Yolcuların en sık sorduğu sorulardan biri, uçak kapılarının uçuş sırasında açılıp açılamayacağıdır. Kısa cevap, hayır, uçak kapıları uçuş sırasında açılamaz. Bunun nedenleri yalnızca güvenlik prosedürlerine değil, aynı zamanda uçakların nasıl çalıştığına dair temel tasarım ve fizik kurallarına dayanmaktadır.
Uçak kapıları, "tıpa tipi kapı" olarak tasarlanmıştır, yani şişe içindeki bir tıpa gibi çerçeveye oturur. Uçak seyir yüksekliğindeyken yüksek seviyelerde basınç altında olur. Kabin içindeki hava, dışarıdaki havadan daha yüksek bir basınçta tutulur ve bu da kapının açılmasını neredeyse imkansız hale getirir.
30 bin fit yükseklikte, uçağın dışındaki hava basıncı, kabin içindeki basınçtan önemli ölçüde düşüktür. Bu basınç farkı, kapının güvenli bir şekilde kapalı kalmasını sağlar.
Örneğin, tipik bir seyir yüksekliğinde, kapıya binlerce poundluk bir kuvvet uygulayan bir basınç farkı olabilir.
Uzmanlar, en güçlü kişinin bile uçuş sırasında bir uçak kapısını manuel olarak açamayacağını belirtmektedir. Kuvvet, kapıyı kapalı tutmak için çok güçlüdür.
Havacılık uzmanları ve sektör profesyonelleri bu konuda görüşlerini belirtmişlerdir:
Pilot John Cox, kapı tasarımının uçuş sırasında hiç kimsenin kapıyı açamayacağını sağladığını ve mekanizmaların atlatılamayacak şekilde yapıldığını açıklamaktadır.
Federal Havacılık İdaresi (FAA), kapı tasarımı için sıkı düzenlemeler getirmiştir ve bu düzenlemeler uçuş sırasında kapıların açılmasını imkansız kılmaktadır. Bu düzenlemeler, uçağın genel yapısal bütünlüğüne ve güvenliğine katkıda bulunur.
KAPI ARIZALABİLİR Mİ?
Uçuş sırasında uçak kapılarının açılma olasılığı hakkında çeşitli efsaneler bulunmaktadır. Ancak, bunlar büyük ölçüde yanlış anlaşılmalara dayanmaktadır:
Birisi uçuş sırasında kapıyı açmaya çalışırsa ne olur? Bu birçok yolcunun endişesidir, ancak daha önce de belirtildiği gibi, basınç farkları ve güvenlik kilitleri nedeniyle bu fiziksel olarak imkansızdır.
Kapı arızalanabilir mi? Bir kapının uçuş sırasında arızalanması düşüncesi rahatsız edici olabilir, ancak modern uçaklarda birçok yedek sistem vardır. Bu sistemler, bir sistem arızalansa bile diğerlerinin kapıyı güvenli bir şekilde kapalı tutmasını sağlar.