Ishiba, kamu televizyonu NHK'da yaptığı söyleşide, Tokyo'nun ABD'den daha fazla enerji satın alabileceğini belirterek, ABD'nin Japon otomobil pazarına yönelik tarife dışı engeller konusundaki iddialarına karşı esneklik gösterilmesini önerdi.

Çarşamba günü beklenmedik bir şekilde ABD-Japonya görüşmelerinin ilk turuna katılan ve "büyük ilerleme" den söz eden Trump , müzakerelerde Tokyo'nun ihracatçılarına haksız bir avantaj sağlamak için para birimini kasıtlı olarak zayıflattığı yönündeki suçlamalarının da yer almasını istediğini belirtti.

Ishiba, para politikasına ilişkin özel görüşmelerin Maliye Bakanı Katsunobu Kato ile Hazine Bakanı Scott Bessent arasında yapılacağını söyledi.

Ishiba, ABD'nin yenin artırılması için iş birliği talep etmesi halinde Japonya'nın nasıl yanıt vereceği sorulduğunda, "Bu konuyu adalet açısından ele almamız gerekecek," dedi. Ayrıntılara girmedi.

Yen'i manipüle ettiği iddialarını reddeden Japonya, yıllardır ihracata dayalı ekonomisine zarar veren güçlü yeni engellemek için mücadele etti ancak son olarak geçen yıl para birimini güçlendirmek için döviz piyasasına müdahale etti.

Kato , Uluslararası Para Fonu'nun bahar toplantısının aralarında yapılacak olan G20 mali şefleri toplantısı için bu hafta Washington'ı ziyaret etmeyi planlıyor . Bessent ile ikili ticaret görüşmeleri için görüşmesi bekleniyor.

ABD ENERJİ İTHALATINI ARTIRABİLİR

Bazı analistler, Japonya'nın 1 trilyon doları aşan değeriyle dünyanın en büyüğü olan ABD Hazine tahvillerini ticaret kaldıracı olarak kullanabileceğini söylüyor; ancak Kato bu ay, bunların pazarlık aracı olarak kullanılma ihtimalini reddetti .

Ishiba, Japonya'nın görüşmeler sırasında ABD'deki borç varlıklarına atıfta bulunup bulunmayacağı sorulduğunda, "Bu, iki taraf arasındaki güvene, küresel ekonomik istikrara ve iki ülkenin ekonomik istikrarına dayanan bir şey" dedi.

Trump, Japonya'ya ABD'ye yaptığı ihracatlarda %24 oranında gümrük vergisi uyguladı, ancak Trump'ın vergilerinin çoğu gibi bunlar da Temmuz ayının başına kadar durduruldu. %10'luk bir evrensel oran ve Japonya'nın ihracata dayalı ekonomisinin temel dayanağı olan otomobillerde %25'lik bir gümrük vergisi yürürlükte kalmaya devam ediyor.

Nikkei Asia'nın Pazar günkü haberine göre, Japonya ABD ile gümrük vergisi müzakereleri kapsamında ithalatlarda otomobil güvenliği kurallarını gevşetmeyi düşünüyor. Washington uzun zamandır Japonya'nın güvenlik kurallarının gümrük vergisi dışı bir engel olduğundan şikayet ediyor. Japonya ve birçok uzman ise Detroit otomobil üreticilerinin Japonya'nın yollarına ve sürücülerine uygun otomobiller üretmediğini söylüyor.

Bu tür suçlamalar sorulduğunda Ishiba, ABD ve Japonya'daki trafik ve güvenlik kurallarında dikkate alınması gereken farklılıklar olduğunu söyledi. "Ancak (güvenlik) kurallarımızın adil olmadığı söylenmediğinden de emin olmalıyız."

Japonya'nın özellikle enerji alanında ABD'ye daha fazla yatırım yapmaya hazır olduğunun sinyalini verdi.

"Sıvılaştırılmış doğal gaza gelince, Avustralya Japonya'ya en büyük ihracatçı. ABD'nin dördüncü sırada olduğuna inanıyorum. Bu artışı yaşamamız mümkün. Soru şu ki ABD (enerjiyi) istikrarlı bir şekilde iletebilir mi," dedi.