Bazı sigorta şirketleri ABD ve İngiltere'ye ait ticari gemilerini Kızıldeniz'de seyrederken savaş risklerine karşı teminat altına almaktan kaçınmaya başladı.
Marsh'ın denizcilik ve kargo küresel başkanı Marcus Baker'a göre sigorta şirketleri ABD, İngiltere ve İsrail ile bağlantılı gemiler için teminat vermesine karşın Kızıldeniz'den geçecek seferler için istisnalar arıyarak ABD ve İngiltere gemilerini Kızıldeniz kapsamından çıkarmaya çalışıyor.
Baker, "Sigortacılar ABD, İngiltere ya da İsrail'in dahil olmadığına dair maddeler ekliyorlar. Hemen hemen her şirket böyle bir şey ekliyor ve birçoğu 'sahiplik' veya 'çıkar' kelimelerini içeriyor" dedi.
ABD ve İngiltere'nın saldırıların ardından son günlerde savaş riski oranları yükseldi ve birkaç hafta önce gemi değerinin onda biri kadar olan teminat oranı yüzde 1'e çıktı. Bu da 100 milyon dolar değerindeki bir gemiyi teminat altına almanın yaklaşık 1 milyon dolara mal olacağı anlamına geliyor.
Sigorta şirketlerinin bu adımı iki ülkenin geçen hafta Yemen'e düzenlediği hava saldırılarının geri teptmesinin bir işareti olarak yorumlanırken Kızıldeniz'de artan güvenlik kırılımının da son göstergesi.
TİCARİ GEMİLERE YÖNELİK SALDIRILAR ARTTI
Yemen'deki Husiler, iki ülkenin hava saldırılarına başlamasının ardından ABD ve İngiltere gemilerine saldırmanın meşru olduğunu söyleyerek ticari gemilere yönelik saldırılarını artırdı.
Husiler, ABD ve İngiltere'nin cuma günü gerçekleştirdiği hava saldırılarına karşılık verme tehdidini yerine getirerek pazartesi gününden bu yana iki emtia gemisini vurdu. Ancak her iki gemi de seferlerine devam edebildi.
Pazartesi günü ABD'ye ait bir gemi vurulurken, salı günü de Yunanistan'a ait Zografia adlı emtia gemisi Kızıldeniz'in güneyinde seyrederken bir füze tarafından vuruldu. Yunanistan'a ait geminin neden vurulduğu bilinmezken geçmişte bazı gemilerin yanlışlıkla hedef alındığı biliniyor.
Saldırılar sıklaşmakla birlikte, henüz bir geminin yolculuğuna devam etmesini engelleyen bir füze saldırısı olmadı.
Birçok gemi daha yıkıcı etkilerden ziyade kargo ambarlarında hasar ya da yüzeysel hasara maruz kalıyor, bu da sigortacıların bölgede seyreden birçok gemi için teminat sağlamaya devam ettiği anlamına geliyor. Ancak denizcilik sektörünün geneli için riskler devam ediyor.
SEFERLERE ARA VEREN ŞİRKETLER OLDU
Dünyanın önde gelen armatörlerinin büyük bir kısmı bölgedeki seferlerine ara verse de birçoğu seferlerine devam ediyor.
Wall Street Journal'a göre İngiliz petrol devi Shell bölgeden tanker geçişlerini durdurdu. Bir sözcü salı günü yaptığı açıklamada, yaklaşık 800 gemilik bir filoya sahip olan Japon denizcilik devi Mitsui OSK Lines'ın da geçişleri durdurduğunu söyledi.
Nikkei çarşamba günü diğer iki Japon nakliyecinin, Nippon Yusen KK ve Kawasaki Kisen Kaisha'nın da bölgeden geçen tüm rotaları askıya aldığını bildirdi.