Dos­tum Or­han Bur­sa­lı­’nın 21 Ağus­tos ta­rih­li Cum­hu­ri­ye­t’­te­ki kö­şe­sin­de oku­yun­ca dö­nüp bak­tım kay­nak ver­di­ği Hür­ri­ye­t’­te­ki o ha­be­re. Ne­şe Ka­ran­fil im­za­lı ha­ber, sos­yal yar­dı­mın AKP dö­ne­min­de 15 kat art­tı­ğı­nı ya­zı­yor­du. Mu­ha­bir ta­ma­men Ai­le ve Sos­yal Gü­ven­lik Ba­kan­lığı’nın si­te­sin­de­ki bil­gi­le­ri oku­ra ob­jek­tif ger­çek­ler ola­rak sun­muş­tu. Na­sıl­sa ha­be­ri­nin bir ye­rin­de Ba­kan­lık per­so­ne­li Sü­mer İn­ce­da­l’­ın ‘uz­man­lık te­zi­’ ol­du­ğun­dan söz edi­yor­du ve kay­na­ğı­nı öğ­ren­miş olu­yor­duk.

Çar­pık­lık

Ha­ber­de, “Bir uz­man­lık te­zin­de şun­lar id­di­a edil­di vb”, de­mek ye­ri­ne man­şe­te ve me­ti­ne bü­tün ar­gü­man­lar ob­jek­tif ger­çek­ler ola­rak yer­leş­ti­ril­miş­ti. Da­ha­sı bir çar­pık bil­gi­ye da­ha yer ver­miş­ti, ya da kay­na­ğı ta­ra­fın­dan yön­len­di­ril­miş­ti mu­ha­bir; şöy­le ki, gü­ya Ma­li­ye, 2014’te yar­dım­la­ra 30 mil­yar TL ayır­mış­tı. Hür­ri­yet gi­bi bir ga­ze­te mu­ha­bi­ri en azın­dan şu­nu bil­me­li, ka­mu ge­lir ve har­ca­ma­la­rı her yıl büt­çe ya­sa­la­rı ile be­lir­le­nir, TBMM’­de ya­sa­la­şır ve Ma­li­ye sa­de­ce ic­ra­dan so­rum­lu­dur. Meh­met Şim­şek öy­le 430 mil­yar TL’­lik büt­çe­den ka­fa­dan 30 mil­ya­rı fi­lan ayı­ra­maz.
So­nuç­ta ha­ber ta­ma­men bir AKP pro­pa­gan­da­sı, uz­man­lık te­zi, di­ye ha­zır­la­nan şey bir pro­pa­gan­da mal­ze­me­si.

2002 ‘den baş­la­ya­rak...

AKP her­şey­de ol­du­ğu gi­bi, ana­liz­le­ri 2002 den ya­ni ken­di re­ji­min­den ön­ce­ki yıl­dan baş­la­tı­yor ve ora­da­ki per­for­man­sı çar­pı­ta­rak or­ta­ya şe­hir ef­sa­ne­le­ri çı­ka­rı­yor.
Ha­be­re kay­nak tez­de de öy­le. 2002 yı­lı sos­yal yar­dım­la­rı 1.4 mil­yar TL ola­rak he­sap­la­nı­yor ve son­ra 2012’ye ge­li­ni­yor 16,6 mil­yar TL. Alın si­ze 15 kat ar­tış!.. Bi­lim­sel tez ol­sa bü­tün bu ra­kam­la­rı bir ke­re enf­las­yon­dan arın­dı­rır. Çün­kü o 15 ka­tın için­de bir ke­re o gün­den bu ya­na yüz­de 230 bi­rik­miş enf­las­yon var.
Tez sa­hi­bi baş­ka bir şey ya­pa­rak sos­yal yar­dım pat­la­ma­sı­na bi­zi ik­na et­me­ye ça­lı­şı­yor. Sos­yal yar­dım­la­rın mil­li ge­li­re ora­nı­nın 2002’de yüz­de 0.5 ol­du­ğu­nu ama AKP yıl­la­rın­da ön­ce yüz­de 1’e son­ra 1.2 gi­bi oran­la­ra çık­tı­ğı­nı öne sü­rü­yor.

