Sigorta şirketlerinin trafik kazalarından kaynaklanan bedeni tazminat yükü, sektörü uzun zamandır zorluyordu. Bu sorunu çözmek amacıyla, bedeni tazminatların hasar havuzundan karşılanması için yeni bir düzenleme üzerinde çalışmalara başlandı. Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı (TÜKONFED) Turusan Bağcı, Milliyet'e yaptığı açıklamada, bu düzenlemenin detaylarını paylaştı. 

Bağcı’ya göre, hasar havuzu sistemi, sigorta şirketlerinin üzerindeki tazminat baskısını hafifletecek ve sektörde mali dengenin sağlanmasına katkıda bulunacak. 

Bu yeni uygulamanın, trafik sigortası primlerinde de olumlu yönde etkiler yaratabileceği öngörülüyor.

Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı Turusan Bağcı, 2024'ün ilk 6 ayında sigorta şirketlerinin 10 milyar TL zarara uğradığını, bu rakamın yıl sonunda 20 milyar TL'ye ulaşabileceğini belirtti. Bağcı ayrıca yabancı sigorta şirketlerinin Türkiye pazarından çıkmaya başladığına dikkat çekerken trafik sigortası primlerinin düşmediğini ve sürekli arttığını da hatırlattı. 

Bağcı, sigorta şirketlerinin trafik sigortası prim tarifesinin serbest bırakılmasını talep ettiğini ancak Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (SEDDK) bu konuda şirketlere fiyat serbestisi vermek istemediğini aktardı. 

Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı Turusan Bağcı, sigorta şirketlerinin bedeni zararlarla ilgili çözüm taleplerine yanıt olarak, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (SEDDK) yeni bir çözüm önerisi sunduğunu açıkladı.

Bağcı, daha önce 2012’de alınan kararla trafik sigortasından alınan primlerin %10'unun sağlık sigortasına aktarıldığını ve SGK'nın sağlık giderlerini karşıladığını hatırlatarak, benzer bir sistemin tekrar gündeme geldiğini belirtti.

Yeni düzenleme ile bedeni zararlar, sakatlık ve ölüm gibi durumlarda oluşan tazminatların devlet tarafından oluşturulacak bir bedeni zararlar havuzundan karşılanması planlanıyor. Bu düzenlemenin 2025'in ikinci çeyreğinde uygulamaya geçmesi bekleniyor. Bu adım, sigorta şirketlerinin üzerindeki mali yükü hafifletebilir ve trafik sigortası primlerine olumlu bir etki yapabilir.

DEVLET BEDENİ TAZMİNATI SÜRECİNE EL ATIYOR 

Bağcı, sigorta şirketlerinin son dönemde yaşadığı 4.5 milyar TL'lik zararın büyük kısmının bedeni tazminatlardan kaynaklandığını belirtti. Bu zararın 1.5 milyar TL'lik kısmının sigorta şirketleri tarafından hızlıca ödendiğini belirken, ancak kalan 3 milyar TL'nin hasar takip şirketleri tarafından kişisel verilerin ihlaliyle sigortalılara ulaşılıp avukatlar aracılığıyla dava açılması nedeniyle sürecin uzadığını vurguladı. Bu davalar nedeniyle ödenen tazminatlar, 2.5 ila 3 katına kadar çıkabiliyor ve mahkemeler gereksiz yere meşgul ediliyor.

Yeni düzenleme ile hedeflenen, hasar takip şirketleri karşısında artık muhatabın devlet olması. Bu sayede mağdurlara bedeni zararlar havuzu aracılığıyla hızlı bir şekilde tazminat ödenmesi planlanıyor. Bağcı, Türkiye Sigorta Birliği ile Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (SEDDK) bu konuda ortak bir çalışma yürüttüğünü belirtti. Ayrıca, trafik sigortası primlerinin %50 ila %80'lik kısmının bedeni hasarları kapsadığını ve bu oranın sigorta şirketinin büyüklüğüne göre değiştiğini de ifade etti.

TRAFİK SİGORTASINDA BEDENİ ZARARLARI İÇİN HAVUZ SİSTEMİ GELİYOR 

Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı Turusan Bağcı, trafik sigortasında bedeni tazminatların yeni düzenleme ile havuz sistemine devredileceğini açıkladı. 

Bağcı, trafik sigortasında 10 bin TL'lik bir poliçede, sigorta şirketlerinin %50'lik yani 5 bin TL'lik kısmının bedeni zararlara ayrıldığını belirtti. Yeni sistemde, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), bu miktarın %50’si veya %80’inin sigorta havuzuna devredilmesini isteyebilecek. Örneğin, finansal yapısı zayıf olan sigorta şirketlerinden 5 bin TL’nin %80’ini, yani 4 bin TL’yi havuza devretmesi istenebilecek. Böylece sigorta şirketleri ölüm ve sakatlıkla ilgili bedeni tazminatları ödemek zorunda kalmayacak.

Bağcı, bu düzenlemenin sigorta primlerinde düşüş yaratabileceğini belirterek, hedefin hasar takip şirketlerinin tazminatları şişirip dava yoluyla büyütmesinin önüne geçmek olduğunu söyledi. Eğer bu uygulama başarılı olursa, hem trafik sigortası primlerinde düşüş yaşanacak hem de mahkemelerdeki dosya yükü azalacak. Aynı zamanda, davaların yıllarca sürmesi ve insanların tazminatlarını geç almasının önüne geçileceği için sistem daha verimli hale gelecek. Sahte ve şişirilmiş hasarların engellenmesi, trafik sigortası fiyatlarına doğrudan olumlu etki yapacak.