Yapay zekâ alanında öncü adımlar atmayı başaran OpenAI'de sular durulacak gibi değil. Geçtiğimiz aylarda CEO Sam Altman'ın şirketten gönderilmesinde etkili olan baş mühendislerinden Ilya Sutskever'in ayrılması başta olmak üzere şirkette hareketli günler yaşanıyor.
Son skandal da şirketten ayrılan çalışanlarla ilgili... OpenAI'nin ayrılan çalışanlara özsermaye konusunda baskı yaptığı iddia edildi.
HİSSELERİ GERİ İSTEDİ
Cumartesi günü Vox'ta yayınlanan haberde, şirketin kazanılmış sermayeyi geri alabileceği belirtildi. Avukat Chambord Benton-Hayes, Vox'a "Bir şirketin halihazırda kazanılmış sermayesini geri alma tehdidinde bulunması korkunç ve alışılmadık bir durum" diyerek durumu yorumladı.
Vox'un haberinde, bazı eski çalışanlara ayrılık anlaşmalarını imzalamaları için yedi gün süre verildiği belirtildi. OpenAI, anlaşmayı gözden geçirmek için daha fazla zaman isteyen en az iki çalışana karşı çıktı.
Çıkan haberlere rağmen cumartesi günü OpenAI CEO'su Sam Altman ise X'te şunları söyledi: "Kazanılmış özsermaye, kazanılmış özsermayedir, nokta."
Teknoloji endüstrisindeki, özellikle de yeni kurulan şirketlerdeki tazminat paketleri genellikle hisse senetlerini ve çalışanlar da dahil olmak üzere yatırımcıların bir şirket halka açılmadan önce hisselerini nasıl satabilecekleri ile ilgili hükümleri içerir. Startup'lar da genellikle özsermayenin kimin elinde olduğunu yönetmek ister.
"OPENAI'DE OLMAKTAN UTANDIĞIM NADİR ANLARDAN..."
Ancak OpenAI'nin sözleşmesinin olağandışı olduğu belirtiliyor.
Altman ise X'te "Bu benim sorumluluğumda ve OpenAI'de olmaktan gerçekten utandığım nadir anlardan biri; bunun olduğunu bilmiyordum ve bilmeliydim" diye paylaşımda bulundu.
Çarşamba günü bir OpenAI sözcüsü ise şunları söyledi:
"Bugün çalışanlarla paylaştığımız gibi, ayrılış sürecimizde önemli güncellemeler yapıyoruz. İnsanlar ayrılma belgelerini imzalamasa bile, kazanılmış hakları asla almadık ve almayacağız. Standart ayrılma evraklarımızdan maddeleri kaldıracağız. Bu dili şimdi değiştirdiğimiz için çok üzgünüz; değerlerimizi veya olmak istediğimiz şirketi yansıtmıyor."
ÜNLÜ OYUNCU HÂLÂ BİR AÇIKLAMA BEKLİYOR
OpenAI çalışanlarının şikayetleri üzerine basına yansıyan bu haberler şirket içindeki sorunları ortaya çıkarırken bir yandan da sunulan ürünle ilgili sorunlar yaşanmaya devam ediyor. Özellikle de ChatGPT'nin Sky'ının sesi tüm dünya basınının dikkatini çeken, teknoloji meraklılarının takip ettiği bir sorun oldu.
Şirketin kullanıcılarına sunduğu yapay zekâ botunun seslerinden birinin Scarlett Johansson'ın sesine benzemesi olay oldu. Hatta Johansson'un 2013 yılında sesiyle yer aldığı ve bir işletim sistemine aşık olan adamın hikayesinin anlatıldığı "Her" filminden esinlenilmesi ayrıca dikkat çekti. Johansson, konuyla ilgili ateş püskürürken avukatlar da OpenAI'nin Scarlett Johansson ile başının gerçekten dertte olabileceğini söylüyor.
Scarlett Johansson, kendisini ChatGPT'nin Sky sesinin daha fazla kullanılmasına karşı korumak için Kaliforniya'daki tanıtım hakkı yasalarını kullanabilir.
