Bakanlık birimleri, e-Devlet üzerinden sunulacak kira sözleşmesi işlemleri için gerekli hazırlıkları tamamladığını açıkladı. Sözleşmelerin e-Devlet üzerinden düzenlenmesi, vatandaşların bu konudaki uyuşmazlıkların çözümüne yönelik talepleri doğrultusunda başlatıldı.
Bu reform çalışmasında, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi de destek sağladı. Hizmet, e-Devlet Kapısı altında 'Kira Sözleşmesi İşlemleri' başlığıyla sunulacak ve iki aşamalı bir şekilde devreye alınacak.
İlk aşama, kısa bir süre içinde vatandaşların kullanımına sunulacak. Bu aşamada, taşınmaz sahibi gerçek kişi, e-Devlet Kapısı üzerinden sözleşmeyi hazırlayacak ve kiracı da bu sözleşmeyi e-Devlet üzerinden onaylayacak.
İkinci aşama ise yıl sonuna kadar aktif hale gelecek. Bu aşamada emlak danışmanları ve yetkilendirilmiş kişiler, sözleşme hazırlayıp taşınmaz sahibi ve kiracının onayına sunabilecek.
Yeni hizmet sayesinde, kira sözleşmeleri zaman damgalı 'barkodlu belge' olarak oluşturulacak ve belge doğrulama işlemleri de gerçekleştirilebilecek.
'TÜRKİYE GAYRİMENKUL DEĞER HARİTASI' OLUŞACAK
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, bu hizmetin tüm kesimler için fayda sağlayacağına işaret ederek, şunları kaydetti:
"Vatandaşlarımız, e-Devlet Kapısı'yla kira sözleşmesi işlemlerini mekandan bağımsız, zaman ve belge maliyeti olmadan hızlı, kolay ve güvenilir şekilde yapabilecek. Uygulama, vatandaşların güvenilir bir devlet platformunda sözleşme oluşturmasına fırsat tanıyacak. Vatandaşlarımız kurumlara kira sözleşmelerini iletme yükünden de kurtaracak. Bürokrasi daha da azalacak. Ayrıca, Türkiye Gayrimenkul Değer Haritası'nın oluşturulması için veri temin edilecek". Dedi.
e-Devlet ÜZERİNDEN NASIL KİRA SÖZLEŞMESİ HAZIRLANIR?
İlk adım olarak, e-Devlet hesabınıza giriş yapmanız gerekiyor. Eğer henüz bir hesabınız yoksa, PTT'den alacağınız şifreyle kolayca giriş yapabilirsiniz. Giriş yaptıktan sonra arama çubuğuna, kira sözleşmesi yazın ve ilgili hizmeti seçin.
Bu aşamada hem kiracı hem de ev sahibinin bilgilerini sisteme girmesi gerekiyor. Sözleşmenin detayları olan kira bedeli, ödeme şartları, depozito gibi bilgiler de ekleniyor.
Bu bilgiler tamamlandığında, her iki taraf da sözleşmeyi dijital olarak onaylıyor. Tüm bu işlemler e-Devlet üzerinden güvenli ve hızlı bir şekilde yapılabiliyor. Sözleşmeyi tamamladıktan sonra her iki taraf da belgeyi dijital ortamda saklayabiliyor. Ayrıca, istediğiniz zaman e-Devlet üzerinden kira sözleşmesi pdf kopyasını indirip kullanabilirsiniz.
E-Devlet üzerinden kira sözleşmesi örneği hazırlarken, onay süreci oldukça önemli bir adımdır. Bilgiler sisteme girildikten sonra, kiracının da onay vermesi gerekir. İşte bu noktada E-Devlet sistemi her iki tarafa da süreci güvence altına alacak şekilde onay mekanizması sunar.
KİRA SÖZLEŞMESİ NASIL İPTAL EDİLİR?
· Sözleşme detayları bölümünden, iptal ya da sonlandırma seçeneklerine tıklayarak işlemi başlatabilirsiniz.
· Her iki tarafın da onayı gerektiği için hem kiracı hem de mal sahibinin dijital imzalarıyla onay vermesi şart.