Uçağa bindiğinizde, herkesin sabırsızlıkla kalkış anını beklediğini görürsünüz fakat bir türlü havalanamazsınız. Bu durumun sebebi, aslında güvenlik önlemleriyle ilgilidir.

Uçaklar, kalkış esnasında iki ana güç kullanır bunlar "jetwash" ve "kanat ucu girdapları"dır. Çok güçlü Jetwash bir insanı ya da küçük bir aracı bile savurabilir. Diğer güç ise uçak havalandıktan sonra oluşan kanat ucu girdaplarıdır ve bu girdaplar birkaç dakika boyunca havada kalır ve yapay türbülans yaratır. Eğer başka bir uçak bu girdapların etrafından geçtiği anda kaza riskine neden olabilir. 

KAZANIN ÖNÜNE GEÇİLMEYE ÇALIŞILIYOR

Bu noktada uçaklar arasındaki kalkış süresinin en az 3 dakika olması gerekirken aksi bir durumda pilotlar kontrolü kaybedebilir ve bu tehlikeli durumlara yol açabilir. Federal Havacılık İdaresi, bu tür kazaların önüne geçmek için belirli standartlar geliştirdi. Ayrıca uçaklar, ağırlıklarına göre hafif, orta ve ağır kategorilerine ayrılırken ağır bir uçağın ardından kalkış yapmak için en az 2 dakika beklenmesi gerekir.

Aynı şekilde, inişlerde de belirli mesafelerin korunması önem arz ederken ağır bir uçağın ardından hafif bir uçağın inmesi için aralarında en az 14 kilometre mesafe olmalıdır. Orta ağırlıktaki bir uçağın ardından inişe geçecekse, bu mesafe en az 7 kilometre olmalıdır.

BEKLEME SÜRESİ GÜVENLİK ODAKLIDIR

Hava trafik kontrolörleri, pistteki ve havadaki trafiği düzenleyerek uçakların güvenli bir şekilde havalanmasını sağlamak için bu bekleme sürelerini ve takip mesafelerini belirler. Pistteki uçaklara da bu durumda “Sıraya gir ve bekle” komutu verilir ve uçaklar için bekleme süreci başlar. 

Kısa bir beklemenin ardından, kalkış için gereken komut verilir ve uçuş başlar. İşte bu nedenle, uçaklardaki bekleme prosedürleri tamamen güvenlik odaklıdır.