Türkiye'de e-ticaretin toplam ticaret içindeki payı nedir?

E-ticaret hacmine baktığımızda yüzde 30'un üzerinde bir artış görüyoruz. Önümüzdeki 4 yıl içinde de %25 bandında devam etmesini bekliyoruz. Gelişmiş ülkelere baktığımızda E-ticaretin perakendedeki payı yüzde 12'lerdeyken, gelişmekte olan ülkelere baktığımızda ise yüzde 5 ile 8 arasında değişiyor. Türkiye'de bu oran şu an yüzde 4'lere daha yeni geldi. O yüzden daha gidecek çok yolumuz var. Bir yandan da TÜİK''in verileri de var. Eskiden 10 kişiden 1 kişi alışveriş yaparken, Şimdi 10 kişiden 4 kişi internetten alışveriş yapıyor. Esasında güzel bir potansiyelimiz var. İlerleyen zamanlarda e-ticaret daha güzel yerlere gidecek.

22mayisogetkantarcigraf

E- ticaret sitelerinin kitlesi sosyal medyaya kaydı mı? 

Şimdi şöyle bakmak gerekiyor. Türkiye'de şuan daha çok bu lokomotifi e-ticaretin oyuncuları götürüyor. Esasında önümüzdeki dönemlerde  hep birlikte e ticareti daha çok büyütmemiz gerekiyor. Daha biz olgunlaşmaya giden o adımları daha yeni yeni atıyoruz. Beraber çok güzel projeler yapmaya başladık. E ticaret oyuncuları ve geleneksel perakendenin oyuncuları artık yavaş yavaş birlikte hareket etmeye başladılar. Bu da esasında Türkiye için güzel bir geleceği gösteriyor.

İş hayatınızda nasılsınız?

İş ve özel hayatımı esasında ayırmıyorum. Aslında 24 saatimde hep aynı hayatı yaşıyorum. Gittigidiyor esasında 4 sene önce benim gelişimle de birlikte bir hedefe doğru yola çıktık. Hep beraber buraya doğru sağlam adımlarla gidiyoruz. Ben şirketteki herkesin çok değerli olduğunu düşünüyorum. Zaten baktığınızda da sektörün en yetenekli en değerli insanlarını biz bir araya topladık. O yüzden ben çalışma saatlerine 9-5 kısıtlamalarına inanmayan bir insanım. Bir insanın görevini yaptığı sürece ve bunu da raporladığı sürece o insan zaten işini yapmış sayılır. Birde e-ticaretin farklı bir dinamizmi var. Biz esasında belli mesai saatlerinde çalışan biri değiliz. 24 saat boyunca bir mağazayı yönetiyoruz. İnsanlar sorumluluğunu bildikten sonra onları yerine getirdikten sonra onun dışında başka önemli bir şey olduğunu düşünmüyorum.

E-ticarete eski zamanlarda tekstil çılgınlığı vardı şu an onun yerini ne aldı?

Dünyada örneklerine baktığımız zaman ucuzluk önemli bir motivasyon. Belli kategoriler rövanştaydı. Tekstilin ucuzluğu da buna etken.. Ama hem dünyada hem Türkiye'de teknolojinin gelişimi ve güzel pazarlama teknikleri ile iş ucuzluktan, uygunluk ve kolaylığa doğru değişim gösterdi. İnsanlar her türlü alışverişlerini internet üzerinden yapmaya başladı. Tabi bu kategorisel değişimi de beraberinde getirdi. İnsanlar artık ucuz diye değil kolay ve rahat olduğu için tercih etmeye başladı. Bu da karışıklığı daha fazla arttırdı.  2017-2018 de en önem verdiğimiz kategoriler anne,bebek olmaya başladı, süpermarket olmaya başladı. Gıda olmaya, yapı market olmaya başladı. İnsanlar artık yeni yılda kategorilerini değiştirdi.

Gıda kategorisinde ilk Sütaş'ı açtınız... Devamı gelecek mi?

Şöyle biz zaten süpermarket konusunda çok ciddi hesaplamalar yapıyoruz. Hem pazarlama hem de satış kısmında çok farklı geliştirmeler yapıyoruz. Zaten bu gıda işine başlamıştık . Anlaşmadığımız veya anlaşamadığımız bir firmanın olmayacağını ben düşünmüyorum. Çünkü cidden kazan kazan. Biz bir kanal olarak görmeliler.

Geçen sene ile bu yıl arasında ekonomik anlamda nasıl farklar var? 

Ekonomik gelişimleri en yakın biz yaşıyoruz. Geçen yıla baktığımızda yüzde 30 bir büyüme görüyorsunuz e-ticarette biz de biraz daha farklı hem geleneksel perakende de hem e ticaret mağazasının yüzde 90 95'inde  biraz daha fazla büyüyoruz. Yüzde 50 ile 60 arasında daha fazla büyüyoruz. Her zaman müşterilere istediğinizi verdiğiniz zaman kazanıyor olursunuz.

Unutmadığınız bir kriz dönemini anlatır mısınız? Öyle bir zamanda ne yapıyorsunuz?

E ticaret sektörü aslında çok gelecek vaat eden bir sektör bizim için her yenilik aslında zor günler demek. İyi bir ekip olduğunuz sürece her türlü zorluğu aşabiliyorsunuz. Biz sadece işimize odaklanıp planlayarak gidiyoruz. Bu sebeple de son 3 yıl içinde büyümemiz yüzde 50'nin üzerinde.

LGBTİ konusunda farkındalık yaratmak üzere tamamen gönüllülük esasına dayalı çalışmalar yürüten “United in Pride” isimli bir çalışan grubunuz var. Bununla ilgili neler söylemek istersiniz?

Bir eBay şirketi olarak GittiGidiyor'da, “çeşitlilik ve dâhil etme” temeline dayanan kurum kültürümüz doğrultusunda çalışmalar yapıyor ve projeler geliştiriyor; çeşitliliğin kurum içinde zenginlik yarattığı bilinciyle hareket ediyoruz. İşyeri ve pazaryeri sistemi içinde din, dil, ırk, kültür, dünya görüşü, cinsiyet kimliği ve cinsel yönelim ayrımcılığı yapmaksızın çeşitliliği ve dâhil etmeyi destekliyoruz. Bu kapsamda platform bünyesinde tamamen gönüllülük esasına dayalı olarak çalışanlarımız tarafından kurulan gruplarımızdan biri de “United in Pride”. United in Pride, LGBTİ konusunda farkındalığı artırmaya yönelik olarak çeşitli çalışmalar yürütüyor. Farklılıklardan bir bütün oluşturmanın son derece kıymetli olduğunu düşünüyoruz.

 

7.4 büyüdük size yansıdı mı?

Ekonominin büyümesinden çok daha hızlı büyüyoruz ve gidecek daha çok ama çok yolumuz var. E ticareti büyümeye çalışan e- ticaret oyuncularıyız. Biz aracıyız. Her iki tarafı da aynı oranda desteklemeniz gerekiyor ki herkes esasında mutlu olsun.

Ticaretin dili sizce aynı mı?

Ben yüzde yüz aynı olduğunu düşünüyorum. Bir çok eğitim aldım. Dinlemek karşıda kimin ne istediğini anlamak. Onu ne istediğine karar verip o şekilde ilerlemek. Alışverişin çok genel olduğuna inanıyorum. Dinlemek dinlemek dinlemek Önce dinlemek.