Bu fotoğraf kısa bir süre önce İsrail yollarında çekildi. İddiaya göre, araçtaki zırh, Vuran zırhlısına giydirilecek. Savunma uzmanları fotoğrafın zırhlının İsrali’de üretileceğinin  açık bir kanıtı olabileceğini dile getiriyor. 

Hayri ÇETİNKAYA

Şirketin, ‘yerli’ şartı olan zırhlı aracı İsrail’de üreterek getireceği belirtiliyor
Savunma sanayi çevreleri ve iş dünyası, iki yıl önce TMSF’den 750 milyon lira gibi düşük bir fiyata Ethem Sancak’a satılan BMC’nin Emniyet Genel Müdürlüğü’ne (EGM) üç ay önce teslim etmesi gereken zırhlı araçları bir türlü teslim edememesiyle çalkalanıyor.
BMC’nin söz konusu araçları üretemediği için teslim edemediğini öne süren savunma sanayi çevreleri, şirketin bundan sonraki süreçte EGM’ye teslim edeceği söz konusu araçlar konusunda da izleyeceği yolla ilgili herhangi bir bildirimde bulunmadığını belirtiliyorlar.

SÖZLEŞMEDEKİ YERLİ ŞARTINA RAĞMEN

Kulislerde konuşulanlara göre, BMC ihale sözleşmesinde yerli şartı olan zırhlı araçları İzmir’deki tesislerde yeterli altyapısı olmadığı için üretemiyor. Bu yüzden BMC’nin, Vuran zırhlı araçlarının teslimi için gerekli çözümü, patentini daha önce İsrail’den aldığı Hatehof firmasında önemli parçaları ürettirip, Türkiye’ye getirme yoluna gidebileceği iddia ediliyor. Savunma sanayi çevreleri ise BMC’nin Vuran zırhlılarını İsrail’de ürettirip EGM’ye devretmesi halinde sözleşmede pek çok maddenin yanısıra “yerli” şartının da ihlal edilmiş olacağına dikkat çekiyor. Bu iddialarla ilgili BMC’nin ilgili birimini de aradık, ancak sorularımıza cevap verecek yetkilinin fabrikada olmadığı söylendi.
Emniyet, 6-7 Ekim olayları sonrasında aldığı acil bir kararla toplam 726 adet zırhlı araç alımı kararlaştırdı. 6 Kasım 2014’te yapılan ihaleye katılan 7 firma, üretimi üstlenirken, zırhlıların teslimi için 240 gün süre verildi. Firmalardan araçları, 7 Haziran seçimlerinden önce teslim etmesi öngörüldü.

YETİŞTİREMEME RİSKİ İÇİN ÖNLEM

EGM yetkililerinden edinilen bilgiye göre, tüm araçların belirlenen tarihte üretilip ivedilikle teslim alınması ve hizmet vermeye başlaması amacıyla ihalede bazı araç tipleri, 50 veya 60 adetlik birkaç parçaya bölünerek ayrı ayrı ihale edilerek, üreticinin yetiştirememe riski azaltması hedeflendi.
İhale, BMC, IAG, ISUZU, Kamerciler, Nurol, Otokar ve Volkan firmalarına verildi. Emniyet’in 726 araçlık zırhlı araç ihalesini alan 7 firmadan 5’i bu aracı zamanında, yani geçen seçimler sonrasında teslim etti. Ancak, ihale şartnamesine uygun olarak zırhlıları zamanında teslim edemeyen BMC’nin yurtdışında daha önce patentini aldığı İsrailli Hatehof şirketinin tesislerinde ürettireceği öne sürülüyor. Savunma sanayi çevreleri, EGM’ye verilecek zırhlı araçlar İsrail’de üretilirse, yerli ve millilikten söz edilemeyeceğinin altını çiziliyor.

Mucbir sebep bile bildirmedi


EMNİYETİN ihalesine katılan, BMC ve Nurol kendi paylarına düşen araçları zamanında teslim edemedi.
Nurol teslim edememe konusunda mücbir sebep bildirerek ek süre aldı. Ancak sektöre yakın kaynaklar, BMC’nin ek süre talebinde bulunmazken, mücbir sebep de bildirmediğine dikkat çekiyor. Oysa sözleşme şartları gereği her firmanın üretim ve teslim süreci ile ilgili her türlü gelişmeyi ana yükleniciye bildirmesi gerekiyor. Ayrıca zırhlıların üretimden önce ilgili tesislerde denetimden geçmesi gerekiyor. Ama BMC böyle bir denetim sürecinden de geçmedi.