Na­lın­cı ke­se­ri

Bir ke­re ne­yin sos­yal yar­dım sa­yı­lıp ne­yin sa­yıl­ma­ya­ca­ğı tar­tış­ma­lı bir me­se­le.1970’li yıl­lar­da iz­le­nen ta­rım des­tek­le­me, KİT, hat­ta sen­di­kal hoş­gö­rü po­li­ti­ka­la­rı kıs­mi de ol­sa re­fah ya­ra­tan, bir an­lam­da sos­yal yar­dım po­li­ti­ka­la­rıy­dı ama öy­le kod­lan­mı­yor­du. Öy­le mu­ha­se­be­leş­ti­ril­mi­yor­du . “Yok­sul­luk sı­nı­rı, sos­yal yar­dım vb” kav­ram­lar ne­oli­be­ra­lizm­le gel­di, Dün­ya Ban­ka­sı şab­lo­nuy­la üre­ti­lir ol­du.
AK­P’­nin yar­dım ya­lan­la­rı­na bi­lim­sel kis­ve için, ön­ce 2002 ve­ri­si özel­lik­le dü­şük tak­dim edi­le­rek baz et­ki­si ile, son­ra­ki yıl­la­rın AKP ic­ra­atı par­la­tı­lı­yor. Kü­çük bir ör­nek ve­re­yim. 2002’de 12 mil­yon ye­şil kart­lı­ya 160 mil­yon TL ay­rıl­dı­ğı­nı öne sü­ren ba­kan­lık te­zi, he­men iz­le­yen AKP yı­lı 2003’te -hem de IMF kon­tro­lün­de­ki ma­li di­sip­lin al­tın­da - ye­şil kart­lı har­ca­ma­lar­da yüz­de 350 ar­tış gö­rül­dü­ğü­nü id­di­a edi­yor. Bu­ra­da bir mu­ha­se­be­leş­tir­me so­ru­nu ol­du­ğu açık.Bu ra­kam oyu­nu so­nuç­ta pro­pa­gan­dist­le­re 2002 baz yı­lı­nı dü­şük tut­ma ola­na­ğı ve­ri­yor ve ar­tış­lar abar­tıl­dık­ça abar­tı­lı­yor. AKP bu yar­dım me­se­le­si­ni ku­rum­sal bir pro­pa­gan­da ara­cı­na dö­nüş­tür­mek için Ai­le ve Sos­yal Yar­dım Ba­kan­lı­ğı di­ye bir ba­kan­lık kur­dur­ma­ya var­dır­dı işi. Doğ­ru­su yut­tur­du da.

Gö­rün­tü ve ger­çek

1980 son­ra­sı­nın ne­oli­be­ra­liz­mi çöl fır­tı­na­sı ya­rat­tı. Ta­rı­ma des­tek, KİT ya­tı­rım­la­rı,is­tih­da­mı, sos­yal dev­let uy­gu­la­ma­la­rı vb.kalk­tı. Köy­ler kent­le­re yı­ğıl­dı,yok­sul­laş­ma diz­bo­yu. Sos­yal de­mok­rat­lar bu yı­ğın­la­ra ine­me­di­ler, po­li­tik İs­lam uzan­dı, bağ kur­du. İk­ti­dar olun­ca da kö­mü­re, gı­da­ya muh­taç bu kit­le­le­re eriş­me­nin böy­le kü­çük yar­dım­lar­la ya­pı­la­bi­li­di­ği­ni gör­dü. Dış pa­ray­la sağ­la­nan bü­yü­me­den büt­çe­ye gi­ren de­va­sa ver­gi­ler­den ka­şı­ğın ucuy­la bu ke­sim­le­re sağ­lık, ba­rın­ma,eği­tim ni­met­le­rin­den kü­çük kı­rın­tı­lar da­ğıt­tı. Son­ra da bun­la­rı al­la­yıp pul­la­yıp adı­nı ´yar­dım­se­verªe çı­kart­tı.
Mu­ha­le­fet bi­raz sığ ba­kış­la, AK­P’­ye çı­kan ok­ka­lı oy­la­rın ke­ra­me­ti­ni hep bu “sa­da­ka­”po­li­ti­ka­la­rın­da ara­dı. Bi­raz da kü­çüm­se­ye­rek ve içer­le­ye­rek va­tan­da­şın oyu­nu, iki çu­val kö­mü­re, bir ku­tu pi­rinç, mer­ci­mek, bul­gu­ra AK­P’­ye hi­be et­ti­ği ya­zı­lıp söy­len­di, ha­la ay­nı plak...

Baş­ka bir...

AKP re­ji­mi­nin sos­yal yar­dım prog­ra­mı, oy san­dı­ğı­na en­deks­li, min­net ve bağ­lı­lık duy­gu­su ya­ra­tan bir içe­rik­te. Bun­ca yok­sul­luk var­ken el­bet­te yar­dım prog­ram­la­rı ola­cak. Mu­ha­le­fet ik­ti­dar olun­ca bu prog­ram­la­rı ra­fa mı kal­dı­ra­cak? El­bet­te ha­yır. Mu­ha­le­fe­tin yap­ma­sı ge­re­ken, AK­P’­nin yar­dı­mı is­tis­mar eden ya­lan do­la­nı­nı or­ta­ya se­rer­ken al­ter­na­tif sos­yal prog­ram po­li­ti­ka­la­rı ge­liş­tir­mek. Bu­ra­da da ana amaç, in­san­la­rı yar­dı­ma muh­taç du­rum­dan çı­kar­mak, eği­tim har­ca­ma­la­rı­nı ar­tı­ra­rak da­ha çok iş­gü­cü­ne ka­tı­lıp üc­ret ka­zan­ma­la­rı­nı sağ­la­mak ol­ma­lı­dır. Bu da üret­ken, kriz­le­re da­ya­nık­lı, bir­çok açı­dan ken­di­ne ye­ten bir eko­no­mi pa­ra­dig­ma­sı­na sa­hip ol­mak­tan ge­çi­yor. Ama böy­le kı­rıl­gan­lı­ğı azal­tıl­mış bir eko­no­mi te­sis edin­ce­ye ka­dar muh­taç­la­rı ko­ru­mak, kol­la­mak, ka­mu ge­lir­le­rin­den on­la­ra en az mil­li ge­li­rin yüz­de 2.5’u tu­ta­rın­da ak­tar­mak, bu­nu da sa­da­ka ve­rir gi­bi de­ğil bir yurt­taş­lık hak­kı ola­rak sun­mak, böy­le­ce AK­P’­den ay­rış­mak ge­re­ki­yor.