Trump, Kanada ve Meksika'ya yüzde 25, Çin’e ise yüzde 10 gümrük vergisi uygulanması kararını aldı. Bu, yeni ticaret anlaşmazlıklarına yol açtı. ABD’nin Kanada ile 2024 yılı boyunca ticaret hacmi 699 milyar dolar, Meksika ile ise 776 milyar dolar oldu.
Çin ile ticaret hacmi ise 532 milyar doları geçti. Bu ülkelerle yapılan ticaretin artan gümrük vergileri, özellikle otomobil sektörünü olumsuz etkileyebilir.
OTOMOBİL FİYATLARINDA ARTIŞ BEKLENTİSİ
Gümrük vergilerinin devreye girmesiyle araç fiyatlarının yükselmesi bekleniyor.
S&P Global Mobility’ye göre, Kanada ve Meksika’dan yapılan ithalatlar, ABD’de satılan tüm araçların yüzde 22’sini oluşturuyor. yüzde 25’lik bir gümrük vergisi artışının, araç fiyatlarına yaklaşık 3.000 dolar daha eklemesi öngörülüyor.
MARKALAR VE ÜRETİM TEDARİKLERİNDE SON DURUM
Volkswagen, Nissan, Stellantis, General Motors ve Ford gibi büyük markalar, üretimlerini Kanada ve Meksika’dan sağlıyor. Bu markalar için gümrük vergileri, üretim maliyetlerini artırabilir. GM CEO’su Mary Barra, şirketlerinin olası tarifelere karşı tedarik zincirlerini güçlendirdiklerini belirtti.
TESLA VE FORD'UN DURUMU
Tesla CEO’su Elon Musk, geçtiğimiz yıl Meksika’daki bir fabrikadaki üretimi durdurma kararı aldıklarını açıklamıştı. Bu durum, Tesla ve Ford’un üretim maliyetlerini artırabilir. Türkiye’de de satılan bu markaların fiyatlarının yükselmesi, Avrupa’daki diğer otomobil satışlarını da etkileyebilir.
AVRUPA VE TÜRKİYE'DEKİ ETKİLER
Tesla, Avrupa’daki en büyük pazarlarından biri olarak Hollanda, Norveç ve Almanya gibi ülkelerde yüksek satış rakamlarına ulaşmış durumda. Türkiye, Avrupa’nın en büyük otomobil pazarlarından biri olarak, bu gelişmelerden etkilenebilir.
YÜKSEK FİYATLAR VE SATIN ALMA GÜCÜ
Otomobil fiyatlarındaki artış, zaten yüksek olan araç maliyetlerini daha da artırarak, tüketicilerin satın alma gücünü zorlayabilir. 3 bin dolarlık bir zam, yeni araç almayı daha da güçleştirebilir.