Ayla Özdemir

Hiç bir gün olmasın ki trafik kazaları can almasın, insanlar yaralanmasın, geride kalanlar acı ve gözyaşına boğulmasın. Bu kadar çok kaza olurken ve insanlarımız canlarını, mallarını ve en sevdiklerini kaybederken sorumluluk duyması gerekenler kıllarını bile kımıldatmayarak büyük bir duyarsızlık örneği gösteriyor.

Türkiye’de 168 bin 512 adet ölümlü yaralanmalı trafik kazası meydana geldi. 

City Security Group Yönetim Kurulu Başkanı ve Bahçeşehir Üniversitesi Özel Güvenlik ve Koruma Programı Genel Koordinatörü Osman Öztürk, ülkemizde trafik kazaları istatistiklerinin sessiz çığlıklar atttığını belirterek sozcu.com.tr'ye özel açıklamalarda bulundu.

Öztürk, nerede, ne zaman ve nasıl meydana geleceği önceden bilinmeyen ve çeşitli kayıplara neden olan Trafik kazalarına, Karayolu Trafik Kazaları istatistikleriyle dikkat çekti.

İşte o çığlık atan istatistikler:

Ülkemiz karayolu ağında 2014 yılında toplam 1 milyon 199 bin 10 adet trafik kazası meydana geldi. Bu kazaların 1 milyon 30 bin 498 adedi maddi hasarlı 168 bin 512 adedi ise ölümlü yaralanmalı trafik kazasıdır. Yıl içerisinde meydana gelen ölümlü yaralanmalı trafik kazalarının %75,1'i yerleşim yeri içinde %24,9'u ise yerleşim yeri dışında meydana geldi. Trafik kazalarında 3 bin 524 kişi hayatını kaybederken 285 bin 59 kişi yaralandı Türkiye’de 2014 yılında meydana gelen 168 bin 512 adet ölümlü yaralanmalı trafik kazası sonucunda 3 bin 524 kişi hayatını kaybederken 285 bin 59 kişi ise yaralandı. Ölümlerin %35,3'ü, yaralanmaların %67,2'si yerleşim yeri içinde gerçekleşirken ölümlerin %64,7’si yaralanmaların ise %32,8’i yerleşim yeri dışında oldu.



Trafik kazalarında ölenlerin %42,7'sini sürücüler oluşturdu

Ülkemiz karayolu ağında 2014 yılında gerçekleşen trafik kazalarında ölen kişilerin %42,7’si sürücü, %40,3’ü yolcu, %17'si ise yayadır. Trafik kazalarında ölenler ve yaralananlar cinsiyetlerine göre incelendiğinde ise ölenlerin %76,8’inin erkek, %23,2’sinin kadın, yaralananların ise %70,2'sinin erkek, %29,8’inin kadın olduğu görüldü. Kazaya neden olan kusurlar içinde sürücü kusurları %88,6 ile ilk sıradadır. Türkiye’de 2014 yılında ölümlü yaralanmalı trafik kazasına neden olan toplam 193 bin 215 kusura bakıldığında kusurların %88,6'sının sürücü, %9,4'ünün yaya, %1'inin yol, %0,6'sının taşıt ve %0,5'inin yolcu kaynaklı olduğu görüldü.

İstanbul'da trafik çilesi başladı

İstanbul'da trafik çilesi başladı


Ölümlü yaralanmalı trafik kazasına 264 bin 936 adet taşıt karıştı

Ülkemiz karayolu ağında 2014 yılında ölümlü yaralanmalı trafik kazasına karışan toplam 264 bin 936 taşıtın %50,6'sı otomobil, %16,3’ü motosiklet, %15,9’u kamyonet, %3,2’si minibüs, %3,1’i kamyon, %2,6’sı otobüs, %2,2'si çekici, %1,1'i traktör ve %5'i diğer taşıtlardan oluştu.

Ölümlü yaralanmalı kazalar en fazla Ağustos en az Şubat ayında oldu!

