Pazartesi günü JAMA Pediatrics'te yayınlanan çalışmada, küçük çocukların mobil cihazlarda geçirdikleri ortalama zamanın 2020'de günde beş dakikadan 2022'de günde 55 dakikaya çıktığı ve 4 yaşındaki birçok çocuğun kendi cihazına sahip olduğu kaydedildi.

Araştırmalar, ekran başında çok fazla zaman geçirmenin okul öncesi çocukların sağlığını, akademik başarılarını ve sosyal becerilerini olumsuz etkileyebileceğini gösteriyor; çünkü çocuklar ebeveynleriyle etkileşime girmiyor (ebeveynler onlara duygularını nasıl düzenleyeceklerini öğretebilir) veya başkalarıyla oynamıyor.

Bu çalışma için, Nova Scotia'dan 315 çocuğun ebeveynleri 2020'de 3,5 yaşındayken, 2021'de 4,5 yaşındayken ve 2022'de 5,5 yaşındayken iPad, tablet veya mobil cihaz kullanımlarını bildirdiler. 

Çalışmadaki çocuklar 3,5 iken haftada ortalama 6,5 saat; 4,5 iken haftada 6 saat 42 dakika ve 5,5'ta da haftada 7 saat tablet kullandılar.

Araştırmacılar, 3,5 yaşındaki çocuklarda tablet kullanımının bir yıl sonra daha fazla öfke ve hayal kırıklığı ifadesiyle bağlantılı olduğunu buldu. Çocuğun daha ileriki yaşlardaki öfke nöbetlerinin de daha fazla tablet kullanımıyla ilişkili olduğu tespit edildi.

UZMANLAR GÜNDE 1 SAATİ YETERLİ GÖRÜYOR

Amerikan Pediatri Akademisi, 2 ila 5 yaş arasındaki çocuklar için ekran süresinin günde bir saatle (veya haftada yedi saatle) sınırlı tutulmasını öneriyor.

Araştırmacılar, "Çalışmamız, ebeveynlerin erken çocukluk döneminde tablet kullanımının öfke ve hayal kırıklığını yönetme yeteneğini bozabileceği ve küçük çocuklarda artan patlamalara yol açabileceği konusunda duyarlı hale getirilmesini öneriyor." diye yazdı.

Bununla birlikte araştırmada, okul öncesi çocukların izlediği içeriğin kalitesi, yani kitap mı okudukları yoksa video mu izledikleri dikkate alınmadı.

Açıklamalarında, "Bazı uygulamalar ve programlar duygusal düzenleme becerilerinin geliştirilmesinde destek sağlayabilir," diye belirttiler. 

Bununla birlikte uzmanlar, içeriği ne olursa olsun çocuklara tablet kullandırmanın sınırlı olması yönünde uyarıda bulunuyor.