Ülkemizde bütçe açık verdiğinde ilk akla gelen; ya akaryakıt ürünlerinin ÖTV’sini artırmak yada otomotiv üzerindeki ÖTV oranlarını artırmaktır. Yaklaşık bir ay önce, akaryakıt ürünlerinin ÖTV’sinde artışlar yapılmıştı. Bu defa yılın en çok otomobil satılan döneminde otomotivin ÖTV’si yükseltildi.

Ne Oldu ?

Önce 24 Kasım 2016 tarihli Resmi Gazete’de “Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’’ yayımlandı. Kanun aşağıdaki düzenleme ile otomobillerin ÖTV’sinin artırılmasının yasal dayanağını getirdi.
6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununun 12’nci maddesinin iki numaralı (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(II) sayılı listedeki mallar için belirlenen oranları bir katına kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye, bu sınırlar içinde kalmak şartıyla 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan mallar için özel tüketim vergisi matrahını esas alarak fiyat grupları oluşturmaya, bu fiyat grupları ve malların cinsi, sınıfı, üst yapı gövde tanımı, emisyon türü ve değeri, istiap haddi ile yolcu ve yük taşıma kapasitesi itibarıyla farklı oranlar belirlemeye; uygulanmakta olan oranları EURO normlarını sağlayan katalitik konvertör sistemi ile teçhiz edilmiş taşıtlarda yarısına kadar indirmeye, kanunî oranına kadar çıkarmaya,”
Yukarıdaki yasal değişiklikten 1 gün sonra 25 Kasım 2016 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Bakanlar Kurulu Kararı ile beklenen ÖTV düzenlemesi aşağıdaki şekilde yapıldı.
MADDE 3– 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listedeki “87.03” G.T.İ.P. numaralı mallardan “-Diğerleri” satırı altında yer alan malların vergi oranları aşağıdaki gibi belirlenmiştir.

ekran-alintisi

MADDE 4– Bu Kararın 3’üncü maddesinde belirlenen vergi oranları;
a) Motor silindir hacmi 1600 cm3’ü geçmeyip;
- ÖTV matrahı 40.000 TL’yi aşmayanlar için yüzde 45,
- ÖTV matrahı 40.000 TL’yi aşıp, 70.000 TL’yi aşmayanlar için yüzde 50,
b) Motor silindir hacmi 1600 cm3’ü geçen fakat 2000 cm3’ü geçmeyenlerden;
- ÖTV matrahı 100.000 TL’yi aşmayanlar için yüzde 100,
- Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 50 KW’ı geçip motor silindir hacmi 1800 cm3’ü geçmeyenlerden;
- ÖTV matrahı 50.000 TL’yi aşmayanlar için yüzde 45,
- ÖTV matrahı 50.000 TL’yi aşıp, 80.000 TL’yi aşmayanlar için yüzde 50,
c) Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 100 KW’ı geçip motor silindir hacmi 2000 cm3 ila 2500 cm3 arasında olanlardan ÖTV matrahı 100.000 TL’yi aşmayanlar için yüzde 100 olarak uygulanacaktır.

Tüketiciye nasıl yansıyacak?

Yukarıdaki Bakanlar Kurulu Kararı incelendiğinde; sadece ÖTV matrahı 40.000-TL’yi aşmayan otomobiller için ÖTV kaynaklı fiyat artışı olmayacağını, diğer kategorideki bütün otomobillerde ÖTV ve artan ÖTV’nin KDV’si kadar fiyat artışı olacaktır.
Yılın son çeyreğine 150 bin otomobil stoğu ile giren otomotiv sektöründe; ODD (Otomotiv Distribütörleri Derneği) verilerine göre 2016 yılı Ekim sonuna
kadar satılan otomobiller motor hacmine göre incelendiğinde, en yüksek paya yüzde 96,19 oranıyla yine 1600cc altındaki otomobiller 532.055 adet ile sahip oldu. Ardından yüzde 3,10 pay ile 1600-2000cc aralığındaki otomobiller ve yüzde 0,58 pay ile 2000cc üstü otomobiller yer aldı.
Otomotiv üzerinde bu kadar vergi yükü varken, otomobillerin kullandığı yakıtların neredeyse yüzde 70’i vergiden oluşuyorken, adet olarak çok az sayıda satılan otomobillere ilave vergi getirmenin mantığını anlamakta zorlanmaktayım. Zaten bu otomobiller şirketler üzerinde alındığı için ÖTV ve KDV gider yazılmaktadır.
Böylece Kurumlar Vergisi’nde matrah düşmektedir. Böylece para sağ cepten sol cebe geçmektedir.
“Vergi vergiyi öldürür.’’ Maliye Bakanlığı bütçenin neredeyse yüzde 25’ini otomotiv sektöründen almaya çalışmaktadır. Ekonomik durgunluğun had safhada olduğu bir dönemde, bu ÖTV artışı bindiğin dalı kesmektir. Ekim 2015- Ekim 2016 döneminde dahilde alınan mal ve hizmet katma değer vergisinde yüzde 27.3’lük , ithalde alınan katma değer vergisinde ise % 10,5’lik bir daralma gösterdiği bir ekonomide ÖTV’yi artırmak yerine azaltıp bütün otomotiv stoğunu bitirmek daha faydalı bir hamle olacaktı. Sonuçları hep birlikte
göreceğiz.