Dikkat Eksikliği Hiperaktivite ve Özel Öğrenme Güçlüğü Derneği Başkanı H. Nezih Çıngır, 2016 YGS'de (Yükseköğretime Geçiş Sınavı) çok fazla bireyin Hak Kaybına uğradığını, pazartesi günü ilk hak kaybı dilekçesinin ÖSYM’ye verildiğini söyledi. 

YGS de çok fazla DEHB ve ÖÖG'li bireyin Hak Kaybına uğradığına dikkat çeken Çıngır, mağdur adayların dilekçeyle ÖSYM’ye başvurması gerektiğini belirtti.


2016 YGS'yi değerlendiren eğitim uzmanları soruların dikkatsiz ve özensiz hazırladığına dikkat çekiyor. ÖSYM'nin özensizlik ve dikkatsizliği sadece sorularla sınırlı kalmayarak uygulamada da kendini gösteriyor. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu ve Özel Öğrenme Güçlüğü olan adaylar, hak kaybı yaşadıklarını belirterek giderilmesini istiyor. hak kaybına yönelik ilk dilekçe ÖSYM'ye gönderildi.

Çıngır, pazartesi günü ilk hak kaybı dilekçesinin ÖSYM’ye verildiğini, ÖSYM den dilekçeye konu olan bireyin YGS’nın yenilenmesi ile sorumlular hakkında işlem yapılmasının istendiğini belirtti.

ADAY İSTEMEDİĞİ HALDE 'İŞARETLEYİCİ' VERİLMİŞ!


Dikkat Eksikliği Hiperaktivite ve Özel Öğrenme Güçlüğü nedeniyle tedavi olan kaynaştırma öğrencisi bir YGS adayı, ÖSYM ye verdiği dilekçesinde YGS'ye ayrı bir odada tek başına okutman eşliğinde girmek istediğini sınavda soruları kendisinin okumasını isteyebileceğini belirtmiş. https://ais.osym.gov.tr yi incelediğinde bu isteklerinin kabul edildiğini görerek bir çıktı almış. Sınav Giriş Belgesinde bu isteklerine İşaretleyici de ilave edildiğini gören velinin kendisinden yardım istediğini belirten çıngır, sınav günü birlikte sınavın yapılacağı okula giderek Okulun Engelli Birey Sorumlusuna İşaretleyici istenmediğini ÖSYM'nin hatası sonucu verildiğini söyleyerek elindeki belgeleri göstermiş.

Sınav Kılavuzunun 31. sayfasında “OKUYUCU YARDIMI ALAN ADAYLARIN İSTEDIKLERI TAKDİRDE SINAV ESNASINDA SORULARI KENDİLERININ DE OKUMALARINA İZİN VERİLİR.” yazdığını bu nedenle okuyucu da istemediklerini söylemiş.

Okul Engelli 
Sorumlusu kılavuzu bilmediği gibi okulda sınav kılavuzu da yokmuş. Sorumlu Okuyucu ve İşaretleyici ile sınav olacağını belirterek sınavı başlatmış. Çıngır, ÖSYM'deki yetkililerin telefonunu vererek yanlışlığın düzeltilmesini istemiş. ÖSYM saat 11.24 de hatanın düzeltilmesi talimatını vermiş. Hata düzeltilmiş ama sınavın 84 dakikası dikkatin dağılması nedeniyle çok kötü geçmiş. Sınavın geri kalan kısmı bu moralsizlikle ve artan kaygı nedeni ile tam bir karasabana dönmüş. Çıngır, sınav sonrası tutanak tutulmasını sağlamış. Zaten tüm konuşmaları kameraların önünde yapmaya özen göstermiş.

Bu durum sınava giren birey ve velisinin psikolojisini çok kötü eklediği için acil olarak ruh sağlığı hekimine başvurmuşlar. Ruh sağlığı hekiminin durum bildirir raporunda;  "Sonuç olarak yaşanılan bu olumsuzluk, bir yıldan daha uzun süredir, bireysel psikoterapi seansları ve ilaç tedavileri hazırlanarak geçirilen sürenin hayal kırıklığı, umutsuzluk ve gelecek kaygılarıyla sonuçlanmasına neden olmuştur. Bu yıl sınavda istediği sonucu alamazsa bir yıl daha aynı süreçlerden geçecek olmanın maddi ve manevi zorlukları için endişe yaşamaya başlamıştır. Bu nedenle tedavi sürecine yeni gündemlerle devam edilecektir" yazmaktadır.

Bu Çıngır'ın gözünün önünde olan bir hak kaybı vakası. YGS sonrasında Çıngır'a ulaşan hak kayıpları ise;

1. Okutmanı istememe hakkının kullandırılmaması, (Dil takılması olan okutmanın itirazlara karşın 30 dakika okumaya devam etmesi)

2. İstemediği halde okutman ve/veya işaretlemen verilmesi ve düzeltilmemesi,

3. Ek süre hakkının kullandırılmaması,(sınava giriş belgesinde sınav süresinin 160 dakika yazması nedeniyle gözetmenlerin ek süre kullandırmaması)

4. Kurye ile gönderilen ek süreli kitapçığının unutulması nedeniyle ek sürenin kullandırılmaması (Ek süre hakkına 09.03.2016 tarihinde hak kazanan adaya bu hakkın verilmemesi nedeniyle sayın Çıngır'ın yazdırdığı dilekçe nedeni ile 12.03.2016 tarihinde telefonla hak kazandığı bildirilen adayın kurye ile gönderilen sınav kitapçığının yetkililer tarafından açılarak adaya verilmemesi, adayın itirazı sonrasında tüm sınavın bu tartışma ile geçmesi, adayın annesinin OSYM'ye ulaşması sonrasında sınavın bitmesine 15 dakika kala ek sürenin olduğunun ortaya çıkması)

Bunlar sınav sırasında yaşanan hak kayıplarından bazı örnekler... Sınavdan önce yaşanan hak kayıplarının en önemli 2 tanesi ise;

1. Ek süre haklı adayın Sınav Giriş Belgesindeki sınav süresinin 160 dakika olarak açıklanması ek sürenin sınav kitapçığında yazılı olacağının belirtilmemesi. (Ek sürenin olduğunu sınav saatine kadar bilmemek bireyin sınav kaygısını arttırdığı gibi deneme sınavlarında ek süre ile ilgili kendine bir strateji geliştirememesine neden olmuştur.

2. Sağlık Kurulu Raporu dikkate alınarak engelli kabul edilen ve engelli salonunda tek başına ve/veya okutman ve/veya işaretlemen eşliğinde sınava girmesine izin verilen adayın Sağlık Kurulu Raporunun başında Engelli veya Özürlü ibaresi olmaması nedeniyle ek süre verilmemesi.

H.Nezih Çıngır, hak kaybına uğradığını düşünen adaylar için tutanak tutulmamış olsa bile tüm sınavların kamera görüntüleri olduğuna dikkat çekti. Çıngır, 05335901790 no'lu telefondan kendisine ulaşan adaylara izlemeleri gereken yolu anlatacağını da söyledi.