatırımla dolu, yepyeni bir dönemi başlattık. İstanbul bu sayede yaralarını sardı, iyileşip, güçlü bir biçimde ayağa kalktı. Şimdi, bu iyileşmiş, toparlanıp güçlenmiş halimizle daha büyük hedeflere, daha güçlü, daha hızlı adımlarla yürüme zamanı. İstanbul’un hızını kesmeye, rotasını geri çevirmeye çalışanlara izin vermeyeceğiz. Öyle bir koşacağız ki, yarı yolda kalacaklar” dedi.

“İETT VE ŞEHİR HATLARI GÖZDEN ÇIKARILMIŞTI”

İmamoğlu konuşmasında göreve geldiklerinde nasıl bir ulaşım sistemi devraldıklarını şöyle anlattı:

-Kentimize ait pek çok meselede olduğu gibi, sürdürülebilir uygulamalardan uzak, sadece günü kurtarmaya yönelik uygulamalarla keşmekeş olmuş bir İstanbul ulaşımı teslim aldık. Toplu ulaşımın bir kamu hizmeti olduğunu unutmuşlardı.

-İETT ve Şehir Hatları gibi köklü kurumları gözden çıkarmışlardı. İstanbul’un trafiği bizim dönemimize kadar hep geriye gitmişti.

-2019 yılında uluslararası endekslere göre İstanbul, Avrupa'nın trafiği en yoğun kentiydi. Aynı endekse 2023 yılında baktığımızda ise İstanbul’un trafik yoğunluğunda 34. sıraya kadar gerilediğini görüyoruz.

“METRO İNŞAATLARI DURMUŞTU”

-Göreve geldiğimizde, ‘bitiriyoruz’ dedikleri metroların inşaatları yüzde 1-4’lerdeydi. Hatta bazılarının güncel projesi, kurulu bir şantiyesi bile yoktu; sadece kağıt üstünde bir ihaleden ibaretti. Hollywood filmi gibi sahte test sürüşleri yapmışlardı.

-Bugün ulaşım üzerinden yol kenarında bozuk otobüs kumpası kuranların prodüksiyonları, o döneme göre çok zayıf kalıyor.

-Göreve geldiğimizde, 140 km’lik 12 metro ihalesinin bir kısmında iki yılı aşkın bir süredir hiç yapıma başlanmamış, bir kısmında da inşaatlar durmuştu.

-Bu projelerin hiçbirinin finansal planlaması olmadığı gibi, İBB’nin yüklenicilere yaklaşık 70 Milyon Euro’nun üzerinde borcu vardı. Yarım bırakılan bu projelerin tünelleri çökme riskiyle karşı karşıyaydı, açılan birçok tünelin betonarmesi bile yapılmamıştı. Bu durumda olan 40’a yakın nokta belirledik. Bunlara acil müdahale ettik.

“İBB BAŞKANLARININ EN ZORLU SINAVI METRODUR”

İmamoğlu, 5 yıl boyunca yapılanları da şöyle özetledi:

-İstanbul için Türkiye’nin ilk ‘Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Planı’nı, ilk ‘Yaya Master Planı’nı, ‘Otopark Master Planı’nı katılımcı bir yaklaşımla tamamladık. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlarının en zorlu sınavı, metro sınavıdır.  

-Metro sınavından geçemeyen belediye başkanı, diğer bütün derslerden geçse bile sınıfta kalır.  Çünkü metro, raylı sistemler, İstanbul’un ulaşım sorunlarının en temel, en acil çözümüdür. Eğer yeterince verimli ve hızlı bir biçimde metro yapamıyorsanız, İstanbul’u yönetirken çok büyük bir yanlış yapıyorsunuz demektir. 

