Rio de Janeiro ve São Paulo başta olmak üzere ülkenin birçok büyük kentinde, silahlı suçlar ve çete faaliyetleri sıradan hale geldi. Trafikte durdurulan araçlara yönelik soygunlar, kavşaklarda yaşanan saldırılar ve organize suç gruplarının kontrol ettiği bölgeler, kent sakinlerinin güvenlik algısını ciddi şekilde sarstı.
ZIRHLI ARAÇLARA REKOR TALEP
Artan suç korkusu, orta ve üst gelir grubundaki Brezilyalıları zırhlı araçlara yöneltti. Evlerini güvenlikli siteler, yüksek duvarlar ve kamera sistemleriyle koruyan kesimler, sokakta da benzer bir güvenlik katmanı oluşturma ihtiyacı duyuyor.
Brezilya bugün sivil kullanım için zırhlı otomobil üretiminde dünya lideri konumunda bulunuyor. Ülke, bu alanda ikinci sıradaki Meksika’nın yaklaşık dört katı üretim gerçekleştiriyor. Zırhlı araç sektörünün yıllık hacmi 3,5 milyar real seviyesine ulaşırken, üretimin önümüzdeki iki yıl içinde önemli ölçüde artması bekleniyor.
TRAFİKTE GEÇEN SÜRE RİSKİ ARTIRIYOR
Brezilya’nın büyük şehirlerinde yaşayanlar, günde ortalama iki saate yakın zamanı trafikte geçiriyor. Uzun süre araç içinde kalmak, sürücüleri ve yolcuları silahlı saldırılara karşı daha savunmasız hale getiriyor. Bu nedenle zırhlı araçlar, sadece lüks değil, bir güvenlik yatırımı olarak görülüyor.
Ülkede cinayet oranları son yıllarda düşüş gösterse de, Brezilya hâlâ dünya genelinde en yüksek oranlara sahip ülkeler arasında yer alıyor. Küresel nüfusun yaklaşık yüzde 2,7’sine sahip olan ülke, dünya genelindeki cinayetlerin beşte birinden fazlasını oluşturuyor.
YOLLARDA 400 BİN ZIRHLI OTOMOBİL VAR
Brezilya genelinde bugün yaklaşık 400 bin zırhlı otomobilin trafikte olduğu belirtiliyor. Bunlar askeri ya da resmi konvoylar değil; zırhlanmış Toyota, Jeep, BMW ve Volkswagen gibi günlük kullanım araçları. 2024 yılında zırhlı araç üretimi yüzde 17 artarak 34 bin adede yaklaşırken, sektör bu yıl üretimin 40 bin seviyesine çıkmasını öngörüyor.
ZIRHLAMA MALİYETLERİ ERİŞİLEBİLİR HALE GELDİ
Siviller için zırhlama yapan 200’den fazla sertifikalı şirketin faaliyet gösterdiği ülkede, zırhlama maliyetleri son yıllarda düşüş gösterdi. En yaygın kullanılan koruma seviyelerinden biri olan Level III-A sistemlerinin maliyeti, geçmişe kıyasla daha ulaşılabilir hale geldi. Bu durum, zırhlı araçları daha geniş bir kesim için erişilebilir kıldı.
GÜVENLİK BİR YAŞAM BİÇİMİNE DÖNÜŞTÜ
Brezilya’da zırhlı araç kullanımı, giderek bir statü göstergesi olmaktan çıkıp günlük hayatın parçası haline geliyor. Birçok sürücü, zırhlı aracı olmadan trafiğe çıkmaktan kaçındığını belirtirken, güvenlik kaygısının araç tercihlerinde belirleyici unsur haline geldiği ifade ediliyor.