KAMİL ELİBOL/ANKARA

Milli Eğitim Bakanlığı'nca (MEB) 2013-2014 öğretim yılında devreye sokulan, kısa adı TEOG olan Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi'nde sıkıntılar yaşanıyor. 

MEB raporunda, ücretli öğretmenlik uygulamasının eğitim-öğretim niteliğini ve başarısını düşürdüğüne de dikkat çekildi.


Eğitim sisteminin S.O.S. verdiğine ilişkin şok tespitler MEB'in hazırladığı İl Milli Eğitim Müdürleri Ortak Sınav Sonuçları Değerlendirme Raporu'na yansıdı.

MEB raporunda, ücretli öğretmenlik uygulamasının eğitim-öğretim niteliğini ve başarısını düşürdüğüne dikkat çekilerek şöyle denildi:

ÜCRETLİ ÖĞRETMEN


“Mümkün olabildiğince kadrolu öğretmen istihdamına gidilmeli. Yeterli niteliğe sahip olmayan ücretli sınıf öğretmenlerinin görev yapması telafisi güç sorunlara yol açmaktadır. Özellikle İngilizce-matematik branşlarında çoğu bölgede ihtiyaç ücretli öğretmenlerle karşılanmakta ve ya hiç öğretmen bulunamaması düşük başarının temel nedeni olarak iletilmiştir.”

4 YIL KRİTERİ

Milli Eğitim Müdürleri, eğitim-öğretim ile ortak sınavları olumsuz etkileyen faktörleri tek tek sıraladı. Raporda, temel sorunlar ve çözüm önerileri şöyle sıralandı:

-Öğretmenler atandıkları yerlerde en az 4 yıl görev yapmalı
-Öğretmen atama takvimi eğitim öğretim takvimini aksatıyor, yeniden düzenlenmeli.
-Öğretmenlere yönelik teşvik sistemi getirilerek dezavantajlı bölgelerde çalışma özendirilmeli. İl’e gelen ve giden öğretmen sayısında denge sağlanmalı.
-Özellikle doğu bölgeleri ve küçük illerde bu sorun yoğun hissedilmektedir. Sirkülasyon dengeli olmadığı için açık ücretli öğretmenlik uygulamasına sebep olmakta ve sorunun derecesi her yıl değişkenlik göstermektedir.
-Zorunlu hizmet uygulaması daha dar ve özel kapsama dönüştürülsün.

İKİLİ ÖĞRETİM


Raporda, ikili eğitim yapılan okullarda öğretmenlerin ve öğrencilerin okula bağlılığının azaldığına vurgu yapılarak, “Ders dışı faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde sıkıntılar yaşanıyor” denildi.

MAFYA BASKISI


İl Milli Eğitim Müdürleri, taşımalı eğitim ihale sürecinde yaşadıkları olumsuzlukları anlatarak taşıma mesafesinin bölge şartları dikkate alınarak belirli kilometreler ile sınırlandırılmasını istedi. Yerel şartlardan dolayı araç ve şoför niteliklerinin ihaledeki şartları karşılayamadığı bölgelerin bulunduğunu belirten Müdürler, “Taşımalı eğitim yerine yatılı okullar daha yararlı olur” diyerek görüşlerini şöyle yansıttı:

“Taşımalı eğitim yapılan çocuklar yetiştirme kurslarından faydalanamıyor. Araçların niteliği yeterli olmamasına rağmen imkansızlık nedeniyle ihaleleri bu kişiler kazanıyor. Belirli bölgelerde ‘illegal’ oluşumlar ihalelere müdahale ediyor ve diğer firmaların katılımını engelliyor”

OKUMA-YAZMA SKANDALI


Müdürlerin birleştirilmiş sınıf uygulamasının azaltılmasını talep ettiğine işaret edilen raporda , “Birleştirilmiş sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin bir üst öğrenime geçtiklerinde okuma-yazma gibi temel becerileri kazanmamış oldukları iletilmiştir” denildi.

MÜFREDAT DIŞINA ÇIKILIYOR


Raporda, derslerde not verme sisteminin öğretmenlerde keyfiliğe yol açtığı iddiası gündeme getirilerek, “Bazı okullarda sınav başarısını ön plana çıkarmak için derslerde müfredatın dışına çıkıldığı, sosyal etkinliklerin yapılmadığı dile getirilmiştir” ifadesi yer aldı.

NOT GARANTİLİ KAYIT


Raporun en “vahim” bölümünü ise bazı okullarda “not garantisi” verilmesi iddiaları oluşturdu. “Bazı okullarda not garantisi verilerek öğrenci kayıtlarının yapıldığı, özellikle ekonomik düzeyi yüksek ailelerin devlet okullarında öğretmenlere not konusunda baskı yaptıkları ifade edilmiştir” denildi.