“YEREL YÖNETİM TARİHİNDE BİR REKORDUR”

-İşte bu nedenle, göreve geldiğimizde ilk işimiz, duran metro inşaatlarını başlatmak oldu. 2019 yılı Haziran ayında 233 km olan raylı sistem hattını; İBB Meclisi’nde ve Bakanlık’ta birkaç ayda sonuçlanacak izin süreçlerinin 1 yıl ve daha uzun süreler bekletilmesine, pandemi sürecine ve ağır ekonomik koşullara rağmen bugüne kadar açtığımız hatlar ile birlikte 367 km’ye çıkardık. 5 yıldan kısa bir sürede 65 km raylı sistem hattı ve tüm İstanbulluların erişebileceği 62 istasyonla tarihi bir rekora imza atmış olacağız ki bu da yıllık ortalama 13,7 km ediyor.

-Bu, yerel yönetim tarihinde bir rekordur. Bu rekorumuzun 6. Hattı olan Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli metro hattını 1. Etabını 16 Mart Cumartesi günü Sancaktepe’de hizmete açıyoruz. ‘Bize oy verin hizmet verin’ anlayışının tam tersi bir durum bu.  Siyasi olarak en az oy aldığımız yere metro yapıyoruz.

“12 HATTIN İNŞAATINI GERÇEKLEŞTİRMİŞ OLDUK”

İmamoğlu, İBB başkanlığı görevini yapanlar arasında yıllık ortalamada ve toplamda en uzun hat yapan başkan olmanın mutluluğu ve gururunu yaşadığını söyleyerek “Aynı anda 10 metro inşaatı yürütmenin yanı sıra, bakanlıkça yapılan ancak bütçeleri maliye payımızdan kesilen 2 metroyu da düşündüğümüzde aslında toplam 12 metro hattının inşaatını gerçekleştirmiş olduk” dedi.

“TABELA ASANLARA İTİMAT ETMEYİNİZ”

“16 milyon İstanbullunun parasıyla metro ihalesi yapıp kendi tabelalarını asanlara sakın itimat etmeyiniz” uyarısında bulunan İmamoğlu “Niye? Sabiha Gökçen Havalimanına olan hattın bakanlık tarafından işin yüklenicisine 7 yılda ödenen tüm maliyeti, İBB’den 10 ay gibi kısa bir sürede kesildi. Bakanlık İBB’nin taşeronu durumuna düşmüştür, bu da bakanlığa kapak olsun. Küçük hesaplar peşinde koşan bir hükümetle karşı karşıyayız. Bizden önce bu süre 16-17 yıldı. Sonuç olarak açtığımız hatlarla raylı sistemin toplu ulaşım içindeki payı yüzde 30’dan yüzde 45’e çıktı, yani yüzde 50 arttı” diye konuştu.

“BAŞARISIZ HOLLYWOOD PRODÜKSİYONU”

Özel halk otobüslerini İETT çatısı altında birleştirerek düzensiz otobüs taşımacılığını disiplin altına aldıklarını vurgulayan İmamoğlu “Otobüslerle ilgili çevrilen filmleri de biliyorsunuz. Valilik izinli film... Başarısız Hollywood prodüksiyonu. Öyle bir izin ki tüm İstanbul’da geçerli. Ajansın parasını, iznini veren belli, siyasi bir parti, bakın tek bir ses yok.  Film çevirme uzmanı bu arkadaşlar.  Geçmişte de İBB bütçesinden birtakım dizileri fonladıkları için prodüksiyon ekipleri donanımlı. Hiç merak etmeyin, 31 Mart’tan sonra bildikleri işi yapmaya film çevirmeye devam edecekler. Biz de İstanbul’u İstanbullularla yönetmeye devam edeceğiz” dedi.

“OTOBÜS ALIMLARINI ENGELLEDİLER”

İmamoğlu, 252 yeni metrobüs, 150 otobüs ile filoyu yenilemeye başladıklarını anlatarak “ Halkımıza daha iyi hizmet etmek için gösterdiğimiz bu çabalara engel olmak isteyenler oldu. Parasını bulduğumuz raylı sistem hatlarını yine parasını bulduğumuz otobüs alımlarını engelleyerek İstanbul halkını cezalandırmaya çalıştılar. Ne bizi vazgeçirebilirler ne de halkımızı korkutarak bir yere varabilirler. 1 Nisan sabahı bu konuda gerekli cevabı halkımızdan alacaklarına dair en ufak bir şüphemiz yok” diye konuştu.

