Mad­rid / İS­PAN­YA

To­yo­ta­’nın şu an­da sa­de­ce Tür­ki­ye­’de üret­ti­ği ve Tür­ki­ye­’de üre­ti­len ilk hib­rit, ilk SUV ve Cros­so­ver ol­ma gi­bi özel­lik­le­re sa­hip olan C-HR, Fran­sa, Hol­lan­da ve Tür­ki­ye­’de ilk müş­te­ri­le­riy­le bu­luş­tu. Tür­ki­ye­’de al­dı­ğı 6 bin­lik, Av­ru­pa­’da ise 80 bin­lik yük­sek ön ta­lep de mar­ka­nın ye­ni mo­de­li hak­kın­da­ki yol ha­ri­ta­sı­nı net­leş­tir­di. Test sü­rü­şü için git­ti­ği­miz Mad­rid’de ise C-HR’­nin ge­liş­tir­me ça­lış­ma­la­rın­da Türk mü­hen­dis­le­rin anah­tar gö­rev­ler­de ol­du­ğu­nu öğ­ren­dik. Üs­te­lik yarattıklarıyla Ja­pon­ya­’ya ör­ne­k olup, mar­ka­nın di­ğer araç­la­rın­da da çalıştırılmak için çağrıldıkları ger­çe­ğiy­le kar­şı­laş­tık.

İS­TAN­BUL BA­KIR­KÖY DO­ĞUM­LU


İlk gu­ru­muz Meh­met Fa­tih Ka­le. 36 ya­şın­da, İs­tan­bul Ba­kır­köy do­ğum­lu. Sa­ban­cı Üni­ver­si­te­si Ma­ki­ne Mü­hen­dis­li­ği­’n­den me­zun. Yak­la­şık 10 yıl­dır To­yo­ta­’da ça­lı­şı­yor. Ame­ri­ka, Ka­na­da, Af­ri­ka ve As­ya­’da Tai­wan gi­bi ül­ke­le­ri de içi­ne ka­ta­rak, ade­ta çığ gi­bi iler­le­yen C-HR’­nin ge­liş­tir­me sü­re­cin­de ba­şın­dan be­ri gö­rev al­mış. C-HR’­nin iç di­zay­nı ta­ma­men M. Fa­tih Ka­le­’ye ait. Üs­te­lik öy­le­si­ne bir ‘i­ş’ yap­mış ki, is­ter­se­niz ken­di ağ­zın­dan din­le­ye­lim; “C-HR’­nin ge­liş­tir­me sü­re­cin­de, as­lın­da 2010’dan be­ri ça­lış­ma­mı­za rağ­men, son üç yıl­dır sü­rek­li İs­tan­bu­l’­a gi­dip-ge­li­yor­dum. Av­ru­pa Ar-Ge bi­ri­mi için­de baş­la­dı­ğım ‘Sen­su­al Tec­h’ (Duy­gu­sal Ka­li­te Yö­ne­ti­mi Sis­te­mi), iç me­kan­da ta­sa­rım ve mal­ze­me yö­ne­ti­mi ile çok da­ha Pre­mi­um al­gı ya­rat­ma sis­te­mi ge­liş­tir­dim. Da­ha ön­ce Au­ris’te de kul­lan­mış­tım. Ja­pon­ya­’da­ki ve di­ğer ül­ke­ler­de­ki üst yö­ne­ti­ci­ler ta­ra­fın­dan be­ğe­nil­mek­ten öte tak­dir top­la­dı. Böy­le­ce To­yo­ta mer­ke­zi, bu­nu di­ğer mo­del­le­rin­de de kul­lan­ma ka­ra­rı al­dı ve Ja­pon­ya­’ya da­vet et­ti. Çok ya­kın­da gi­di­yo­rum.”

