İngilizler, belki de çok uzun bir süredir Fransızları, diğer şeylerin yanı sıra, yıkanmayan bir ulus olmakla suçladı. İngiliz Yazar Gwyneth Rees'in Telegraph için kaleme aldığı makalede durumu şöyle özetliyor:
- Şu an utanç verici bir durumla karşı karşıyayız, öyle görünüyor ki biz İngilizler de artık Fransızlara katılabiliriz.
İngiltere'de birçok pazar araştırması şirketi, 2019'un aynı ayıyla karşılaştırıldığında Haziran 2024'e kadar kişisel hijyen ürünlerinin satışında ciddi bir düşüş yaşandığına dikkat çekiyor. En büyük düşüş yüzde 15 ile sabun satışlarında görülürken, sıvı sabun satışları yüzde 13, şampuan satışları yüzde 10 ve diş macunu satışları da yüzde 4 düştü.
PANDEMİ DENGELERİ ALT ÜST ETTİ
Uzmanlar, nedenlerin çok yönlü olduğunu ve devam eden yaşam maliyeti krizinden ve pandemiden bu yana değişen sosyal alışkanlıklara kadar uzandığını iddia ediyor. Oxford Üniversitesi'nden psikolog Barbara Santini şunları söylüyor:
- Pandemi, özellikle kişisel hijyen ve topluluk önünde sunum başta olmak üzere günlük davranışlarımızı derinden etkiledi. Bunun psikolojik etkisi var, evden çalışma paradigması, sosyal normlardaki değişim ve ekonomik kaygılar. Gerçekten çok yönlü...
Yatak odalarımıza kapanıp dünyadan uzaklaşmanın, temizlik ihtiyacının azalmasıyla bağlantılı olduğuna pek şüphe yok. Örneğin, pandeminin sonunda, deodorantlarda yüzde 15'lik bir artış yaşandı. Ancak pandeminin ardından İngiltere'de çalışanların büyük bir bölümü hala evden çalışıyor ve bu da satışları etkilemeye devam ediyor. Mart ayında yapılan bir anket, İngiltere'nin yüzde 44'ünün (23 milyon) hala yataktan kalkar kalkmaz dizüstü bilgisayarının başına geçtiğini ortaya koydu. Yani milyonlar yüzünü bile yıkamadan iş başı yapıyor. Santini bu duruma şu yorumu getiriyor:
- Geleneksel ofis ortamları belirli düzeyde bakım ve profesyonel kıyafet gerektirir. Ancak evin yeni iş yeri haline gelmesiyle birlikte bu standartları koruma baskısı da azaldı. Pijama gibi rahat kıyafetler norm haline geldi ve bu da giyinme ve bakım konusunda daha rahat bir tutuma yol açtı. Bu değişim, üretkenlik ve profesyonellik için neyin gerekli görüldüğünün yeniden değerlendirildiğini gösteriyor.
Mart 2019 bir milat, bu tarihe kadar;
- Haftada 2,2 kez saçımızı yıkadık. Şimdilerde ise bu rakam haftada 1,8 keze düştü.
- Haftada 11 kez diş fırçaladık. Şimdilerde ise bu rakam haftada 10,7 keze düştü.
Santini'ye göre pandemi aynı zamanda ortak deneyim ve empati duygusunu da güçlendirdi:
- Bir zamanlar süpermarkette pijamalı birini görmek alışılmadık bir durum olarak kabul edilirken, artık benzeri görülmemiş zamanlara yaptığımız kolektif yolculuğumuzun bir simgesi haline geldi. Bu değişiklik, daha kapsayıcı ve daha az yargılayıcı sosyal normlara doğru bir değişimi akla getiriyor. İnsanlar artık birbirlerinin seçimlerini daha fazla kabul ediyor.
SIVI SABUN SATIŞI YÜZDE 13 DÜŞTÜ
İngiltere merkezli pazar araştırma şirketi Kantar'a göre sabun satışları yüzde 15, sıvı sabun satışları ise yüzde 13 düştü. Ancak satışlardaki düşüşün başka nedenleri de var: görünüşe göre bunu karşılayamıyoruz. Yani enflasyonun yükselişi ve yaşam maliyeti krizinin, birçok kişiyi kişisel hijyeni göz ardı etmek yerine finansal zorunluluk nedeniyle temizlik ürünlerinden uzak durmaya yönelttiği iddia ediliyor.
Ulusal İstatistik Ofisi'nin Ekim 2023'teki rakamları, yüzde 44'ümüzün gıda alışverişi ve temel ihtiyaçlar için daha az harcama yaptığını ve yüzde 66'sının temel olmayan ihtiyaçlardan kıstığını ortaya çıkardı; pazar araştırmacıları Reapp, düşen satışları artan fiyatlara bağladı.