Ayla ÖZDEMİR / ayla@sozcu.com.tr

Milli Eğitim Bakanlığı'nın okullara gönderilen yeni güvenlik talimatında 'asayiş, hırsızlık ve sabotaj olaylarını önlemek için öğretmenlerin görevlendirilmesi istendiği belirtiliyor. Güvenlik uzmanları ise güvenliğin güvenlikçilerin işi olduğuna dikkat çekerek daha güvenli okullar için öğretmen-özel güvenlik işbirliğini işaret ediyor.

Türkiye’de ilk defa Güvenli Okul Projesi uygulamasını hayata geçiren Osman Öztürk,  "Öğretmen-özel güvenlik işbirliği ile okullar daha güvenli hale getirilebilir" diyor.


MEB’in il milli eğitim müdürlüklerine gönderdiği talimatla, öğretmenlerin okullarda güvenlik memuru olarak görevlendirilmesine sendikalar “öğretmenler güvenlik görevlisi değildir” diyerek tepki gösteriyor.

MEB'in tepki çeken talimatını değerlendiren CSG City Security Group Yönetim Kurulu Başkanı ve Bahçeşehir Üniversitesi Güvenli Okul Akademisi Başkanı Osman Öztürk,

" Daha güvenli okullar oluşturmak için okul güvenliği alanında uzmanlaşmış özel güvenlik görevlilerinin okullarda görevlendirilmesi gerekir. Öğretmenlerin bu konuda yasal yetki ve sorumlulukları yok, öğretmenler okulun yönetsel yapısını oluşturabilirler. Öğretmen-özel güvenlik işbirliği ile okullar daha güvenli hale getirilebilir" diyor.

Türkiye’de ilk defa Güvenli Okul Projesi uygulamasını hayata geçiren Osman Öztürk, okullarda güvenlik konusuna yönelik Sözcü Eğitim'e özel değerlendirmelerde bulundu. Öztürk, şunları söyledi:

" GÜVENLİ OKUL STANDARTLARI HER OKUL İÇİN ŞARTTIR"


"Okullar güvenli değil, %61'inde güvenlik görevlisi bulunmuyor. Okulların %62'inde şiddet olayları yaşanıyor. Okullarda bir güvenlik algısı ve yönetimi yok. Giriş çıkışlar kontrol edilmiyor. Yasal yetki ve sorumlulukları bulunan ve okul güvenliği sertifikası bulunan özel güvenlik görevlileri okullarda görevlendirilmeli.

Öğretmenlerin %7 si güvenlik konusunda bir seminere katılmış, çoğunluğu güvenli okul konusunda bir eğitim almamış ve güvenlik algıları zayıf. Hiçbir yasal yetki ve sorumluluğu bulunmayan öğretmenlerin güvenlik görevlisi olarak istihdam edilmesi yerine her okula okul güvenliği konusunda uzman ve sertifikalı özel güvenlik yapıları görevlendirilmelidir.

Okullarımızda akran zorbalığı, şiddet, terör, bağımlılık, siber zorbalık, kazalar ve yaralanma olayları çok yaygın. Güvenli bir okul ikliminin yaratılması öğrencilerin derslerine güdülenmeleri için önemli. Kendini fiziksel, sosyal ve psikolojik açıdan güvende hissetmeyen okul paydaşlarının eğitim sürecinde başarılı olmaları beklenemez. Türkiye'de okulların fiziki ve mimari yapıları ve donatılarından hijyen olmayan sağlıksız okul ortamlarına kadar birçok sorun yaşanıyor.

Okul servisleri sorunlu. Trafik güvenliğine ve çocukların servis ortamındaki davranışlarına kadar riskli konular dikkat çekiyor. Denetimsizlik yanında eğitimsiz sürücüler ve rehberler yüzünden çocuklar bir çok psikolojik ve davranışsal sorunlar yaşıyor.

Okul güvenliği alanında öğretmenler denetleyici ve yönlendirici olabilirler ancak güvenlik güvenlikçilerin işidir. Daha güvenli okul ortamları için güvenli okul standartları her okul için şarttır. Olası risklere, deprem, yangın ve önemli krizlere yönelik etkili bir güvenlik yönetimi oluşturulmalıdır."