Murat AYDIN / SÖZCÜ

Türkiye’de”Okulda Üniversite” modeli ile dikkatleri üzerine çeken MEF Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Mustafa Özcan, eğitim sistemini eleştirdi. “Türkiye’de verilenden daha kötü formasyondan eğitimi olamaz” dedi.

ABD’de 22 yıl akademisyenlik yapan Prof. Mustafa Özcan: Türkiye’deki eğitim sistemini konuştuk: "Öğretmenler için Türkiye'de verilen eğitimden kötüsü yok"


Dünya Ekonomik Kalkınma İş Birliği Teşkilatı’nın (OECD) bile dikkatini çekerek Japon akademisyenlerin incelemek üzere Türkiye’ye geldiği “Okulda Üniversite” modelinin mimarı MEF Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Mustafa Özcan ile Türkiye’deki eğitimi ve özellikle öğretmenlerin durumunu konuştuk.

Özcan, Türkiye’de öğretmen adaylarının yeterince iyi yetiştirilmediğini ve verilen formasyon eğitiminin dünyanın en kötüsü olduğunu iddia etti.

Öğretmen olabilmek için en az 2 yıl tezli yüksek lisans eğitimi verilmesi gerektiğini belirten Özcan, Okulda Üniversite modelinin öğrencileri eğitim süresinde pratik olarak öğretmenliğe hazırladığını söyledi. İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile yaptıkları protokolle Sarıyer Ayazağa İlköğretim Okulu ve MEF Lisesi’nde “Okulda Üniversite” modelini uyguladıklarını ifade eden Özcan, bu modelin Türk eğitim sisteminde uygulanması durumunda önemli mesafeler kaydedileceğini ifade etti.

Okulda Üniversite, Dünya Ekonomik Kalkınma İş Birliği Teşkilatı’nın (OECD) bile dikkatini çekti, Japon akademisyenler OECD'nin tavsiyesi üzerine Türkiye'ye gelerek modeli yerinde inceledi.

MİLLİ EĞİTİM PROJEYİ BENİMSEDİ


Prof. Özcan’ın Türkiye’de uygulamaya başladığı proje Milli Eğitim’in ve diğer bazı üniversitelerinde dikkatini çekmiş olmalı ki, İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü benzer bir projeyi “Akademisyenler Okulda” adı ile değişik üniversitelerle uygulamaya başladı.

Kadir Has, İstanbul Aydın ve Üsküdar Üniversitelerinde başlatılan “Akademisyenler Okulda” çalışması ile ilgili Prof. Özcan memnuniyetini dile getirdi. Özcan, “Önemli olan bizim gündeme getirdiğimiz bu projenin tüm Türkiye’de uyğgulanabilmesi. İşte o zaman eğitim düzelecektir. Öğretmenler daha iyi şartlarda yetişecek, gençlik ününü görecektir” dedi. Prof. Dr. Mustafa Özcan, ‘‘Bu model, yedi boyutlu bir sistem olarak, öğretmen eğitimine ilişkin bütün unsurları içerecek şekilde tasarlanmıştır. Modelin ana fikri, eğitime ilişkin bilimsel bilginin üretildiği üniversite ile öğretmenlik mesleğinin işyeri olan okulların öğretmen eğitimini birlikte yapmasıdır. Böylece geleneksel “çırak-kalfa-usta modeliyle” modern “örgün meslek eğitimi modeli” birleşmekte, teori ve pratik eş zamanlı ve eşit oranda öğretilmektedir’’ diyerek Okulda Üniversite Modeli’ni özetledi.


HERŞEYİ BIRAKIP BUNU KONUŞMALI


‘‘Okulda Üniversite Modeli’’nin dört yıllık eğitim fakültesi versiyonunu MEF Üniversitesinde uygulamaya Güz 2014 dönemi itibariyle başlattıklarını ifade eden Prof. Dr. Mustafa Özcan bugün öğretmen eğitiminin çok yetersiz olduğunu ifade etti. Türkiye’nin her şeyi bırakın eğitimi ve eğitimin en önemli dalı olan öğretmen yetiştirmeyi tartışması gerektiğini belirterek şunları söyledi:

“Türkiye’nin herşeyi bırakıp bunu konuşması gerekiyor. Öğretmenlerin kalitesini nasıl artırabiliriz. Artık iş işten geçmiş. Bunlar atama yapılmış. Bu durumda hizmet içi eğitime ihtiyacımız var. Öğretmen eğitimi yüksek lisans düzeyinde olmalıdır. Bu da tezli yüksek lisans olmalıdır. Tezsiz olunca sulandırıyorlar. Öğretmen araştırma yapmalı ve araştırma yapmayı da öğrenmelidir. Öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmelidir. 850 bin civarında öğretmenimiz var. Hepsinin hizmet içi eğiteme ihtiyacı var. Türkiye’deki formasyon eğitiminden öğretmen falan yetişmez. Çok kötü birşey.

EN KÖTÜ FORMASYON TÜRKİYE'DE

Formasyonun 2 yıl olması gerekir. Bizde 4 ay, 6 ay, 5 ay. Bazı üniversiteler aynı anda 3 gruba eğitim veriyor. Şu anda formasyon eğitimi var ya, bundan daha kalitesiz bir eğitim olamaz. Formasyon eğitimi Türkiye’de verilenden daha kötü olamaz. YÖK bunu kendisi biliyor. Formasyon eğitiminin en kötüsü Türkiye’de yapılıyor. Formasyona karşı değilim. Herkes liseyi bitirince öğretmen olmaya karar veremez. Bir üniversite mezunu size gelecek 2 yıl formasyon eğitimi alacak. Hem teorik dersleri alacak, hem de iki yıl uygulama yapacak. Önce öğretmen yardımcılığı yapacaksınız. Formasyonu alacaksınız çakı gibi öğretmen olacaksınız. Dünya da bu yapılıyor. Türkiye’de yapılan formasyon ve yanlışlıklar bu mesleğin itibarını dibi vurdurmuştur.


ÖĞRETMENLER MÜLAKATTAN GEÇMELİ


Biz 4 yıllık modeli uyguluyoruz... Öğretmenlerin özlük haklarının geliştirilmesi ve düzeltilmesi lazım. Öğretmenin kendisini geliştirmesi için kafasının rahat olması lazım. Öğretmen eğitimi Türkiye’de çok kötü durumda. Biz burAda bir şeyler yapmaya çalışıyoruz. İnsanlarla sosyal ilişki kurabilecek, anlayışı iyi olacak. Finlandiya’da öğretmenler mülakatla alınıyor. Amerika’da, Singapur’da, mülakatla alınıyor. Türkiye’de mülakatla alınıyordu. Önce teste girer, sonra mülakat olur. Ama, bugün Milli Eğitim “Biz mülakat yaparsak torpil, suiistimal olur, müdahale olur” diye korkuyor. Şartlar oluşturulur ve mülakat yapılır.”