Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) otomobil üreticisi bir şirkettir. Ortaklık yapısı şöyledir:

Anadolu Grubu: Yüzde 19

BMC: Yüzde 19

Kök Grubu: Yüzde 19

Turkcell: Yüzde 19

Zorlu Holding: Yüzde 19

TOBB: Yüzde 5

TOGG şirketi, Gemlik’te 1 milyon 200 bin metrekare alana kurulmuş fabrikasında, bin 850 kişi istihdam ediyor ve TOGG 10X ismi verilen elektrikli SUV modelini üretiyor. 2025 yılında da TOGG 10F ismi verilen elektrikli sedan modelin piyasaya çıkması bekleniyor.

★★★

AK Parti iktidarı TOGG’u “Türkiye’nin ilk yerli ve milli otomobili” olarak lanse ediyor ve siyasi olarak da sahipleniyor. Öyle ki TOGG sanki özel şirketler tarafından üretilen bir otomobil değil de bizzat devlet tarafından üretilen otomobil muamelesi görüyor.

İktidar o kadar çok sahipleniyor ki TOGG tarafından üretilen araçlar seçim kampanyalarında şehir şehir gezdirilip propaganda aracı olarak kullanılıyor.  Fanatik AK Partililer kendi şehirlerinin meydanlarında gördükleri TOGG’lara sarılarak, öperek, okşayarak poz veriyorlar.

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan gittiği ülkelerin liderlerine TOGG hediye ediyor.

★★★

Son dönemlerde biraz da biz gazetecilerin ve muhalif siyasetçilerin ses yükseltmesiyle “kamuda tasarruf” ön plana çıktı ve makam aracı saltanatına TOGG 10X’le son verilmesi gündeme geldi.

Bakanlara, Bakanlık ve Başkanlıklara makam aracı olarak TOGG satın alındı.

İktidar, bu vesileyle en önemli propaganda silahlarından biri olan TOGG 10X’i daha görünür hale getirmeyi hedefliyordu.

Bunlardan biri de Başkan Ali Erbaş makam aracı olarak kullansın diye Diyanet İşleri Başkanlığı’na verildi.

Gelin görün ki bir süre sonra Sağlık Bakanı Fahrettin Koca dışında herkes TOGG’u bir kenara bırakıp pahalı Alman arabalarını makam aracı olarak kullanmaya devam etti.

Diyanet İşleri Bakanı Ali Erbaş da TOGG’u bırakıp Alman arabasına geçen isimlerden biri oldu.

★★★

Diyanet, Ali Erbaş’ın TOGG’un yerine Audi A8 kullanmaya başlamasının gerekçesini şöyle anlattı:

“Kurumumuzda kullanılan araç, ekonomik ömrünü tamamlaması ve sıklıkla arızalanması
sebebiyle ihtiyaca cevap verememeye başlamıştır. 2023 senesinden itibaren Başkanlığımız envanterine giren TOGG marka araç, makam hizmetlerinde kullanılmaktadır. Haberlere konu edilen araç ise Başkanlığın yoğun şehir dışı programlarından ötürü ihtiyaca binaen kiralanmaktadır.”

Bu açıklamadan anlıyoruz ki Erbaş, TOGG’u yoğun şehirlerarası seyahatlerinde kullanamıyormuş.

Oysa TOGG şirketi daha önce 500 kilometre menzilli araçlar ürettiğini, ayrıca Türkiye genelinde tüm illerde DC hızlı şarja sahip olduğunu, Aralık 2023 tarihi itibarıyla Trugo’nun 444 DC, 105 AC şarj istasyonlarını kullandığını açıklamıştı.

★★★

Ali Erbaş’ın kiraladığı aracı Türkiye dağıtımcısı şirketten sordum. 15 milyon 500 bin liraya satılıyormuş.

Diyanet’in verdiği bilgiye göre araç satın alınmamış, kiralanmış. O nedenle aracı satın alıp kamuya araç kiralayan şirketten bir yetkiliye kiralama fiyatını sordum.

Ne kadarmış biliyor musunuz?

Bu seviyedeki (Mercedes S serisi, BMW 7 serisi, Audi A8 gibi) araçların ortalama kiralama ücreti aylık 400- 450 bin lira civarındaymış.

Bu rakam yıllık 5 milyonu buluyor ki bu da üç yılda aracın satın alma fiyatının kira olarak ödeneceği anlamına geliyor.

★★★

Ali Erbaş bu son makam icraatıyla bir taşla iki kuş vurmuş durumda.

İlk taş Mehmet Şimşek’in “Kamuda tasarruf” perdesini delip geçmiş.

İkinci taş ise TOGG’a gelmiş ve TOGG’un camını çerçevesini indirmiş.

Ülkenin “konumu itibariyle sözüne en çok güvenilmesi gereken ismi” TOGG’un yoğun şehirler arası seyahatlerde kullanılamadığını, sadece Ankara’da makam hizmetlerinde kullanıldığını açıklamış.

TOGG için bundan daha kötü bir reklam olabilir mi?

Bunu biz yapsak yemediğimiz laf kalmamıştı.

TOGG’a yapılır mı bu sayın Erbaş?

Nasıl kıydınız Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın bir çağrısıyla değil ellerini, gövdelerinin tamamını taşın altına koyup TOGG’u üreten “babayiğitlere”?