36 saattir haber alınamayan uçağın radarından zayıf bir sinyalin birkaç saat önce alınmaya başladığı ve uçağa ulaşılma ihtimali olduğu belirtildi.

Askeri yetkililerin yaptığı basın açıklamasında  Güney Çin Denizinde bulunan yağ tabakası izlerinin şeklinden anlaşıldığı üzere 370 sefer sayılı uçağın kaybolmadan önce rotasını kalkış yaptığı Kuala Lumpur’a çevirmiş olabileceği açıklandı.

İkisi bebek 227 yolcu ve 12 mürettebatı taşıyan Boeing 777 tipi uçak, Cuma günü 12.21’de (TSİ 18.21’de) başkent Kuala Lumpur’daki havaalanından kalktı. Malezya ve Vietnam’ın Ho Chi Minh şehri arasında iken uçaktan yerel saatle 02.40’ta (TSİ 20.40’ta) irtibat kesildi.

Toplam altı ülkeye ait irili ufaklı en az 50 geminin Güney Çin Denizi'nde bir buçuk günden bu yana yürüttüğü arama çalışmalarına rağmen, uçağın enkazına hala ulaşılamadı. Arama kurtarma çalışmalarına Malezya, Vietnam, Çin, Singapur, Filipinler ve Endonezya tarafından gönderilen gemilerin yanı sıra, çeşitli tiplerde uçak ve helikopterler de katılıyor.



ÇALINTI PASAPORTUN SAHİBİ ORTAYA ÇIKTI

Uçuş listesindeki İtalyan Luigi Maraldi (27) ve Avusturyalı Christian Kozel’in (30) uçakta olmadığı, her ikisinin de pasaportlarının çalındığı anlaşıldı. Çalıntı pasaportla uçağa binenlerin terörist olabileceği değerlendirilmeye başlandı. Luigi Maraldi, Tayland'da polise başvurarak olayla bir ilgisi bulunmadığını ispat etti.

FBI DEVREDE

FBI ajanları ve teknik uzmanları kayıp uçağın bulunması çalışmalarına destek olmaları için Malezya’ya gönderildi. ABD’li yetkililer Kuala Lumpur’dan Pekin’e giden uçağın kaybolmasında bir terör bağlantısı olup olmadığını anlamaya çalıştıklarını açıkladı.


10 BİN 668 METREDE KAYBOLDU

Yetkililer, uçağın Güney Çin Denizi üzerinde Vietnam hava sahası yakınında kaybolduğunu açıkladı. Uçağın kaybolduğu sırada 10 bin 668 metre yükseklikte seyrettiği ve pilotların herhangi bir sorundan bahsetmediği belirtildi.  Vietnam donanmasından bir yetkili, uçağın Malezya kıta sahası içinde denize çakılmış olabileceğini, hükümet ise uçağın uçuş rotası üzerinde ülkenin doğusunda yağ izine rastladıklarını açıkladı

TERÖR ŞÜPHESİ

Uçuş listesindeki İtalyan Lui Maraldi (27) ve Avusturyalı Christian Kozel’in (30) uçakta olmadığı, her ikisinin de pasaportlarının çalındığı anlaşıldı. Çalıntı pasaportla binenlerin terörist olabileceği değerlendirilmeye başlandı.

Malezya Ulaştırma Bakanı aynı zamanda iki yolcunun daha şüpheli durumda olduğunu ve kimliklerinin araştırdıklarını ifade etti.

ACİL DURUM SİNYALİ GÖNDERMEDİLER

İngiliz hava güvenlik uzmanı David Learmount ise yaptığı açıklamada uçaktan kaybolmadan önce acil imdat sinyali gönmderilmemiş olmasının şaşırtıcı olduğunu söyledi.

GÜNEY ÇİN DENİZİ ÜZERİNDE YAĞ TABAKALARI SAPTANDI


Vietnam hava kuvvetleri uçaklarının, Güney Çin Denizi üzerinde, kaybolan Malezya uçağının izi olabileceği düşünülen büyük yağ tabakaları saptadığı bildirildi.

Vietnam hükümetinden yapılan açıklamada, iki büyük yağ tabakasının Vietnam'ın güney ucunda fark edildiği, her birinin 10-15 kilometre uzunluğunda olduğu belirtildi. Açıklamada, yağ tabakalarının, düşen bir uçaktan sızan yakıtla uyumlu olduğu kaydedildi.

MALEZYA BEŞ SAAT SONRA AÇIKLADI

MH370 sefer sayılı Boeing 777'yle irtibatı kaybeden Malezya Havayolları'nın söz konusu bilgiyi beş saate yakın gizli tutup sabah saat 7.30'da açıklaması, uçakta 152 vatandaşı bulunan Çin'de öfke yarattı.

