Türkiye’de trafiğe kayıtlı araç sayısı 34 milyona yaklaşırken, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (SEDDK) yayımladığı yeni trafik sigortası genelgesi milyonlarca araç sahibini yakından ilgilendiriyor.
Prim Sistemi Baştan Aşağı Yenileniyor
Yeni uygulamayla birlikte trafik sigortasında basamak ve prim tarifesi sistemi tamamen değişiyor. Buna göre sürücünün hasar geçmişi, kullandığı araca değil, doğrudan sürücünün kendisine tanımlanacak.
Uzun yıllardır 8’inci hasarsızlık basamağında bulunan bir sürücü, yeni bir araç satın aldığında da aynı basamaktan sigortalanacak. Öte yandan sürekli kaza yapan ve 0 ya da 1’inci basamakta yer alan sürücüler, araç değiştirerek avantaj elde edemeyecek.
Amaç: İyi Sürücüyü Cezalandırmak Değil Ödüllendirmek
Sektör temsilcileri, yıllardır eleştirilen sistemsel adaletsizliğin bu düzenlemeyle sona erdiğini vurguluyor. Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Sigorta Komisyonu Başkanı Turanusan Bağcı, yeni düzenlemenin hasarsız sürücüler için önemli bir kazanım olduğunu belirtti.
Bağcı, İstanbul’da 5 yıl ve üzeri hasarsız bir sürücünün bugün ortalama 7 bin 500 TL prim ödediğini, ancak ikinci bir araç alındığında 4’üncü basamaktan işlem görerek 15 bin TL’nin üzerinde primle karşılaştığını hatırlattı. Buna karşın, hasarlı sürücülerin ikinci araçlarında daha düşük basamaktan yararlanabildiğini söyleyen Bağcı, bu durumun iyi sürücüyü mağdur ettiğini ifade etti.
Yeni sistemle birlikte bu adaletsizliğin ortadan kalkacağını belirten Bağcı, Türkiye’de sürücülerin yaklaşık yüzde 90’ının iyi sürücü konumunda olduğunu ve düzenlemenin bu kesimi finansal olarak da ödüllendirmeyi amaçladığını söyledi.

Kaskoda Rekabet Arttı, Primler Geriledi
SEDDK’nin aralık ayında trafik sigortası primlerini yüzde 1 artırdığını hatırlatan Bağcı, ocak ayında yıl genelini kapsayan yeni bir değerlendirme yapılabileceğine dikkat çekti. Bu nedenle henüz trafik sigortası yaptırmayan sürücüler için aralık ayının avantajlı olabileceğini belirtti.
Kasko sigortasında ise yoğun rekabetin fiyatları aşağı çektiğini söyleyen Bağcı, şirketlerin son yılların en düşük primlerini sunduğunu, hatta bazı kasko tekliflerinin trafik sigortasından bile daha uygun hale geldiğini ifade etti.
Yeni Dönemde Kritik Uyarı: Basamak Kuralı Değişiyor
Sigorta Aracıları ve Acenteleri Derneği (SAAD) Genel Başkanı Halil İbrahim Ece ise yeni uygulamayla gelen önemli bir detaya dikkat çekti. Ece, poliçe süresi başlamadan önce yenileme yapılmasına rağmen bu süreçte kaza yaşanması halinde, sürücünün hasarsızlık basamağının bir kademe düşürüleceğini söyledi. Bu uygulamanın daha önce bulunmadığını vurguladı.
Ece ayrıca, zorunlu trafik sigortası yaptırılmadan trafiğe çıkılmaması gerektiğini hatırlatarak, aksi durumda para cezası ve trafikten men yaptırımlarının uygulanacağını belirtti. Sürücülerin yıl sonu gelmeden poliçe durumlarını ve hasarsızlık basamaklarını mutlaka kontrol etmeleri gerektiğini ifade etti.