Alışveriş merkezlerinde yemek alanlarının genellikle en üst katta yer aldığına hiç dikkat ettiniz mi? Bu yerleşim, aslında yalnızca bir tesadüf değil aynı zamanda arkasında psikolojik ve ticari pek çok mantık barındırıyor. İşte nedenleri:
İnsan davranışı ve dikkat dağılması
İnsan davranışı bilimi, yemek ve yiyecek kokularının insan zihnini en fazla dağıtan şeylerden biri olduğunun altını çiziyor. Alışveriş merkezlerinin zemin katlarına yerleştirilen yiyecek alanları, müşterilerin alışverişe olan odaklanmalarını olumsuz etkileyebilir fakat yemek alanları en üst kata yerleştirildiğinde insanların dikkatleri dağılmadan mağazaları gezmeleri sağlanır. Öte yandan alışveriş merkezi içinde açlık duygusunun tetiklenmesini sağlanırken, bu açlık duygusu tüketiciyi yemek alanlarına yönlendirir.
Büyük alan ihtiyacı ve altyapı gereksinimleri
Yemek alanları, her satıcı için ayrı mutfak envanter ve pişirme alanı gerektirirken bu durum geniş bir alanın ayrılmasını zorunlu kılar. En üst katlar, genişlikleri sayesinde yiyecek alanları için ideal ortamı sunar. Aynı zamanda bu katlar envanter, pişirme ekipmanları ve havalandırma sistemleri gibi büyük altyapı gereksinimlerinin karşılanabileceği alandır.
Alışveriş alanları ve psikolojik etkiler
Alışveriş merkezlerinde markaların yerleşim planları, tüketicinin psikolojik etkilerini göz önünde bulundurur. Örneğin, ikinci veya üçüncü katlarda parfüm dükkanları görmek nadir bir durumdur, çünkü bu katlara çıkan bir müşteri, kokulara karşı duyarlılığını kaybetmiş olabilir. Yemek alanlarının üst katlarda olması, alışverişe odaklanmış bir kişiyi, sonunda açlık hissine sürükleyerek bu alanlara yönlendirebilir.
Daha temiz ve düzenli alanlar
Yemek alanlarının, alışveriş merkezi gibi geniş ve kalabalık bir mekanda ayrı bir katta yer alması, düzenin korunmasına yardımcı olur. En alt katlarda yiyecek kokuları ve dağınık masalar, alışveriş alanlarının görüntüsünü olumsuz etkileyebilir. Üst katlar, yemeklerin yaratacağı kaosun mağaza vitrinlerine zarar vermesini engeller.
Mini büfeler ve atıştırmalık kültürü
Son yıllarda alışveriş merkezlerinde daha küçük yiyecek büfeleri yaygınlaşmaya başlarkn bu büfeler, alışverişe çıkan insanların küçük açlıklarını gidermelerini sağlarken, büyük yemek alanlarından uzak durmak isteyenlere pratik bir çözüm sunuyor. Fakat asıl deneyim, yemek alanlarının üst katta sunacağı geniş seçenekler ve atmosferle oluşuyor.