Aydın DEMİR

Cumhuriyet’in 100’üncü yıldönümü olan 2023 için, dillendirilen gelir dağılımı ve kişi
başına gelirden işsizlik rakamlarına, turizmden ihracata, kadar açıklanan hedeflere ulaşılması mümkün görünmüyor

İktidar tarafından 2011 yılı öncesi ortaya konulan 2023 yılı ekonomik hedefleri, o gün bu gün hemen her platformda dile getirildi. Hatta,1071 yılında Alpaslan’ın Malazgirt Ovası’nda, Türklerin Anadolu’da ilerlemesinden korkan ve sayısal olarak 4 kat fazla Bizans ordusunu yenerek kazandığı zaferin 1000’inci yıldönümü olan 2071 hedeflerinden de bahsedildi.

ASIL SORUN ADIM ATMAMAKTA


Bırakın 2071’i, 8 yıl sonrası yani Cumhuriyet’in 100’üncü yıldönümü olan 2023 yılı için o zaman dillendirilen gelir dağılımı ve kişi başına gelirden işsizlik rakamlarına; turizmden ihracata; büyüme oranlarından cari açığa kadar açıklanan hedeflerin tutturulabilmesi artık hayal oldu.
Uzmanlar, böyle zamanlarda ortaya konan rakamların iyi bir rekabet unsuru yaratabileceğini vurgulayarak, “Hedefler kimimize uçuk gelmiş olabilir. Ancak sorun orada değil. Sorun buna uygun adımların halen dahi atılmamış olmasında” yorumunu yapıyorlar.
2023 yılı hedefleri arasında bugün 150 milyar dolar olan ihracatı, 500 milyar dolara çıkarmak var. Bu tabloda 2023 hedeflerini karşılamak zor olacak.

VİZYONLAR GERÇEKÇİ OLMALI


Komşularla olan ilişkilerin kopması sonucu ihracat kayıplarının kapanması bir yana 2015 yılı başından bugüne Türk Lirası’ndaki yüzde 30’u aşan değer kaybına rağmen ihracatın azalmış olması ihracatçıların uluslararası rekabet gücünü önemli ölçüde zayıflattı.
Uzmanlara göre, ortaya vizyon konurken gerçekçi olunması, tüm paydaşlarca bilinmesi, muğlak olmaması, herkesin ve kesimin inanması ve benimsemesi gerekiyor.