İsviçreli lüks saat üreticilerinin 2023'te yaşadığı gelir artışı, tüm dünyada gelir eşitsizliği artarken zenginlerin lüks harcamalarında patlama yaşandığını gösterdi.

Geçen yıl milyarderlerin toplan servetinin 2020'ye kıyasla 3,3 trilyon dolar daha fazla olduğu kaydedilen Oxfam araştırmasında, bu servetin enflasyondan üç kat hızlı arttığına dikkat çekilmişti.

ABD'li banka Morgan Stanley, önceki hafta lüks saat markası Rolex'in 2023 yılında rekor kırarak 10,1 milyar İsviçre Frangı (11,5 milyar dolar) kazandığını gösteren bir rapor yayınladı.

Rapora göre, Rolex'in kazançları bir  yılda yüzde 11 artarken, Rolex'in mevcut pazar payı seviyesinin "benzeri görülmemiş" bir seviyede olduğu belirtildi.

Rolex geçen yıl 1,24 milyon saat ürettirken Cartier, Audemars Piguet, Omega, Richard Mille ve Patek Philippe'in toplamından daha fazla satış elde etti.

Öte yandan Cartier, 2023'ün ilk beş saat üreticisi sıralamasında 3,1 milyar frank (3,5 milyar dolar) satışla ikinci sırada yer aldı. Omega 2,6 milyar frank (2,9 milyar dolar) ile üçüncü sırada yer alırken, Audemars Piguet 2,4 milyar frank (2,7 milyar dolar) ve Patek Philippe 2,1 milyar frank (2,3 milyar dolar) ile dördüncü ve beşinci sırada yer aldı.

LÜKS SAAT TALEBİ NEDEN ARTIYOR

Peki lüks saatlere talep neden artıyor?

Lüks saat talebi ilk olarak pandemi döneminde patlamıştı. O dönemde tasarruflarını harcama çılgınlığına çeviren zenginler lüks saat satışlarını artırmıştı.

Ayrıca yüksek gelirli nüfusun artması da lüks malların satışını artırdı. Özellikle Çin ve Hindistan gibi ülkelerde yaşanan talep artışı lüks saat satışlarının artmasında etkili oldu.

Lüks saatlerin yüksek statü ve zenginlik sembolü olarak algılanması, lüks saat pazarının büyümesinde önemli rol oynuyor. Örneğin ikinci el saat uzmanı Watchfinder'ın 2021 yılında yaptığı bir araştırmaya göre ABD'deki lüks saat sahiplerinin kişi başı ortalama 2,6 lüks saati bulunuyor.

'EŞİTSİZLİK STATÜ KAYGISI DOĞURUYOR'

Yapılan araştırmalara göre, statü kaygısı gelir eşitliği ile bağlantılı olumsuz sonuçlara katkıda bulunuyor. Ayrıca gelir eşitsizliği ile lüks mal harcamaları arasındaki bağlantı bulunuyor.

İngiltere'deki Warwick Business School Profesörü Naomi Muggleton'ın araştırmasına göre, statü kaygısı, insanların lüks markalar gibi zenginlik ve gelir sinyali veren ürünleri edinmeye daha fazla kaynak ayırmalarına neden oluyor.

Araştırmaya göre, bir işyerindeki eşitsizlik ne kadar yüksekse, gelirin ihtiyaçlardan ziyade antika, şampanya, mücevher ve sanat eserleri gibi lüks mallara harcanan oranı da o kadar yüksek...