TAKSİ SORUNU

Deniz ulaşımı, kavşak-cadde düzenlemesi, yayalaştırma, otopark çalışmalarını sıralayan İmamoğlu, taksi sorunun çözümünün UKOME tarafından nasıl engellendiğini de anlattı. İmamoğlu “Buna rağmen yıllar sonra İstanbul’a yeni 2 bin 918 taksi kazandırdık. Ulaşım Akademisini kurarak 70 bine yakın toplu ulaşım şoförümüze eğitim verdik” dedi.

“EN İYİ CEVABI HALKIMIZ VERDİ”

İmamoğlu, “Önümüze konulan engellere 23 Haziran’da en iyi cevabı halkımız verdi. Ama bunlar o cevabı da anlamadı, fark 800 bine çıktı. Bu anlayışı, ‘oy vermeyene tabii ki metro yapmayacağız’ diyerek metro inşaatlarını durdurdukları zamanlardan tanıyoruz. Çözümün parçası olamayan bu anlayış yaşadığımız sorunların kaynağı haline gelmiştir” ifadelerini kullandı.

YENİ ULAŞIM PROJESİ

İmamoğlu, yeni dönemin ulaşım projelerini şöyle sıraladı.

1.Hızray ve Yeni Metro Hatları: 12 ilçeden geçecek ve günde 1,5 milyon yolcu taşıyacak HIZRAY ile Beylikdüzü-Sabiha Gökçen Havalimanı arası yaklaşık 55 dakikadan kısa sürecek. HIZRAY İstanbul’un 3 havalimanını birbirine bağlayacak. 6 metro hattımızda ise inşaatlarımız hızla devam ediyor. Projesini, finansını hazırladığımız metro hatlarına önümüzdeki dönem hızla başlayacağız. Yaklaşık 19 km ve 10 istasyondan oluşan Sefaköy-Beylikdüzü-Tüyap metro hattı. 2022 yılının Temmuz ayından bu yana hattın Cumhurbaşkanlığı Kamu Yatırım Programına alınması için 4 defa başvurmamıza rağmen gerekli imza atılmadı. Atacağımız farka göre imzayı bakalım ne kadar sürede atacaklar. Yenidoğan-Sancaktepe -Finans Merkezi-Söğütlüçeşme Metro Hattımızın ilk etabı, Yenidoğan- Emek hattının temelini geçtiğimiz günlerde attık. Eminönü-Alibeyköy Tramvayı’nın Eyüp (Feshane)’den Bayrampaşa Meydanı’na kadar uzatması olarak planlanan Eyüpsultan-Bayrampaşa tramvayımız da tüm tasarımları ve fizibilite raporları onaylanmış olmasına ve finansal kredisi bulunmasına rağmen 2023 ve 2024 yılı Yatırım Programına alınmadı. Biz onların keyfini bekleyecek değiliz, öz kaynaklarımızla sözleşmemizi yaptık, yapım çalışmalarına da  başlıyoruz. Bu iş yaptırmama zihniyetini 5 yıl boyunca her seferinde mağlup ettik, bundan sonra da mağlup edeceğiz. Amacımız mağlubiyet galibiyet değil, omuz omuza iş yapmaktı. Allah sizi ıslah etsin. Göreceksiniz, hiçbir işimizin önünde duramayacaklar. Yine Esenyurt için planladığımız Esenyurt-Saadetdere Metro hattımız, Mahmutbey-Bahçeşehir-Esenyurt ile Sefaköy-Beylikdüzü-Tüyap Metrosu arasındaki bağlantıyı kuracağız. Anadolu Yakasında ilk tramvay projesi Anadolu Tram ile Üsküdar-Kadıköy-Maltepe olarak üç ilçemizin meydanlarını buluşturacak. Esenler Cadde tramvayımız ve Üsküdar Harem Nostaljik tramvayı ile toplam 8 hattımız da imalat için hazır durumda. Ayrıca 8 hattımız da tasarım aşamasında.

