Türkiye otobüs taşımacılığında bir dönem kapandı. İki devden Varan geçen sene faaliyetlerini durdururken hurriyet.com.tr'den Dinçer Gökçe'nin haberine göre Ulusoy için de bugün iflas kararı verildi.

Son yıllarda Türkiye'de uçak bileti fiyatlarının ulaşılabilir olması, hızlı tren hatları ve altyapı çalışmalarıyla birlikte otobüse olan rağbet azaldı.

Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu Başkanı Fevzi Apaydın otobüslerin prensipli çalıştığı sürece kemik bir müşteri kitlesi olduğunu belirtti fakat son yıllarda uçak biletinin ulaşılabilir hale gelmesinin de önemli olduğunu ifade etti.

[old_news_related_template title="Otobüs şoförleri için KPSS şartı getirildi" desc="Ulaştırma Denizcilik ve Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, 5 yıllık B sınıfı ehliyete sahibi olan kaptanlık bölümü mezunlarının KPSS ile DHMİ’ye alınacağını açıkladı." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2017/05/otobus-1.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2017/ekonomi/otobus-soforleri-icin-kpss-sarti-getirildi-1875641/"]

'PRENSİPLİ ÇALIŞTIĞI SÜRECE SORUN YAŞAMAZ'


Apaydın sozcu.com.tr'ye yaptığı açıklamada, “Karayolu taşımacılığı eskisi gibi değil. Hızlı tren ve uçak alternatifleri var artık. Tarih koşulları esnek. Ama otobüsler prensipli çalıştığı sürece hiç sorun yaşanmaz. Ne deniz yolunu tercih eder ne demiryolunu” diye konuştu.

Kara taşımaclığında istihdam sorunları olduğunu belirten Apaydın, “Kaliteli insan istihdam edebilmek için sosyal haklar vereceksiniz. Bu şirketler yüksek ücretli yakıt alıyorlar. Bu onları zorluyor. Uçaklar da otobüs gibi yoğun tarifelerle çalışınca sektör zora giriyor” diye konuştu.

Varan ve Ulusoy gibi devlerin piyasadan çekilmesiyle Nilüfer, Pamukkale ve Metro Turizm gibi şirketlerin pazar payları yıllar içinde gelişti.

TOMRUK TİCARETİ İLE BAŞLADI


Türkiye'de milyonlarca kişinin Varan ile bir anısı bir hikayesi var. Zira marka, Türkiye'nin en eskilerinden. Yüzlerce otobüsü, binlerce çalışanı ile onlarca yıl yollarda hizmet verdi. Varan'ın hikâyesinin gerisinde 1942'de borç para ile alınan bir kamyon ile başlayan tomruk ticareti yatıyor. Batı Anadolu'dan İstanbul'a yapılan tomruk ticareti 1946'da yeni bir noktaya evrildi. Varan. 1946'da İstanbul-İzmit arası taşımacılığa başladı.

2000'LERİN BAŞINDA SIKINTIYA GİRDİ


Pekuysal Ailesi'nin sahibi olduğu marka 2000'lerin başında sancılı bir sürece girdi. Kurucu isim Nevzat Pekuysal'ın vefatı ile birlikte Varan için de zorlu bir süreç yaşanmaya başladı. Uzun bir süre satış görüşmeleri yürütülen Varan 2011 sonunda Ulusoy bünyesine geçmişti.

HALUK ULUSOY YÖNETİYOR


Ulusoy, Türkiye’nin en köklü kara taşımacılığı markalarından biri konumundaydı. Markanın temeli, 1937’de Hacı Mehmet Bahattin Ulusoy tarafından, Trabzon-Of arası yük taşımacılığına dayanıyor. Ulusoy Kardeşler arasındaki bölünme sonrası, ailenin en güçlü markalarından Ulusoy Seyahat, Haluk Ulusoy’a kalmıştı.

OTOBÜSLERİ İCRADAN SATIŞA KONULMUŞTU


Ancak, Ulusoy, hem sektörün yaşadığı sıkıntılar hem de grubun diğer işlerinde yaşanan sıkıntı nedene ile toparlanamadı. Ulusoy’un Bahçelievler’deki dev arazisi icradan satışa çıkarılırken, ünlü markanın bir dizi otobüsü de icradan satışa konulmuştu. Ulusoy markası, kara yolu taşımacılığında 'efsane marka' olarak anılıyor. Ulusoy'un 6 yıl önce bünyesine kattığı Varan da geçen yıl seferlerini durdurmuştu.