Sayime BAŞÇI

İstanbul’da, Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanları’nda yaşanan rötarların ardından THY tarafından hazırlanan raporlar, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ile HEAŞ’ı (Havalimanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri) sorumlu gösterirken, özel havayolu şirketleri de yolcular kadar isyanlarda. Havayolu şirketleri önümüzdeki 2 yıl boyunca yolcuların rötarlı uçacağına dikkat çekti. Atlas Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy, Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan uçacak yolculara ’2 yıl boyunca bir veya üç saatlik rötarları göze alın’ uyarısını yaparken, Pegasus Havayolları Genel Müdürü Sertaç Haybat ise, “Her yıl rötarlar nedeni ile 12 milyon dolar kaybediyoruz. Yaşananların sorumlusu biz değiliz” açıklamasını yaptı.

ÖĞLEN UÇMAYI TERCİH EDİN

Atlasjet Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy, Atatürk Havalimanı’ndaki (AHL) rötarların DHMİ’den kaynaklanmadığına dikkat çekerek, “Orada mucizeler yaratıyorlar. Çünkü AHL kapasitesinin çok üzerinde çalışıyor. Sabiha Gökçen’de ise farklı bir durum var. Orada kapasitenin çok üzerinde bir pazarlama yapıldı. Slot koordinasyonları yapılamadı. Orası Savunma Bakanlığı’nın bir havalimanıydı. Biz geçmişte uyardık. Eğer Sabiha Gökçen’i de DHMİ işletseydi bu tür sıkıntılar olmayacaktı” açıklamasını yaptı.
Bir dönem rötarsız uçuşları ile ön plana çıkan Sabiha Gökçen Havalimanı için 2 yıl boyunca ’rötarsız uçuş beklemeyin’ uyarısı yapan Ersoy, yolculara şu tavsiyelerde bulundu: “Sabiha Gökçen’den yaz kış rötarlı kalkış olacak. Oraya gelecek yolcu da 2 yıl boyunca 1-3 saatlik rötarları bilerek gelsin. Özellikle sabah saatleri oldukça yoğun. Gün ortasında trafik biraz daha rahatlıyor. Belki o saatler tercih edilebilir uçuşlar için”

RÖTARLAR İÇİN YEDEK UÇAK BEKLETİYOR

Rötarlar dolayısıyla yolcular zaman kaybederken, havayolu şirketleri de maliyet baskısı altında kalıyor. Bu noktada HAEŞ VE DHMİ’nin sorumluluk alması gerektiğine işaret eden Pegasus Havayolları Genel Müdürü Sertaç Haybat, rötarlar nedeniyle milyon dolarlık kayıplar yaşandığını açıkladı. Pegasus olarak bu yıl iki uçağı rötarları kapatmak için yedek tuttuklarını anlatan Haybat, “2016’da yedek uçak sayısını 4’e çıkaracağız. Her yedek uçağın bize yıllık yaklaşık maliyeti 3 milyon dolar. Yani yıllık toplam 12 milyon doları rötarlara ayırıyoruz. Kontrolümüz dışındaki rötarlar nedeniyle misafirlerimizin memnuniyetsizliğine sebep oluyoruz ya da misafir kaybediyoruz. Aynı zamanda rötarlar sebebi ile mesaisi dolan ve uçuş yapamayan uçuş ekiplerimizin yerini doldurmak için fazladan pilot-kabin memuru istihdam ediyoruz” diye konuştu.

KURBAN BAYRAMI’NA DİKKAT

Haybat, önümüzdeki ay Kurban Bayramı nedeniyle oluşacak yoğunluğa da işaret ederek, AHL’den pist kapamama talebinde bulunduklarını ancak henüz bir yanıt alamadıklarını söyledi. Sabiha Gökçen Havalimanı’nda ise pistin kapanmasına Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nın karar verdiğini ve ikinci pist yapımı için de geç kalındığını anlatan Haybat, “Havalimanlarının mevcut kapasitelerinin yanlış kullanılması, pist bakımlarının yüksek sezonda planlanması, uçakların iniş sırasında aralarında bırakılan mesafelerin fazla olması gibi konularda otoritelerin yapabileceği önemli iyileştirmelerin olduğunu düşünüyoruz” açıklamasını yaptı.

46 havalimanında yolcu DHMİ’den hizmet alıyor


HAVALİMANLARINDA yer hizmetlerinin özelleştirilme çalışmaları da devam ediyor. Ancak stratejik ve ülke güvenliği ile ilgili doğrudan bir alan olması nedeni ile uçuş güzergahları ve kontrolleri Devlet Hava Meydanları İşletmeleri tarafından yapılmaya devam edecek. Konu ile ilgili görüştüğümüz hava yolu şirketleri, ABD ve Avrupa’da da havalimanlarının devletin kontrolü altında çalışmaya devam ettiğine dikkat çekti. Türkiye genelindeki 55 sivil ve askeri nitelikli havalimanının 9’u özel şirketler tarafından işletilirken, 46 havalimanı ise yer hizmetleri dahil DHMİ’nin kontrolü altında faalyetlerine devam ediyor. özelleştirilen havalimanlarından İstanbul, Ankara Esenboğa, Antalya Gazipaşa’da yaz aylarında yoğunluk artıyor. DHMİ’nin kontrolü altında olan Gaziantep, Trabzon, Hatay gibi havalimnalarının özelleştirilmemesi ise dikkat çekiyor.

Günlük trafik 2 bin 100 uçak


DHMİ verilerine göre Türkiye’de havayolunu kullanan yolcu sayısı temmuz ayında 100 milyonu aştı. Bu yolcuların 34.7 milyonu Atatürk Havalimanı’nı (AHL) kullanırken, Sabiha Gökçen’deki yolcu sayısı 15.3 milyonu aştı. Havalimanlarına iniş yapan uçak sayısına baktığımızda AHL’ye günde bin 400, Sabiha Gökçen Havalimanı’na da günde ortalama 700 uçak inip kalkıyor. Günde toplam 2 bin 100 trafiğin inip kalktığı İstanbul’daki havalimanlarının her ikisinin de aynı anda tadilata alınması kurumlar arasında da farklı şikayetlerin çıkmasına neden oldu.