Teknoloji haberleri sitesi Verge'ün haberine göre; Haynes Boone hukuk firmasının ticari markalar ve telif haklarına odaklanan ortağı Purvi Patel Albers, Johansson ve diğer ünlülerin, bir kişinin tanımlayıcı özelliklerinin izinsiz kullanılmasını önleyen tanıtım hakkı yasalarını ileri sürebileceklerini söylüyor. Albers, "Birinin adını, benzerliğini veya sesini kötüye kullanırsanız, onun tanıtım hakkını ihlal ediyor olabilirsiniz" diyor.
BETTE MIDLER VE TOM WAITS'TEN SONRA SCARLETT JOHANSSON...
Ünlüler daha önce reklamlarda benzer seslere sahip sesler nedeniyle dava kazanmıştı. 1988'de Bette Midler, bir reklam için bir şarkıcıya mümkün olduğunca Bette Midler'a benzemesi talimatı verdiği için Ford'a dava açmıştı. Oysa Midler reklamda yer almayı reddetmişti.
Aynı yıl Tom Waits de Doritos reklamında şarkısının parodisini yapması için kendisini taklit edecek birini bulmasının ardından Frito-Lay'e sesin kötüye kullanılması nedeniyle dava açmıştı.
Kaliforniya mahkemelerinde açılan her iki dava da ünlülerin lehine sonuçlandı.
DAVA AÇABİLİR Mİ?
Bu tip davalarda kazanmak için ünlülerin genellikle seslerinin veya diğer tanımlayıcı özelliklerinin tescilli olmayan ticari markalar olduğunu ve tüketicilerin kendilerini dahil olmasalar bile bunları taklit ederek satılan ürünle ilişkilendirebileceklerini kanıtlamaları gerekiyor. Ve Scarlett Johansson'un dahil olduğu tartışmada, Oscar ödüllü bir filmde yapay zeka asistanını oynayan bir ünlü için daha kolay olabilecek bir şey.
İşleri zorlaştıran şey, yasaların eyalet bazında olması.
OpenAI'nin genel merkezinin bulunduğu Kaliforniya, yasalarında yapay zeka tarafından oluşturulan sesler gibi dijital kopyaların kullanılmasından bahsetmiyor. Ancak Kaliforniya, yaşayan bir kişinin sesinin izinsiz olarak ticari faaliyetlerde kullanılmasını önlüyor.
Johansson OpenAI'ye dava açmadı ancak OpenAI'ye Sky'ın sesinin nasıl yaratıldığına dair bir açıklama isteyen mektuplar hazırlamak için hukuk danışmanı tuttuğunu söyledi. Johansson, OpenAI'nin daha önce asistanı seslendirme konusunda kendisine ulaştığını ve şirketin teklifini reddettiğini de belirtmişti.
KRİZLER ARASINDAN SIYRILAN ANLAŞMA
OpenAI, son günlerde skandallarla dikkat çekse de bazı olumlu gelişmeler de yaşanmıyor değil. Şirket, News Corp'un gazeteciliğini ChatGPT'ye koymak için 250 milyon dolar ödeyeceğini bildirdi. Anlaşmayla beraber OpenAI, yapay zeka modellerini eğitmek için bir düzineden fazla yayın veriyor.
News Corp'un yaptığı duyuruya göre, The Wall Street Journal, MarketWatch, The Sun ve bir düzineden fazla diğer yayından gelen haberleri ChatGPT'de görüntülemek için OpenAI bir anlaşma imzaladı. OpenAI, News Corp'un yayınlarındaki hem güncel hem de arşivlenmiş içeriğe erişebilecek ve verileri yapay zeka modellerini daha fazla eğitmek için kullanabilecek.
Şimdiye kadar yapay zeka şirketleri, genellikle yaratıcıların izni olmadan internetten halka açık verileri toplayarak modellerini eğitti. Ancak son zamanlarda yapay zeka modellerinin güncel ve güvenilir bilgilerle eğitilebilmesini sağlamak için haber endüstrisiyle anlaşmalar yapılıyor.
Yalnızca son birkaç ayda OpenAI; Reddit, Financial Times, Dotdash Meredith, Associated Press, Politico, Business Insider, Bild ve Die Welt ile ortaklıklarını duyurdu.