Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, Nisan ayında yaptığı açıklamada Ayasofya Camii’nde ibadete ara verilmeden kapsamlı bir restorasyon yürütüldüğünü, ana kubbenin depreme karşı güçlendirilmesi dahil çeşitli çalışmaların sürdüğünü belirtmişti.
CAMİNİN İÇİNE VİNÇ SOKTULAR
Süren restorasyon çalışmalarında, 1500 yıllık tarihi mirasın zeminine tamirat amacıyla en az 15 ton ağırlığında yüksek tonajlı kamyonların sokulduğu ortaya çıktı.


TARİHİ ZEMİNİN YÜK SINIRI GÖRMEZDEN GELİNDİ
UNESCO korumasındaki, Dünya kültür mirası Ayasofya’nın yaklaşık bin 500 yıllık geçmişi nedeniyle zemin ve taşıyıcı yapı üzerinde yük sınırı bulunuyor. Restorasyon kapsamında iç ve dış kısımlarda ekiplerin çalışmaları devam ederken, yapı içine park edilen kamyonlara ait görüntüler tartışma konusu oldu.

TEPKİLER ARTINCA AÇIKLAMA GELDİ...
Vakıflar Genel Müdürlüğü, sürecin, herhangi bir zarara yol açacak bir uygulama değil; tam tersine bilimsel raporlar, statik analizler ve Koruma Kurulu kararları doğrultusunda adım adım yürütülen kontrollü bir restorasyon çalışması olduğunu açıkladı.
Bazı basın yayın organlarında ve sosyal medya hesaplarında, Ayasofya-i Kebir Camii’ndeki restorasyon çalışmalarına ilişkin “zeminin tahrip edildiği” ve “iş makineleriyle yapıya zarar verildiği” şeklinde paylaşılan iddialar dezenformasyon içermektedir.
— Dezenformasyonla Mücadele Merkezi (@dmmiletisim) November 24, 2025
Ayasofya’nın gelecek… pic.twitter.com/yfkZrlVwLv
TEDBİRLER İŞE YARAYACAK MI?
UNESCO ilkeleri gereği Dünya Mirası Statüsündeki yapılarda ağır tonajlı ekipman kullanımı yasak. Alınan tedbirler yeterli olmayabilir. Aşırı yük ve titreşim, geri dönüşü olmayan hasarlara neden olabilir.
KORUMA STANDARTLARINA AYKIRI
Ayasofya Camii, binlerce yıllık ve UNESCO Dünya Mirası listesinde yer alan bir yapı. Bu durumda UNESCO ilkeleri gereği Dünya Mirası Statüsündeki yapılarda ağır tonajlı ekipman kullanımı yasak. Taş döşemeye aşırı yük bindirilmesi, ICOMOS standartlarına göre uygun değil.