2029 sonunda 650 kilometreleri bulacak raylı sistemimiz, 2029’dan sonraki ilk dönemde 750 kilometreye ulaşarak İstanbul’u hak ettiği raylı sistem ağına kavuşturacak.

2. İstanbul’a 7 Yeni Kent Merkezi: Hızray ve diğer metro hatlarımızın kesiştiği; bir toplu taşıma odak noktası niteliğindeki 7 noktada İstanbul’a yeni 7 kent merkezi kazandıracağız.
7 yeni kent merkezimiz doğudan başlayarak batıya doğru Kurtköy, Sancaktepe, Erenköy, Ümraniye, Kağıthane, Bağcılar-Kirazlı ve Esenyurt-Beylikdüzü bölgelerinde olacak. 7 yeni kent merkezimizde konut, ofis, ticaret gibi karma kullanımların yanı sıra kentimizin ve vatandaşlarımızın ihtiyaç duyduğu kültür-sanat, spor alanları ile meydanlar ve yeşil alanlar yer alacak.

3. Yeni Nesil Yaya ve Bisiklet Ulaşımı: D-100 güzergahı boyunca uzanan metrobüs hattımızın Zincirlikuyu, Altunizade, Uzunçayır gibi metro istasyonlarıyla kesiştikleri yoğun noktalarda yeni nesil yaya erişimi projemiz BULUT'u hayata geçireceğiz. Yine bu hat üzerinde Yenibosna ve Merter gibi yoğun duraklarımızda transfer merkezi projelerimizi hayata geçireceğiz. Kurbağalıdere Yaşam vadimizi takip ederek Dudullu’ya kadar yaklaşık 15 km mesafede kent içi ulaşıma yönelik Bisiklet Otobanı projemizi hayata geçireceğiz.

METROBÜS HATTI UZAYACAK

Metrobüs hattımızı Büyükçekmece-Mimar Sinan’a kadar uzatacağız. Hattın Silivri’yle bağlantısını İETT’nin uygun büyüklükte ve sefer sıklığı yüksek araçlarıyla entegre bir şekilde sağlayacağız. Ancak metrobüse yapacağımız en büyük iyilik kuşkusuz İncirli-Sefaköy-Beylikdüzü-Tüyap Metro Hattı ile ekpsres metro HIZRAY’ın hayata geçmesiyle metrobüs üzerindeki yoğunluğu düşürmek ve yolculuğu daha konforlu hale getirmek olacak.

“KANAL İSTANBUL KÖPRÜSÜ UNUTULDU”

4 . Karayolu Ulaşımında Yeni Ekspres Hatlar ve Kavşak Düzenlemeleri: Biliyorsunuz Mahmutbey kavşağının yeniden düzenlenmesine yönelik bir projemiz vardı, Karayollarının yetkisinde kalıyor, yine de biz yapalım dedik, bakanlık kendi yetkisinde olduğunu söyleyerek yapmadı. Seçim dönemi geldi, şimdi iktidarın adayı bizim projemizi anlatıyor. Biz mutlu oluyoruz ama burayı yapmaları için seçimi hiç beklemesinler, Ulaştırma Bakanlığı bir an evvel projeyi hayata geçirebilir. Yine biliyorsunuz, Kanal İstanbul’a temel atıyoruz diye başladıkları bir bağlantı yolu köprüsü vardı. Tamamen algı oluşturmaya yönelik o yol ne oldu biliyor musunuz? Unutuldu. Biz vatandaşa hizmet etmek için başkalarının keyfini bekleyecek değiliz. Başakşehir’in kuzeyine doğru TEM otoyoluna paralel bir hat oluşturarak Mahmutbey yoğunluğunu baypas etmiş olacağız. Bir başka yoğun bölgemizi rahatlatmak üzere Dolmabahçe Levazım ve Balta Limanı tüneli ile ikinci köprüye bağlayacak biçimde yeniden projelendirdik. Böylece Beşiktaş Ortaköy trafiğine de rahat bir nefes aldırmış olacağız.

