ABD'nin Boeing şirketi tarafından Çinli Xiamen Havayolları için üretilen bir 737 MAX uçağı, şirket tarafından teslim alınmak Çin'e indi. Ancak şirket, uçağın 'tarifelerden dolayı fazla pahalı olduğunu' söyleyerek ABD'ye geri gönderdi.

Yapımcısına geri gönderilen uçak, Pazar günü Seattle’daki Boeing Field’a indi. Xiamen Havayolları renkleriyle boyanmış olan uçak, üretim hangarına geri döndü.

Uçak, teslimat öncesi son işlemler için Çin’in Zhoushan kentindeki Boeing tesisinde bulunuyordu. Toplam 8 bin kilometrelik dönüş yolculuğunda Guam ve Hawaii’de yakıt ikmali yaptı.

Söz konusu uçak, Boeing’in en çok satan modeli olan 737 MAX serisine ait. Yeni bir 737 MAX’in piyasa değeri yaklaşık 55 milyon dolar.

Çin, önümüzdeki yirmi yılda küresel uçak talebinin yüzde 20’sine sahip olacak. Boeing’in sipariş defterinde Mart sonu itibarıyla Çinli müşterilere teslim edilmesi planlanan 130 uçak bulunuyordu.

Bu uçakların teslim alınması Çinli havayolları için ciddi bir mali yük oluşturuyor. Pekin yönetiminin bu maliyeti azaltmak için bazı kiralama anlaşmalarını desteklemeyi değerlendiriyor.

ÇİN, ABD'YE SIRTINI DÖNÜYOR

Çin, Trump tarifeleriyle birlikte ABD ekonomisinden tamamen kopuyor. Hükümet, Çinli havayollarına Boeing gibi Amerikan şirketlerinden parça ve ekipman alımını durdurmaları yönünde talimat verdiği bildirildi.

Şirketten ya da Xiamen Havayolları’ndan bu uçağın geri gönderilmesine kimin karar verdiğine dair bir açıklama yapılmadı.

Trump’ın “kurtuluş günü” olarak tanımladığı yeni gümrük tarifelerini açıklamasından hemen önce, Boeing CEO’su Kelly Ortberg ABD Senatosu’nda konuşmuştu.

Ortberg, şirketin satışlarının yüzde 80’inin yurtdışına yapıldığını ve bazı pazarların kapanması riskine karşı dikkatli olunması gerektiğini söyledi.

Ortberg ayrıca şirketin yaklaşık yarım trilyon dolarlık birikmiş siparişe sahip olduğunu belirtti. Analistler, bu tür belirsizliklerin teslimatları sekteye uğratabileceğini söylüyor.