Pilotların sise ve buluta girilmesi nedeniyle vertigo olma ihtimallerinin yüksek olduğunu belirten Çelebi, “Güneydoğu ve Karadeniz’de pilotlara sağlıklı meteorolojik veriler sunan istasyonlar ve radar yok. Karakolu arayıp ‘Evladım, bak bakalım bulut var mı?’ diye soruluyor. Yol boyu meteorolojik verileri böyle alırsanız bu tür kazalar kaçınılmaz” dedi.

Emekli Pilot Teğmen Mehmet Ali Çelebi, uzun yıllar Türk Silahlı Kuvvetleri’nde helikopter pilotu olarak görev yaptı. Güneydoğu ve Karadeniz bölgesinde Skorsky helikopteriyle çok sayıda operasyona da katılan Çelebi, Ergenekon sürecinde kumpas davalardan dolayı 41 ay cezaevinde kaldı. Cep telefonuna adli emanette ‘sehven’ terörist numaralarının eklendiği ve delil üretildiği bilirkişi raporuyla belgelendikten sonra özgürlüğüne kavuşan ve TSK’dan emekli olan CHP Parti Meclisi Üyesi Çelebi, Giresun’da 7 şehidin verildiği ve 8 kişinin de yaralı olarak kurtulduğu helikopter faciasını sozcu.com.tr’ye değerlendirdi.

FOTO: İHA FOTO: İHA


Uzun yıllar skorsky helikopterlerle bu bölgede görev yaptığını belirten Çelebi, “Görünen o ki, helikopterin kuyruğu kopmuş ve dönerek kaza kırıma uğramıştır. Burada önemli olan kuyruğun nasıl koptuğudur. Füze ya da roket mi yoksa bulut içine girdiği için pilotların vertigo olması sonucu helikopterin burnunun kaldırılıp kuyruğun yere çarpması mı?” dedi.


“FÜZE İHTİMALİ ÇOK ZAYIF”


Helikopterin enkazının tek parça göründüğüne dikkat çeken Çelebi, “Füze tehdidi de bir ihtimal. Kuyruğa gelmiş olabilir, ama inanmıyorum. Füzeyle vurulmuş bir görüntü yok. Bu nedenle füze ya da roket ile düşmüş olabileceği ihtimalini çok zayıf görüyorum” dedi.

İLGİLİ HABERSon dakika haberleri... Giresun'da düşen helikopterin düşmeden önceki son görüntüsüGiresun'da düşen helikopterin düşmeden önceki son görüntüsü


“PİLOTLARIN VERTİGO OLMA İHTİMALİ YÜKSEK”


Helikopterin sise veya buluta girmesi sonucu pilotların vertigo olma ihtimallerinin çok yüksek olduğunu belirten Çelebi, “Vertigoda vücudun denge sisteminde bir sorun oluşur ve baş dönmesi olur. Bulut içinde kalıp vertigo neticesinde böyle anormal durumlara gidilebilir. Dönüş yaptığınızı zannedersiniz ama ters tarafa doğru gidersiniz. Vertigo olduğu zaman helikopterin başını öne çekip, süratin düşmesiyle kuyruğu vurunca, dönerek, ağaçları yastık olarak kullanarak iniş tercihini kullanmış. Pilotumuz 10 saniye içinde bu kararı verir. O kararı verebilmek de çok zor. Vertigo olmuşsa yapılacak bir şey yok. Pilotların büyük kahramanlığı var” diye konuştu.

FOTO: İHA FOTO: İHA


“BU HAVADA NEDEN ÇIKILDI?”


“Önemli olan bu havada neden çıkıldığıdır” diyen Çelebi şöyle devam etti. “Ne yazık ki Güneydoğu ve Karadeniz bölgesinde meteorolojik verileri sağlıklı alamıyorsunuz. Meteoroloji istasyonu yok, radar yok. Pilotlar cep telefonundaki uygulamalardan veya karakollardan verileri almaya çalışıyor. Karakola telefon edip, ‘Evladım bak bakalım bulut var mı?’ diye soruyorsunuz. Yol boyu meteorolojik verileri bu şekilde alıyorsunuz. Giderken bir sorun yaşanmamış, ama dönüşte ne yazık ki böyle bir olayla karşılaşılmış.”

“İSTASYONLAR ÇOĞALTILMALI”


Milyon dolarlık helikopterlerin olmasına rağmen meteoroloji istasyonları veya radarların olmadığına dikkat çeken Çelebi, “Devlet bunları çoğaltmalı. İstasyon ve radar sayıları artırılırsa bu kazalar azaltılabilir” dedi. Kazanın meydana geldiği bölgenin yayla olduğunu, sisin ve bulutun oluşumunun çok normal olduğunu belirten Çelebi, “Pilotlar 3-4 saat sonrası için sağlıklı bir meteorolojik veri alabilseler bu olay gerçekleşmezdi” diye konuştu.

 “BİZİM PİLOTLARIMIZIN RİSK ALMA ALIŞKANLIĞI VAR”


Türk Silahlı Kuvvetleri pilotlarında, terörle mücadeleden dolayı şartları zorlama, daha fazla risk alma alışkanlığı ve aşırı özgüven olduğunu belirten Çelebi şöyle devam etti: “Bu, yoğun terörle mücadeleden kaynaklanıyor. Düşünün, çatışma ortasında kalan bir birliği kurtarmak zorundasınız. Riski alıyorsunuz. Bu da özgüveni yükseltiyor. Ama bu, Türk pilotlarının dünyanın en iyi pilotları olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Helikopterle gece operasyon yapabilen dünyanın üç, dört ülkesinden birisiyiz.”


“PİLOTLARIN BÜYÜK BAŞARISI VAR”


Helikopter kazalarında yolcuların ya tamamının kaybedildiğini ya da yüzde 90’nının kurtulduğunu belirten Çelebi, Giresun’daki kazada 8 kişinin yaralı olarak kurtulmasını çok şaşırtıcı ve pilotların çok büyük bir başarısı olarak değerlendirdi.


SKORSKY EN GÜVENLİ HELİKOPTER


Skorsky’nin en güvenli helikopterler arasında olduğunu da belirten Çelebi, “Bu helikopterlerde çok sayıda yedekleme sistemi var. Bizde ‘Skorsky helikopter arıza yapmaz, ama yaptıysa da kurtulması zordur’ denir. Çift motorludur ve bakımları her zaman zamanında yapılır. Kaldı ki o helikoptere komutan bineceği için bakımın aksatılması mümkün değildir” diye konuştu.


SİVİLLER TAŞINABİLİR


Kaza yapan helikopterde sivillerin olmasıyla ilgili görüşlerini de aktaran Çelebi, şunları söyledi: “İnsanlar sivillerin taşınıp, taşınmaması konusunu gündeme getirdiler. VIP uçuşlarda eş ve çocuklar eşlik edebilir. Gerekli izinler alındıysa, sivillerin binmesinde hiçbir engel yoktur. Güneydoğu’da da birçok kez siviller, yaralılar bu helikopterlerle taşınmıştır” dedi.