Toyota’nın şu anda sadece Türkiye’de ürettiği ve Türkiye’de üretilen ilk hibrit, ilk SUV ve Crossover olma gibi özelliklere sahip olan C-HR, Fransa, Hollanda ve Türkiye’de ilk müşterileriyle buluştu. Türkiye’de aldığı 6 binlik, Avrupa’da ise 80 binlik yüksek ön talep de markanın yeni modeli hakkındaki yol haritasını netleştirdi. Test sürüşü için gittiğimiz Madrid’de ise C-HR’nin geliştirme çalışmalarında Türk mühendislerin anahtar görevlerde olduğunu öğrendik. Üstelik yarattıklarıyla Japonya’ya örnek olup, markanın diğer araçlarında da çalıştırılmak için çağrıldıkları gerçeğiyle karşılaştık.
İSTANBUL BAKIRKÖY DOĞUMLU
İlk gurumuz Mehmet Fatih Kale. 36 yaşında, İstanbul Bakırköy doğumlu. Sabancı Üniversitesi Makine Mühendisliği’nden mezun. Yaklaşık 10 yıldır Toyota’da çalışıyor. Amerika, Kanada, Afrika ve Asya’da Taiwan gibi ülkeleri de içine katarak, adeta çığ gibi ilerleyen C-HR’nin geliştirme sürecinde başından beri görev almış. C-HR’nin iç dizaynı tamamen M. Fatih Kale’ye ait. Üstelik öylesine bir ‘iş’ yapmış ki, isterseniz kendi ağzından dinleyelim; “C-HR’nin geliştirme sürecinde, aslında 2010’dan beri çalışmamıza rağmen, son üç yıldır sürekli İstanbul’a gidip-geliyordum. Avrupa Ar-Ge birimi içinde başladığım ‘Sensual Tech’ (Duygusal Kalite Yönetimi Sistemi), iç mekanda tasarım ve malzeme yönetimi ile çok daha Premium algı yaratma sistemi geliştirdim. Daha önce Auris’te de kullanmıştım. Japonya’daki ve diğer ülkelerdeki üst yöneticiler tarafından beğenilmekten öte takdir topladı. Böylece Toyota merkezi, bunu diğer modellerinde de kullanma kararı aldı ve Japonya’ya davet etti. Çok yakında gidiyorum.”
OTOMOBİLLERE OTURMA ODASI
Bir diğer gururumuz ise Toyota Avrupa Ar-Ge Bölümü Başkanı ODTÜ’lü mühendis Ahmet Karaman. Daha önce Avensis ve ‘gizli’ üç proje üzerinde çalışırken tanıştığımız Belçika’da görev yapan Proje Sorumlusu. Ahmet Karaman, fiilen başlayan ancak Ocak 2017’de resmi olarak açıklanacak olan C-HR modelinin (onun ağzından 560 projesi) bundan sonraki tüm sorumluluğunu devralacak. Görevlendirmeye göre C-HR’nin yeni pazarlara hazırlanması, face-lift çalışmaları dahil tüm mühendislik çalışmalarından Ahmet Karaman ve ekibi sorumlu olacak. Yani, C-HR artık Karaman’dan sorulacak. Tabi Karaman burada bitmiyor. Karaman ve Kale ile ekip, şu anda yeni Toyota modelleri üzerinde de çalışıyor. Mühendisler bunların ne olduğunu sır gibi saklasalar da önümüzdeki yıl yenilenecek Verso’nun onların elinden çıkacağını tahmin ediyoruz. Ayrıca ellerinde iki adet 2025 yılı sonrası için hazırlanan ve kesinlikle sergilenmeyecek iki konsept ve elektrikli araç çalışmasını da yürütüyorlar. Yeni dönemde otomobillerde 5G teknolojisi ile araçlar arası haberleşme sistemlerinin çok yaygın ve etkin kullanılacağını söyleyen Toyota Avrupa Ar-Ge Bölümü Başkanı Karaman ve kıdemli mühendisi Kale, otonom sürüş ile araçların içinin oturma odasına dönüşeceğini söylediler.
İSPANYA'DA 'JAPON' BOĞASI
C-HR’nin 1.2 lt 116 bg. turbo ve 1.8 lt. 122 beygirlik iki aracı da kullanma fırsatı yakaladık. Sürücü ve yolcuları modern, çekici ve son derece
ferah bir kabin karşılıyor. Performans olarak tatminkar olan motorların dışında, oldukça sessiz iç kabin, virajlı yollarda bile yere sağlam basan bir sürüş ilk dikkatimi çekenler oldu. Hibrit versiyonun sessizliği ise, özellikle dur-kalk trafikte sadece elektrikle yol alması sayesinde adeta ‘çıt’ı çıkmıyor. Gençler, genç çiftler ve yeni alilelerin hedef seçildiği C-HR’de arka koltukta camın biraz küçük kalmasının çok sorun edileceğini de düşünmüyorum. İspanyollar’ın yolda boğa görmüşçesine heyecanlanıp cep telefonlarına sarılmaları da, tasarımın ne kadar dikkat çekici olduğunun adeta kanıtı niteliğindeydi.