5.  Yeni Nesil Deniz Ulaşımı: Raylı sistemler yatırımlarımız ve karayolu çözümlerimizle birlikte deniz ulaşımında gerçekleştirdiğimiz atılımlara bu dönemde devam edeceğiz. Tuzla, Pendik’ten ve yaz dönemlerinde Avcılar’dan Adalara yeni vapur seferleri koyacağız. Haliç boyunca tramvay duraklarımızla entegre bir mekik hattımız ve kültür, sanat mekanlarını birbirine bağlayacağımız hattımız olacak.

6. Ulaşım Sektöründe Tam Entegrasyon: Esnafımızın sorunlarını çözecek sistemin eksiklerini kapatacağız. Yeni servis aracı plakası tahsis etmeyeceğiz. Arnavutköy ilçemizden başladık, yakında minibüs hatlarımızın tamamını toplu ulaşım sistemimize entegre edeceğiz. Vatandaşlarımız İstanbulkart ile minibüse binerek tüm indirimlerden ve aktarma imkanından faydalanabilecek.İstanbul’a yakışan taksi sistemini önümüzdeki dönem mutlaka uygulayacağız.

“ABONMANDA KALAN BAKİYE SONRAKİ AYA AKTARILACAK”

7. Ulaşım İndirimleri: Ülkemizdeki ekonomik koşullar maalesef iş bulma umudu azalıyor. Bölgesel İstihdam Ofislerimize iş başvurusunda bulunan vatandaşlarımıza üç ay süreyle günde dört seferlik ücretsiz toplu ulaşım imkanı sağlayacağız. Abonman İstanbulkart kullanan vatandaşlarımızın kalan bakiyelerini bir sonraki aya aktarma olanağı sunacağız.

ASGARİ ÜCRETLİ VE ÖĞRENCİYE ULAŞIM DESTEĞİ

Tek asgari ücret ile geçinen hanelere nakdi destekte bulunacağız. Bu kapsamda, hanedeki bir kişi için yıl boyunca toplam 10 bin TL ulaşım desteği vereceğiz. Bunun yanı sıra İstanbul'da eğitimine devam eden ve eğitim bursundan yararlanamayan 100.000 öğrenciye her yıl ücretsiz ulaşım desteği sağlayacağız.

“EKREM’İN ÜZERİNE TOZ BİLE KONMAZ”

8. İki Yeni Otogar: Pendik Kurtköy ve Habipler’de raylı sistemlerle tam entegre iki yeni otogarımızın inşaatına başlayıp önümüzdeki dönemde tamamlayacağız.3 yıldır engelleniyoruz bu konuda da. Ödleri kopuyor Ekrem’e bir şey vereceğiz diye. İmzalayacaklar, yukarı bakıyorlar. Tavuğun su içerken yukarı bakması gibi. Aday; ‘ne söyleyeyim ne söylemeyeyim’ diye bakıyor. Kumpas, CHP’nin içi... Geçin o işleri, Ekrem’in üzerine toz bile konmaz. İşinize bakın.

9. Otopark sayısını iki katına çıkaracağız: Mevcut otoparklarımızı yenilikçi ve akıllı teknolojileri kullanarak mekanik otoparklara dönüştüreceğiz. Doğal yapıya, parklarımıza zarar vermeden caddelerimizden ve atıl alanlardan yararlanarak yeraltı otoparkları yapacağız.

10. Ulaşımda Yenilikçi Dönüşüm: Otobüslerimizde başladığımız elektrikli araç dönüşümünü hızla devam ettireceğiz. 2024 -2029 arasında toplam 575 otobüsümüzü dönüştürmüş olacağız. Metrobüslerimizde de elektrikli sisteme geçiş için hazırlıklarımız tamam, 250 elektrikli metrobüs, 1300 elektrikli otobüsle filomuzu güçlendireceğiz.