OTO­MO­BİL­LE­RE OTUR­MA ODA­SI


Bir di­ğer gu­ru­ru­muz ise To­yo­ta Av­ru­pa Ar-Ge Bö­lü­mü Baş­ka­nı OD­TÜ­’lü mü­hen­dis Ah­met Ka­ra­man. Da­ha ön­ce Aven­sis ve ‘giz­li­’ üç pro­je üze­rin­de ça­lı­şır­ken ta­nış­tı­ğı­mız Bel­çi­ka­’da gö­rev ya­pan Pro­je So­rum­lu­su. Ah­met Ka­ra­man, fii­len baş­la­yan an­cak Ocak 2017’de res­mi ola­rak açık­la­na­cak olan C-HR mo­de­li­nin (onun ağ­zın­dan 560 pro­je­si) bun­dan son­ra­ki tüm so­rum­lu­lu­ğu­nu dev­ra­la­cak. Gö­rev­len­dir­me­ye gö­re C-HR’­nin ye­ni pa­zar­la­ra ha­zır­lan­ma­sı, fa­ce-lift ça­lış­ma­la­rı da­hil tüm mü­hen­dis­lik ça­lış­ma­la­rın­dan Ah­met Ka­ra­man ve eki­bi so­rum­lu ola­cak. Ya­ni, C-HR ar­tık Ka­ra­ma­n’­dan so­ru­la­cak. Ta­bi Ka­ra­man bu­ra­da bit­mi­yor. Ka­ra­man ve Ka­le ile ekip, şu an­da ye­ni To­yo­ta mo­del­le­ri üze­rin­de de ça­lı­şı­yor. Mü­hen­dis­ler bun­la­rın ne ol­du­ğu­nu sır gi­bi sak­la­sa­lar da önü­müz­de­ki yıl ye­ni­le­ne­cek Ver­so­’nun on­la­rın elin­den çı­ka­ca­ğı­nı tah­min edi­yo­ruz. Ay­rı­ca el­le­rin­de iki adet 2025 yı­lı son­ra­sı için ha­zır­la­nan ve ke­sin­lik­le ser­gi­len­me­ye­cek iki kon­sept ve elek­trik­li araç ça­lış­ma­sı­nı da yü­rü­tü­yor­lar. Ye­ni dö­nem­de oto­mo­bil­ler­de 5G tek­no­lo­ji­si ile araç­lar ara­sı ha­ber­leş­me sis­tem­le­ri­nin çok yay­gın ve et­kin kul­la­nı­la­ca­ğı­nı söy­le­yen To­yo­ta Av­ru­pa Ar-Ge Bö­lü­mü Baş­ka­nı Ka­ra­man ve kı­dem­li mü­hen­di­si Ka­le, oto­nom sü­rüş ile araç­la­rın içi­nin otur­ma oda­sı­na dö­nü­şe­ce­ği­ni söy­le­di­ler.

İSPANYA'DA 'JAPON' BOĞASI


C-HR’­nin 1.2 lt 116 bg. tur­bo ve 1.8 lt. 122 bey­gir­lik iki ara­cı da kul­lan­ma fır­sa­tı ya­ka­la­dık. Sü­rü­cü ve yol­cu­la­rı mo­dern, çe­ki­ci ve son de­re­ce
fe­rah bir ka­bin kar­şı­lı­yor. Per­for­mans ola­rak tat­min­kar olan mo­tor­la­rın dı­şın­da, ol­duk­ça ses­siz iç ka­bin, vi­raj­lı yol­lar­da bi­le ye­re sağ­lam ba­san bir sü­rüş ilk dik­ka­ti­mi çe­ken­ler ol­du. Hib­rit ver­si­yo­nun ses­siz­li­ği ise, özel­lik­le dur-kalk tra­fik­te sa­de­ce elek­trik­le yol al­ma­sı sa­ye­sin­de ade­ta ‘çı­t’ı çık­mı­yor. ­Genç­ler, genç çift­ler ve ye­ni ali­le­le­rin he­def se­çil­di­ği C-HR’­de ar­ka kol­tuk­ta ca­mın bi­raz kü­çük kal­ma­sı­nın çok so­run edi­le­ce­ği­ni de dü­şün­mü­yo­rum. İs­pan­yol­la­r’­ın yol­da bo­ğa gör­müş­çe­si­ne he­ye­can­la­nıp cep te­le­fon­la­rı­na sa­rıl­ma­la­rı da, ta­sa­rı­mın ne ka­dar dik­kat çe­ki­ci ol­du­ğu­nun ade­ta ka­nı­tı ni­te­li­ğin­dey­di.