Antalya’dan, turistik otel işletmecisi dostum Hasret Bayramoğulları yazıyor:
“Uğur Bey,
Bolu Kartalkaya’da yaşanan yangın faciasının nedenleri konusunda uzmanlar gerekli değerlendirmeleri yaptılar. Bunlar elbette çok değerli görüşler.
Ben de uzun yıllardır turizm sektöründe yöneticilik yapan deneyimli bir turizmci olarak kamuoyunun dikkatini, facia sonrası ortaya çıkan ve çok önemli gördüğüm çarpıcı bir gerçeğe çekmek istiyorum.
★★★
Sizin son ARENA programınızda konuşan gencecik bir personelin açıklamalarından, yangın anında ne yapması gerektiğini bilemez durumda olduğunu anladık. Ayrıca personele yangın tatbikatı yaptırılmadığını ve 25 gündür burada çalışan bu kişinin hiçbir mesleki yeterliliğe sahip bulunmadığını öğrendik. Yangın merdiveninin yerini dahi bilemeyen bu çalışanın otel müşterilerini kurtarmak için elinden geleni yaptığını, fakat eğitimsizlik nedeniyle kendine bile yardımının olamadığını gördük!..
★★★
Bir başka acı örnekte ise personel, yangın esnasında ne yapması gerektiğini bilemediği için babasını arıyor ve son çare olarak 12. kattan atlamak zorunda kalıyor.
Ama ne yazık ki vefat ediyor.
Bu felakette bir kez daha ortaya çıktı ki; eğer tüm personel gereken eğitimi almış olsalardı hem kendi canlarını, hem de birçok misafirin hayatlarını kurtarırlardı. Hatta facianın büyümesini önleyip, can kaybını çok aza indirebilirlerdi. Ne yazıktır ki, bu gencecik insanların bazıları, kendi canlarını bile kurtaracak çözümü bulamadan yitip gittiler…
★★★
Eğitimi bir başlık açarak incelemek gerekir diye düşünüyorum. Otellerde istihdam edilecek personelin yeterlilik düzeyi hayati önem taşıyor. Gerek turizm meslek liseleri, gerekse turizm meslek yüksek okulları, ihtiyacı karşılamaktan uzak durumdalar. Bu nedenle işletmeler, hiçbir mesleki bilgisi olmayan personeli mecburen istihdam etmek zorunda kalıyorlar.
Oteller tüm çalışanlarını eğitimlerden geçirmekle yükümlü bulunsalar da yaşadığımız olayda da gördüğümüz gibi bu da yeterli gelemiyor!..
Resmi kurumlar bu konuda gerçekleri söylemek zorundalar.
Turizim Bakanı Sayın Mehmet Nuri Ersoy, facia sonrası çözüme yönelik bir şey söylemedi. Oysa acilen bir şura oluşturup gerekli tedbirlerin belirlenmesine ve Bakanlık olarak sektöre gereken desteğin verilmesine öncülük etmelidir.
★★★
Acı ama gerçek.
Bizler otel işletmeleri, otel çalışanları ve buralarda konaklayan vatandaşlar olarak; benzeri felaketlerde nasıl davranmamız gerektiğini, canlarımızı korumak için neler yapmak zorunda olduğumuzu bu facia ile öğrendik. Nitekim bu bilince sahip az sayıda vatandaşın birçok kişiyi kurtarabildiğine de tanıklık ettik.
★★★
Aslında bu bilincin hepimize ilkokul çağından itibaren kazandırılması gerekiyor.
Otel çalışanlarının işe başlatılmadan önce zorunlu eğitimlerden geçirilmeleri ve bu hususta devletin gücü ve desteğinin turizm sektörünün yanında olması, büyük önem taşıyor.
Maalesef kayıplarımız geri gelmeyecek.
Umarım bu olaydan çıkartacağımız dersler gelecek nesillere ışık olur, bir daha böylesi bir facia yaşanmaz.
Hayatını kaybeden vatandaşlarımıza Allah’tan rahmet, yaralılara acil şifalar, yakınlarına da sabırlar diliyorum.
Saygılarımla”