Yurtiçi piyasalarda yaşanan sıkıntıları dünyaya açılarak bertaraf etmeye hazırlanan perakende sektörü, bu yıl yurtdışında 500 yeni mağaza kurmayı planlıyor. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) çatısı altında yer alan 99 üyenin yurtdışında 2 bin 500 mağazası bulunurken, yeni hedefle birlikte bu rakamı 3.000’e çıkaracak. BMD Başkanı Sinan Öncel, perakende markalarını Türk ekonomisinin ve perakende sektörünün ‘özel kuvvetleri’ olarak tanımlayarak, bu yıl Avrupa’dan Hindistan’a kadar geniş bir coğrafyada çalışacaklarını dile getirdi.

SADECE FASONLA OLMAZ

‘Yurtdışı Açılımı Toplantıları’ başlığı ile dün İstanbul’da bir araya gelen sektör temsilcileri önemli açıklamalarda bulundu. BMD Yönetim Kurulu Üyesi ve Mavi CEO’su Cüneyt Yavuz, kilogram başına yapılan ihracatın artması gerektiğine vurgu yaparken, “Sadece fason üreterek değil katma değer katacak yeni ürünler üretip markalı ekonomiye dönüşüm sağlayabiliriz” dedi. Rotayı daha büyük pazarlara çevirdiklerine dikkat çeken Yavuz, 18-22 Eylül’de Hindistan’a bir ticari tur düzenleyeceklerini dile getirdi. Yavuz, Hindistan’ın hızlı büyüyen, perakende alanında fırsatlar barındıran bir yer olduğunu hatırlattı.

LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük ise yurtdışında 231 şehirde 370 bin metrekare satış alanında müşteriler ile buluştuklarını ifade etti. Küçük, aralık sonuna kadar yurtdışında 82 yeni mağaza daha açıp 2017’yi toplamda 404 mağaza ile kapatmayı planladıklarını ifade etti.

KİRA BASKISI VAR

35 ülkeye bu yıl Malezya, Çin, İsrail, Malta’yı da ekleyerek yurtdışı operasyonlarını 39 ülkeye çıkaracaklarını aktaran Küçük, “2018 sonunda 518, 2019’da ise 650 mağazaya ulaşacağız. Satışımızın yüzde 60’ını yurtdışı mağazalardan, yüzde 40’ını ise Türkiye’deki mağazalardan elde edeceğiz” dedi. Türkiye’nin en önemli markalarının yurtiçindeki sorunlarına da çözüm üretmek için çaba harcadıklarını anlatan Öncel, “BMD üyesi 412 markanın yurtiçinde 378 AVM’de ve caddelerde yaklaşık 70 bin mağazası var. Biz bu mağazalarda ürünlerimizi yüzde 8 Katma Değer Vergisi (KDV) ile satıyor, ancak gider kalemlerimiz içinde çok önemli payı olan kiramızı yüzde 18 KDV ile ödüyoruz. Kira-ciro oranları, dövizdeki dalgalanmalarla beraber öngörülenin 8-10 puan üzerine çıktı. Bu durum pek çok perakendeciyi KDV’de alacaklı duruma getirerek finansal yük oluşturmaya başladı” dedi.

10 AVRUPALI TURİST BİR ARAP ETMİYOR

YILLIK 16 milyona ulaşan ziyaretçi sayısı ile alışveriş turizminin en önemli noktalarından biri haline gelen Mall Of İstanbul’da yabancı müşteri sayısı yüzde 10’a ulaştı. Ağırlıklı olarak Körfez ülkeleri ve Orta Doğu’dan gelen ziyaretçileri ağırlayan AVM, alışveriş profilini de ortaya koyarken, Torunlar GYO Genel Müdür Yardımcısı İlham İnan Dündar, “İlk çeyrekte yüzde 21’lik ciro artışı yakaladık. Avrupalı turistler 100-150 dolarlık harcama yaparken, Arap turistler ise en kötü ihtimalle 1000 dolar harcıyor. Onlar minibüsle geldikleri için, her minibüs girişinde 13-15 bin dolarlık harcama gerçekleşiyor” dedi.

Torunlar GYO yatırımı olarak devam eden AVM’de toplam 5 bin kişi, kendi şirketleri adına ise 800 kişinin çalıştığını aktaran Dündar, çevre otellere özellikle öğle yemeği zamanlarında servisler gönderdiklerini söyledi. Dündar, sektörde ilk çeyreğin bir miktar daralma ile tamamlandığını, daha öngörülebilir bir piyasa ortamı ile nisan-mayıs aylarının daha iyi geçtiğini kaydetti.