Çin medyasında yayımlanan haberlerde, beş saalik gecikmenin uluslararası havacılık ilke ve kurallarına aykırı olduğu belirtiliyor. Gecikme nedeniyle arama kurtarma gemilerinin bölgeye öğleden sonra intikal etmeye başlayabildiğinin belirtildiği haberlerde, enkaz yer tespitinde kritik önem taşıyan uçak parçalarıyla yakıt ve yağ kalıntılarının dağılmış ya da uzak mesafelere sürüklenmiş olabileceğine işaret ediliyor.

IBM MÜDÜRÜ DE UÇAKTAYDI

Uçaktaki yolcuların kimliklerine dair ilk bilgiler de ulaştı. IBM’in Kuala Lumpur’daki teknik müdürü Philip Talimadge Wood (51) da yolcular arasındaydı.

PİLOT TECRÜBELİYDİ

Uçağın, 11 yaşında olduğu, pilot Zaharie Ahmet Şah’ın (53) ise 1981’den beri havayollarında çalıştığı açıklandı.

UÇAKTA TÜRK YOK

Yolcuların 153’ünün Çinli, 38’inin Malezyalı, 12’si Endonezyalı, 7’sinin Avustralyalı, 4’ünün Amerikalı, 3’ünün Fransız olduğu açıklandı. Havayolunun listesine göre uçakta Türkiye vatandaşı yok.

Yolcular 14 farklı ülkeden

Uçağın son olarak Ca Mau Körfezi'nde görüldüğü ancak yerinin tam olarak belirlenemediği kaydedildi. Malezya Ordusu ilk aramadan sonuç alınamamasından sonra, ikinci dalga gemi ve helikopterlerin gönderildiğini açıkladı.

Malezya'nın başkenti Kuala Lumpur hava alanına gelen yolcu yakınları ise uçağın kaybolduğu haberleri üzerine sinir krizleri geçirdi.

Malezya Başbakanı Necib Razak ABD'nin de arama uçağı göndermeyi kabul ettiğini söyledi. Çin iki kurtarma gemisi gönderirken, Filipinler üç askeri uçak ve üç devriye gemisi yolladı.

Singapur da arama çalışmalarına katılırken, uçak ve gemi gönderen Vietnam bölgedeki balıkçılara da uçağa dair izler gördükleri takdirde bildirmelerini istedi. Uçaktaki yolcuların 14 farklı ülkeden olduğu kaydedildi. Yolcuların 152'sinin Çinli, 38'inin Malezyalı, altısının Endonezyalı ve sekizinin Avustralyalı olduğu açıklandı.



Uçağın kaybolduğu sırada 10,700 metre yükseklikte seyrettiği ve pilotların herhangi bir sorundan bahsetmediği vurgulandı. Malezya Havayolları bölgenin en büyüklerinden biri ve her gün 80 farklı noktaya yaklaşık 37 bin yolcu taşıyor.

BASIN TOPLANTISINDA GERGİNLİK

Öte yandan, Malezya Havayolları yetkililerinin Kuala Lumpur'da düzenlediği basın toplantısında gerginlik yaşandı.

Yetkililerin kayıp ilanının gecikmesi, uçağın düşüp düşmediği, yolcu listesindeki iki kişinin uçağa binmemiş olması gibi soruların hepsine yalnızca 'Henüz teyit etmemiz mümkün değil' ya da 'Hükümet onayını beklememiz gerekli' şeklinde yanıt vermesi gazeteciler arasında tepkiye yol açtı. Çinli muhabirler, ülkeleriyle yaptıkları televizyon bağlantılarında durumu dile getirerek Malezya Havayolları'ndan herhangi bir bilgi edinemediklerini dile getirdi.

Malezya kaynaklarının enkaza ulaşılmadan uçağın düştüğünün söylenemeyeceğini ifade etmesine rağmen, Çin ve Vietnam'da resmi basın organları uçağın düştüğü bölgenin büyük ölçüde tespit edildiğini ve arama kurtarma çalışmalarının bu alan merkez alınarak genişletilmekte olduğunu kaydediyor.

Öte yandan, uçağın herhangi bir acil durum sinyali vermeksizin aniden radarlardan kaybolması havada infilak ya da dikey düşüş ihtimallerini güçlendiriyor. Uzmanlar, her iki motorun da aynı anda bozulması durumunda dahi 10000 metrenin üzerinde seyreden uçağın rahatlıkla acil durum sinyali gönderebileceğini ve en kötü ihtimalle süzülerek deniz üzerine acil iniş deneyebileceğine işaret ediyor. Uçağın kaçırılması ihtimalinde dahi çevredeki sivil ve askeri radarların uçağı tespit edebileceğine işaret ediliyor.

Trajik uçak kazaları