Geçen yıl 50 bin mağazanın kapısına kilit vuran perakende sektörü, kapanan AVM’ler, yüksek kira ve yabancı çıkışlarıyla kepenk indirmeye devam ediyor

Tüketici güven endeksi ile birlikte ekonominin en büyük barometresi kabul edilen perakende sektörü, hızlı gündemin yarattığı riskleri atlatmak için çözümü kapanmalarda buldu. Bir dönem art arda açılışlar yapan perakendeciler, son iki yıldır, kapattıkları mağazalarla gündemde.

VERİMLİLİK ÖNEMLİ ETKEN

Resmi verilere göre, 2014 yılında 450 bin olan mağaza sayısı 2015’te 400 bine düşerken dolar üzerinden hesaplanan cirolar ise kur farkıyla 308 milyar dolardan 227 milyar dolara düştü.
Bu yıl Top Shop, C&A, Tesco gibi yabancı markalar Türkiye’den çekilme kararı alırken, aralarında Teknosa gibi devlerin de yer aldığı yerli markalar ise onlarca mağazayı ‘verimsizlik’ nedeni ile kapattı.
Markaların mağaza stratejileri, kapanan AVM’ler, yükselen kiralar, terör nedeni ile ivme kaybeden alışveriş caddelerinin de etkisi büyük. Yapılan araştırmalara göre, 2012-2015 yılları arasında yaklaşık 1.5 milyon metrekarelik AVM alanı sistem dışına çıktı. Yeni yatırımlar devam etse de kapanan AVM’ler, mağaza sayıları açısından önemli bir eşik oluşturuyor.

Türkiye operasyonunu durdurma kararı aldılarYabancı markaların Türkiye planları ise biraz karışmış durumda. Bu yıl pek çok yabancı perakendeci, Türkiye operasyonlarını durdururken, bir taraftan mağaza açılışlarını sürdürüyor. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) tarafından açıklanan rakamlara göre, dernek üyesi olan ve Türkiye’de 2 bin 381 mağazası bulunan yabancı markalar 2016’da toplam 90 yeni mağaza açacak. Aralarında H&M, Watsons, Deichmann, Puma, Tommy Hilfiger, Mothercare, Guess, Hummel gibi markaların bulunduğu derneğin yabancı üyeleri bu yıl içinde 41 mağazaya ise kilit vurdu.