THY uçağı Atatürk Havalimanı'na zorunlu iniş yapmak durumunda kaldı. 96 yolcunun bulunduğu THY uçağı acil iniş yapmaya çalışırken pisti pas geçtiği esnada motor kısmından darbe aldı. İkinci inişe hazırlanan THY uçağın motoru alev aldığı görüldü. THY uçağının motorunun alev almasıyla ilgili uzmanlardan farklı açıklamlar geldi. İşte Kaza geçin uçak, THY'nin Star Alliance havayolu ittifakı boyalı A320 tipi 2006 model olan uçakla ilgili detaylar...

Kokpit.aero sitesinin haberine göre; THY uçağının motoru yanarak pistten çıkması üzerine olayla ilgili kaza kırım raporunun hazırlanması için çalışmalar başladı. Milano'dan gelen A320'nin Azerbaycan Havayolları'na ait Boeing 787'si tipi çift koridorlu, uzun menzilli uçağı vardı.

Kaptan Pilot Alphan Morkan'ın verdiği ilk ifadesine göre TC-JPE tescilli, Star Alliance boyalı uçak, piste teker koymak üzereyken vortekse girdi. Savrulan uçak sağ ana iniş takımını ve motoru çok sert piste çarptı. Ardından pas geçti.

THY UÇAĞININ ÖNÜNDEKİ UÇAK VORTEKS Mİ OLUŞTURDU


THY uçağının önünde, Azerbaycan Havayolları'na ait Boeing 787 Dreamliner tipi uçak vardı. AHY75 sefer numaralı uçak normal olarak 05/23 pistine yaklaştı ve indi. Bugüne kadar Boeing 787'lerin kuyruk rüzgarı türbülansı konusunda yaşanmış bir olayı rapor etmedi.

Azeri 787'sinin önünde ise THY'nin Airbus A330-200 tipi geniş gövdeli uçağı bulunuyordu. Cidde'den gelen uçağın tescili ise TC-JIP'ti. Bu uçağın da vorteks oluşturmuş olabileceğine dikkat çekiliyor.

VORTEKS NEDİR?


Uçaklar aynı gemiler gibi arkalarında kalan havada girdaplar bırakarak ilerler. Bunlara kuyruk rüzgarı türbülansı veya vorteks denir. Uçakların kanat ucundan geriye doğru yayılan ve aksiyönde dönen, düzensiz çalkantıları, arkadan gelen uçaklar için zaman zaman çok ciddi tehlikelere neden olabiliyor. Yapılan ölçümlerde vortekslerin hızlarının saniyede 100 metreyekadar çıktığı saptanmış durumda. İstatistikler şu ana kadar 58 vorteks kazasının meydana geldiğini ortaya koyuyor.

Ağır uçakların ardından oluşan vortekslerin etkisi en az 2 dakika sürüyor. Bu süre bitmeden küçük uçakların yapacağı inişlerde kaza riski çok fazla. Arka arkaya iniş yapacak uçaklarınaralarındaki mesafe kule tarafından en az dört mil olarak ayarlanıyor. Eğer önden ağır uçak iniyorsa bu mesafe en az 5-7 mile kadar çıkartılıyor. Hatta bu mesafe sonrasında birkaç dakika daha beklenerek türbülansın iyice dağılması sağlanıyor.

DHMİ RAPORU


DHMİ tarafından hazınlanan ve Ankara'ya iletilen raporda ise uçağın iniş sırasında kuyruğunu çarptığı iddia edildi. Kuyruk çarpma ile yükselen uçağın daha sonra sağ ana iniş takımı üzerine sert iniş yaptığı belirtildi.