Bizim kapı genelde şöyle çalınır.
“Araba alacağım. Ne önerirsin?”
Ben de hemen cevabı yapıştırırım.
“Böyle sorulmaz. Bütçeni, zevklerini ve ihtiyaçlarını sen biliyorsun. Bana iki, bilemedim üç alternatif marka veya modelle gel. Onların artı ve eksilerini tartışalım” derim…
Biraz bozuluyorlar ama işin doğrusu bu...…

* * *

Geçenlerde bir arkadaşım ise beni şaşırttı. Bir gazetecilik terimi olan 5N1K ile yaklaştı olaya.
Aracını değiştirmek istemiş.
Almak istediği araç “Ne”?
Mercedes-Benz GLC Coupe AMG.
Bu arada arkadaşım yurtdışı ile iş yapıyor ve orada şirketleri var.… Dışarıda da işlerin nasıl yürüdüğünden haberdar anlayacağınız…. Nasılını, nedenini ve kimini, isterseniz onun ağzından dinleyelim.
“İnternete baktım önce. GLC 250 4Matic Coupe AMG benzinli ile aynı aracın dizeli arasında kararsızdım. Benzinlinin satış fiyatı 381 bin 800 lira, dizel 483 bin 900 lira. Aynı araçların Almanya fiyatları ise benzinli 49 bin 837 Euro, dizel 51 bin 681 Euro. Fark sadece bin 844 Euro. Türkiye’ye gelen vergisiz fiyatları da benzinli 152 bin 269 lira ve dizel 156 bin 486 lira. Fark 4 bin 217 lira. Almanya fiyatı ile Türkiye’ye geliş fiyatları arasında aman aman bir fark yok. Buraya kadar her şey normal görünüyor” dedi.
Soluksuz devam etti. “İşte bundan sonrasını anlat bana Metin” diyor...
“Benzinli aracın motor silindir hacmi 1991 cc. Dizel ise 2143 cc. İkisi de 4 silindir ve aralarında sadece 152 cc fark var. Yani bir pizza dağıtıcısı ya da kuryenin kullandığı bir Scooter motosiklet hacmine denk geliyor. Üstelik benzinli araç dizelden daha fazla ortalama yakıt tüketimine sahip olduğu gibi egzoz emisyon oranı da dizelden yüksek. Şimdi, Türkiye’ye geliş fiyatları arasında sadece bin Euro’luk fark var. Ancak 152 cc’lik motor silindir hacmi farkı yüzünden, benzinli yüzde 110’luk ÖTV dilimine girerken, dizelde bu oran yüzde 160’a çıkıyor. Bin Euro’luk fiyat farkının, bana 102 bin lira olarak yansıtılmasını aklım bir türlü almıyor. Biz bu farkı neye, kime ve niçin ödüyoruz, bunu anlat” dedi.

* * *

Hemen cevabı yapıştırdım. “Bırak silindir hacmindeki cc’yi, donanım yüzünden, bir güvenlik paketi ya da bir sunroof yüzünden bile ÖTV oranı yükselen araçlar var bu ülkede” dedim.
“Hyundai Tucson al örneğin. T-GDI Elite DCT 4X2’nin fiyatı 137 bin 400 lira, yüzde 50’lik ÖTV dilimine giriyor. Tucson T-GDI Elite DCT 4X4’ün fiyatı ise 152 bin 600 lira, yüzde 60’lık ÖTV’ye giriyor. 4X4 opsiyon farkının fiyatı 6 bin 900 lira. Aracında onu da istersin matrah 80 bin liranın üzerine çıktığı için sana maliyeti bir anda 15 bin 200 liraya geliyor. Böyle birçok örnek verebilirim.”
Ve...
“Bu hesabı bana değil başka yerlere cc’leyeceksin”