Çocuklar için güvenli ulaşımın adresi olarak görülen okul servisleri, son zamanlarda yaşanan şiddet olayları nedeniyle aileler için güvenilir olmaktan çıktı. Bu sorunda uzun süredir çalışmalar yapan ve çözüm için eğitim ve denetimin şart olduğunu belirten Bahçeşehir Üniveristesi Öğretim Görevlisi Osman Öztürk, son zamanlarda hata ve ihmal nedeniyle çok ağır kayıplar yaşanmasının okul servislerine olan güvenin yıkılmasında başrol oynadığını belirtiyor. Güvenli Okul projesinin mimarı eski emniyet müdürlerinden Osman Öztürk, sahip olduğu güvenlik şirketinin 2017 Yılı Servis Sürücüsü ve Rehberleri Araştırması’nın sonuçlarını paylaştı. Bu araştırmanın, hem sorunun kaynağını hem de çözümlerini gözler önüne serdiğini belirten Öztürk, çarpıcı rakamlar verdi. okul-servisi-1 SİLAHLI KAVGALAR, AŞIRI HIZ, UYUŞTURUCU KULLANIMI Okul bahçesinde servis sürücüleri ve sahiplerinin silahlı, bıçaklı kavgaları, servis sürücüsünün dikkatsizliği ve/veya aşırı hızdan kaynaklanan trafik kazaları, servis sürücüsü ve rehberlerin yasal şartları taşımaması, serviste çocuk unutulması, servis sürücüsünün alkollü ve uyuşturucu madde kullanması, servislere fazla öğrenci alınması, yeni eğitim döneminde en çok yaşanan olaylardan… Öztürk, servis güvenliğinin okul güvenliğinin önemli parametrelerinden biri olduğunu belirterek servislerdeki sorunların yasaların yetersizliğinden değil, okul ve servis arasındaki eşgüdümün, eğitim ve denetimin sağlanamayışından kaynaklandığını ifade etti. ARAŞTIRMA SONUCU: EĞİTİM DÜZEYİ DÜŞÜK! Her okulun, okul güvenliği ve servis güvenliğini eğitim ve denetim sistematiği açısından bütüncül bir yaklaşımla yönetmesi gerektiğini vurgulayan Öztürk, şirketinin gerçekleştirdiği 2017 Yılı Servis Sürücüsü ve Rehberleri Araştırması’nın sonuçlarını da paylaştı. Osman Öztürk, 160 servis personeliyle yapılan araştırmanın, servis personelinin eğitim düzeyi ve öğrenci ilişkileri bağlamında zayıf yönleri olduğunu ortaya çıkardığını açıkladı. OKUL SERVİSLERİNE DAİR KORKUTUCU SONUÇLAR Bu araştırmaya göre Servis Personelinin; • % 10’unun ilk yardım, acil durum ve kriz yönetimi ile ilgili daha önce bir eğitim almadığı, • %9’unun Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği hakkında bilgisi olmadığı, • %10’una göre araç içinde öğrenciler arasında itme,vurma vb. davranışlar yaşandığı, • %6’sının öğrencilerle iletişimde sorun yaşadığı, • %5’inin velilerle iletişimde sorun yaşadığı, • %20’si öğrencilerin araca biniş ve araçtan inişleri okula ve velilere sistematik olarak bildirilmediği, • %10’una göre servis personellerinin (sürücü/rehber personel) eğitiminin yeterli olmadığı anlaşıldı. ÖĞRENCİLERİ GÜVENLİ BİR ALANDA İNDİRMİYORLAR Öztürk, Türkiye genelindeki 2471 öğrenci ile yapılan araştırmada, öğrencilerin %25’ine göre serviste bulundukları sırada servis şoförü ve rehberi tarafından güvenliklerinin sağlanamadığı, %23’üne göre, okul servisine güvenli bir alanda inip binmedikleri, % 24'üne göre ise servis rehberlerinin ve nöbetçi öğretmenlerin biniş ve inişlerinde kendilerine refakat etmediklerinin ortaya çıktığını söyledi. İŞTE OKUL SERVİSİ SORUNUNUN ÇÖZÜMLERİ Öztürk, “Öğrenci velilerinin servislere yönelik endişelerden kurtulması ve güvenli okul ikliminin oluşabilmesi için servislerin gerek, servis şirketleri, gerek okul yöneticileri ve gerekse yetkili kurumlar tarafından düzenli olarak eğitilmeleri ve denetlenmeleri gerekmektedir” Dedi. Servis Güvenliği ve Güvenli Servis Ortamı için öneriler; Servis Sürücüleri; • Deneyimli, görev ve sorumluluk bilinci yüksek, • Güvenli servis sürüş eğitimi almış, • Mesleki gelişimlerine önem veren, katkı sağlayan, • Öğrenci ve velilerle iletişimi güçlü, • Acil durum ve ilkyardım eğitimi almış, • Trafik kurallarına saygılı ve uyan kişiler olmalıdır. Taşımacılar; • Değer standartları oluşturarak eğitim, denetim ve iş etiği konusunda yasal ve kurumsal sorumluluklarını eksiksiz yerine getirmeli. • Güvenli, kaliteli, sürekliliği ve koordinasyonu olan bir standart oluşturulmalı. • Okul yönetimi, veliler ve servis personeli ile öğrencilerin taşınma süreçleriyle ilgili iletişim ve işbirliği kurmalıdır. Servis Rehberi; • Sorumluluk bilinci yüksek, deneyimli ve etik değerlere saygılı, • Çocuk ve Trafik Psikolojisini bilen, • Acil durum ve ilkyardım eğitimi almış, • İletişimi ve denetimsel becerileri güçlü, • Yolculuk süresince öğrencilerin güvenliğini ve araç içi güvenli ortamı sağlayan kişiler olmalıdır. Servis Araçları; • Servis hizmet yönetmeliğinde belirtilen standartlara uygun, • Gerekli güvenlik donanımına sahip • Görünümü, bakım ve temizliği yeterli, • Güvenli servis hizmetleri sunan, • Kamera, telsiz ve telefon sistemleri bulunan araçlar olmalıdır." [old_news_related_template title="Son dakika haberi... İstanbul'da okul servisine silahlı saldırı: 1 ölü 1 yaralı" desc="İstanbul'dan son dakika haberi... Üsküdar'da , park halindeki okul servis aracına düzenlenen silahlı saldırıda 40 yaşındaki Asiye Aykan ölürken, sürücü 51 yaşındaki Mehmet Yılmaztürk yaralandı. Polis, saldırıyı gerçekleştirdiği ileri sürülen Asiye Aykan'ın eşi Yılmaz Aykan'ı silahıyla birlikte gözaltına aldı." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2017/11/son-dakika-uskudar-silahli-saldiri.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2017/gundem/son-dakika-haberi-istanbulda-okul-servisine-silahli-saldiri-yaralilar-var-2108094/"] [old_news_related_template title="Okul servislerine yeni düzen" desc="Okul servisleriyle ilgili yeni yönetmeliği hazırlayan dört bakan basın açıklaması yaptı. Bundan böyle tüm okul servislerinde araç takip sisteminin zorunlu hale getirildiği belirtildi. Ayrıca okul servisi kullanacak şoförlerin Milli Eğitim Bakanlığı'ndan sertifika alması gerekirken, her yıl hekimden rapor alma zorunluluğu da getirildi." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2017/10/okul-servisi-iha.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2017/gundem/okul-servisleri-ile-ilgili-yeni-onlemler-2061095/"]