Toplu Konut İdaresi’nin (TOKİ) iştiraki Emlak Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı (GYO) aracılığıyla SÖZCÜ’ye uygulanan reklam ambargosunun boyutları ortaya çıktı.

06szt09a_ist_izm_ant_trb_ank_adn_yeni_siyah

The Nielsen Company’nin AdEx verilerine göre son 5 yılda, Emlak Konut tarafından ihale edilen ve özel şirketler tarafından geliştirilen gayrimenkul projeleri için gazetelere verilen ilanlardan SÖZCÜ hemen hemen hiç pay almadı. Çünkü Emlak Konut, müteahhitlere baskı uygulayarak Türkiye’nin en çok satan gazetelerinden biri olan ve tirajı tek denetlenen SÖZCÜ’ye ilan verilmesini engelliyor.

BASKI SÖZ KONUSU DEĞİLMİŞ

Dahası, ilan vermekte ısrar eden işadamlarına yüklü miktarda para cezası keserek yıldırıyor. Bu yüzden dev inşaat firmaları ilanlarını, satışı çok düşük olan gazetelere vermek zorunda kalıyor, gerçek alıcı olan kitleye ise ulaşamıyor. 2012 yılından Kasım 2016’ya kadarki rakamlarla ortaya çıkan bu durum, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin gündemine de geldi.

01canikli

CHP İstanbul Milletvekili Sezgin Tanrıkulu’nun konuya ilişkin soru önergesine yanıt veren Başbakan Yardımcısı Nurettin Canikli, “Emlak Konut GYO yöneticilerinin iş yapan yüklenicilere herhangi bir gazeteye reklam verilmesi veya verilmemesi hususunda telkinde bulunması veya baskı uygulaması söz konusu değildir” dedi. Ancak, Emlak Konut’un her reklam kampanyasından önce gazetelere ve televizyonlara ayrılacak bütçeyle ilgili müteahhitlerinden rapor istediği ve muhalif medyaya verilecek ilanların üstünü çizdiği biliniyor. Sadece bu yılın 11 ayında 50 milyon liraya yakın reklam harcamasına onay veren Emlak Konut Yönetim Kurulu’nun Canikli’nin yaptığı açıklamlara vereceği cevap merakla bekleniyor.

Sayıştay: Reklam verirken fayda-maliyet analizi yapmalı


Konut, villa, ticari ünite üretimi alanlarında faaliyet gösteren, yaptığı ihaleler ve projelerle kamuoyunda tartışma yaratan TOKİ’nin iştiraki Emlak Konut GYO 2014 yılından bu yana Sayıştay tarafından denetlenmiyor. Şirket hisselerinin ikincil halka arzı sonrasında ana sermayedar TOKİ’nin hisse payının yüzde 49.33 oranına gerilemesi nedeniyle, Emlak Konut denetiminden çıkmıştı.
Sayıştay’ın kurumla ilgili son denetim raporu 2013 yılına ait. Reklam bütçesinin yandaş medya kuruluşlarına nasıl dağıtıldığının örnekleriyle ortaya konulduğu raporda, ilan giderleri yüzde 418 oranında artan Emlak Konut eleştirilmişti. Raporda, “Şirketin reklam ve tanıtım faaliyetleri kapsamında yapmış olduğu harcamaların fayda-maliyet analizlerinin yapılması, reklam, tanıtım ve sponsorluk faaliyetlerinin sonuçlarının değerlendirilerek bu kapsamda yapılacak harcamalarda optimum faydanın elde edilmesi önemli görülmektedir” uyarısında bulunulmuştu.

Muhalifsen kesinlikle reklam yok


Türk Hava Yolları (THY), Halkbank, Vakıfbank, Ziraat Bankası, ÇAYKUR ve Türk Telekom gibi kamu payı bulunan kurumlar, reklam verirken gazetelerin tirajlarına değil, hükümete ne kadar yakın olup olmadığına bakıyor. Devlet kurumları, çok az okunan gazeteleri büyük reklam paralarıyla desteklerken, muhalif gazetelere hemen hiç reklam vermiyor.