Dört tekerlekli rüyanın altına ikinci ‘İmza’ 1999’da atılmıştı. O zamanlar ünlü ‘Siirtli işadamı Fadıl Akgündüz’, sözde 8 aylık bir çalışmanın ürününü ‘’Türkiye’nin ilk Dünya Otomobili’’ olarak tanıttı...
Hem de Cumhuriyetin 76. kuruluş yıldönümü 29 Ekim’de.
Sahnede Onuncu Yıl Marşı çalarken, 10 ulusal, 80 yerel televizyon kanalında canlı yayınlandı.
3 yıl sonra satışa sunulacağı açıklanan otomobilin sadece tanıtımına 3 milyon dolar falan harcandığı söylendi...…
Sonuç?
Koskoca (!) JETPA Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fadıl Akgündüz, ‘Jet Fadıl’ oldu…

* * *

Bu fiyasko sadece, Türk insanının en ‘yolda kalmış’ hikayesi ‘Devrim’den sonra ‘yerli otomobil’ heyecanını yüreklere taşıması anlamında bir dönüm noktası sayılabilirdi.…

* * *

Ardından 2011 ‘Babayiğit’ çıkışı geldi. 6 yıl sonra da Ortak Girişim Grubu (OGG) adı altında beş firma yerli ve milli sayılmasa da ‘Türkiye’nin Otomobili’ni üstlendi. Ve, geçtiğimiz şubat ayında göreve başlayan OGG Koordinatörü Metin Sancar, nisan ayında (!) kurulacak şirketle paralel ekip çalışmalarının da sürdüğünü söyledi. Açıklamasında altı çizilmesi gereken önemli nokta ise prototipleri yurtdışında ilk kez Cenevre Otomobil Fuarı’nda sergilemeyi istemeleriydi.
Sonuç?
2019 Cenevre Fuarı’na sadece 10 ay kaldı

* * *

Bu arada...

* * *

Erciyes Üniversitesi Mühendislik Fakültesi. Yüzde 100 elektrikli otomobilin adı ‘Dava.’ 2 ayda 4 mühendisin el işçiliği ile yapıldı. 90 bin liraya mal oldu. Şimdilik 100 kilometre menzilli, 300’e çıkarmaya çalışıyorlar...…
Sonuç?
Destek bekliyorlar...…

* * *

KKTC Yakın Doğu Üniversitesi İnovasyon Merkezi ve aynı zamanda kurucusu Günsel Ailesi. Yüzde 100 elektrikli otomobilin adı ‘Günsel.’ 2008’den beri üzerinde çalışılıyor. 2016’da lansmanı yapıldı. Ardından Türkiye turuna çıkıp 75 liralık elektrikle, 15 günde, 5 bin km. yolculuk yaptı. 350 kilometre menzilli…var.
Sonuç?
Aile kendi olanaklarıyla bin araçlık üretim tesisi kurmaya çalışıyor, destek bekliyor...…

* * *

GEN Otomobil. 2014 yılında 5 kişilik bir ekiple Dr. Gürsel GÜZEL’in önderliğinde kuruldu. Yüzde 100 elektrikli otomobilin adı ‘GEN TM-265’. B segmenti araç. Yaklaşık 200 beygirlik motora sahip ve tam şarjla 350-450 km. menzile sahip. E segmenti ve hafif ticari bir aracın da çalışmaları sürüyor. Seri üretim için uğraşıyorlar.
Sonuç?
Destek bekliyorlar...…

* * *

DMA. 2007 yılında kuruldu. Derindere Motorlu Araçlar, kendi teknolojileri ile elektrikli araç ve enerji saklama sistemleri üreten ilk yerli firma. Toyota Corolla modelini Türkiye’nin ilk tip onay belgesini de alarak yüzde 100 elektrikli araçlara dönüştürüyorlar. 2013 yılından beri satıyorlar. 100 km’yi 3 lira ile kat ediyorlar. Araçlar 400 kilometre menzile sahip.
Sonuç?
İstanbul Zeytinburnu’nda yılda bin araç üretme kapasitesine sahip tesisleri var ve eminim daha da büyümek için destek bekliyorlar...…

* * *

Uludağ Üniversitesi öğrencilerinden oluşan 5 kişilik ekip, TÜBİTAK’tan aldıkları 25 bin lira ile bir ayda yaptılar. Yüzde 100 elektrikli otomobilin adı ‘ULUMAK’. 8 saatte şarj oluyor, 90 km. hıza çıkıyor ve 70 kilometre menzile sahip.
Sonuç?
Destek bekliyorlar...…


* * *

Hacettepe Üniversitesi, Teknokent bünyesinde Otomotiv Mühendisliği Bölümü öğretim üyelerinden oluşan bir ekip. Yüzde 100 elektrikli otomobilin adı ‘EVT S1’. 141 beygir motor gücüne sahip. Otomobilin  350 litrelik 2 adet bagajı var. 90 km/s hıza ulaşıyor ve 300 kilometrelik menzil sunuyor.
Sonuç?
Destek bekliyorlar...…


* * *

Karadeniz Teknik Üniversitesi’nden 20 öğrencinin 1.5 yıl süren çalışması ile ortaya çıktı. Yüzde 100 elektrikli otomobilin adı ‘Sirius’. 130 km. hıza çıkabiliyor. 300 kilometre menzile sahip. Otomobil Trabzon’dan Samsun’a sadece 2 liralık elektrik harcıyor.
Sonuç?
Destek bekliyorlar...…


* * *

Trakya Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü. 16 öğrenci çalıştı. Yüzde 100 elektrikli otomobilin adı ‘Pehlivan Elektrak’. Karbondan üretilen otomobil 14 günde Yunanistan, Bulgaristan, Makedonya, Arnavutluk, Karadağ ve Bosna Hersek’i  kapsayan Balkan gezisi yaptı. 190 kilo ağırlığında ve saatte 110 km. hıza çıkabiliyor. Bataryalar 45 dakikada doluyor ve yaklaşık 1 liraya 100 km.’lik menzile sahip.
Sonuç?
Destek bekliyorlar...…


* * *

İş insanı Ercan Malkoç projesi. Çalışmalarına, fuarlarda spor otomobillere yaklaştırılmamasına kızarak başlamış. İlk modelin adı ‘Etox Zafer.’ 24 ayda 46 idealist genç tarafından prototip üretilmiş. 1.5 lt. 100 beygir dizel, 3.0 lt. 220 beygir dizel ve 3.0 litre 272 beygir özel V6 benzinli motor seçenekleri sunuyor. Elektronik aksam ve motorların dışında tamamen yerli parçadan oluşuyor.
Sonuç?
Hem destek hem sipariş bekliyorlar...…

* * *

Konya Ticaret Odası Karatay Üniversitesi öğrencileri… ‘DORU’
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi öğrencileri… ‘Kangal V1’
TEO / Biket / ECTO / Maral / Nily…
Sayamadıklarım da dahil, hepsi sadece destek bekliyorlardı...…

* * *

Sonuç?
Her yönüyle tam destekli OGG, henüz şirket kurmak için bile bir  ‘İmza’ atamadı.


sozcu-banner-1