Türkiye’de 2014 yılında meydana gelen 168 bin 512 ölümlü yaralanmalı kazanın aylara göre dağılımına bakıldığında Ağustos ayı %10,8 pay ile en fazla kazanın meydana geldiği ay olurken Şubat ayı %6 pay ile en az kazanın meydana geldiği ay oldu. Haftanın günlerine göre bakıldığında ise ölümlü yaralanmalı kazaların %14,8 pay ile en fazla Cuma günü ve %13,7 pay ile en az Salı günü gerçekleştiği görüldü.

Ölümlü yaralanmalı kazaların %65,9’u gündüz meydana geldi

Ülkemiz karayolu ağında meydana gelen 168 bin 512 ölümlü yaralanmalı kazanın %65,9'u gündüz, %31,2’si gece ve %2,9’u alaca karanlıkta oldu.

Bayram tatillerinde diğer günlere göre artış gösteriyor!

Ramazan bayramına bir gün kaldı. Sevinç, heyecan ve mutluluk duyduğumuz günlerin başında gelen bayramlar diğer yandan da sevdiklerimize doğru bir yolculuk anlamına geliyor ve trafik kazalarını gündeme getiriyor. Bir an önce gidecekleri yere varmak için yola çıkan insanlar yorgun, argın, dikkatsiz ve kuralsız araç kullanarak trafik kazalarına neden oluyor. Bu güzel ve anlamlı günlerde gözyaşı ve acı yaşanmaması için trafik kurallarına uygun hareket edilmesi gerekiyor. Sürücü, yaya ve yolcuların trafik sistemi içinde dikkatli, duyarlı ve kurallara uygun davranmaları önem kazanıyor.

2010-2014 yılları arasında yer alan 10 dini bayramda çok sayıda ölümlü ve yaralanmalı kazalar yaşandı. Emniyet Genel Müdürlüğü verilerine göre 2010 yılında Kurban ve Ramazan bayramlarında 168 ölümlü kazada toplam 219 kişi hayatını kaybetti. 2011 yılında bayramlarda 212, 2012 yılında 95, 2013 yılında 217 ve 2014 Ramazan ve Kurban bayramlarında 120 kişi trafik kazalarında hayatını kaybetti.

İstatistiklere göre son 5 yılın dini bayram tatilleri sırasında toplam 863 kişi hayatını yitirdi. 2010-2014 senesi arasında toplam 18 bin 839 kişi kazalarda hayatının kaybederken, 1 milyon 277 bin 537 kişi ise yaralandı.

Türkiye'de bayram tatillerinde meydana gelen kazalarda ölü ve yaralı sayıları diğer günlere göre artış gösteriyor. Bu günlerde karayolu üzerindeki araç yoğunluğunun artmasının yanında sürücülerin trafik kurallarına uymamaları, yorgun ve uykusuz yola devam etmeleri, sık sık dinlenmeleri gerekirken mola verip dinlenmemeleri ve aralıksız araç kullanmaları büyük tehlike yaratıyor.

Kazalara Karışan Araç Çeşitleri ve Sürücü Kusurları

Ramazan bayramı cuma günü başlıyor ve bayram tatili 4 gün sürecek. Bayram öncesi yola çıkacak sürücülerin güvenli bir yolculuk yapmaları için kurallara uymaları, hız yapmamaları, Hatalı şerit değiştirmemeleri, hava ve yol şartlarına göre araçlarını kullanmaları gerekiyor. Bayramda yaşanan kazaların oluş şekilleri incelendiğinde en çok can kaybının tatilin birinci ve son gününde yaşandığı görülüyor. Karayolunu kullanan otomobil, kamyonet ve motosiklet türü araçların daha fazla kazaya karıştığı, 26-45 yaş grubundakilerin daha fazla kaza yaptığı ve kazaların, 12.00 – 16.00 saatleri arasında yoğunlaştığı anlaşılıyor.

Kazaya neden olan kusurlar içinde sürücü kusurları %88,6 ile ilk sırada

Bayramlarda meydana gelen kazalarda sürücü kusurları; araç hızını yol ve hava şartlarına uydurmamak (yüzde 29), araçların hızını kavşak ve dönemeçlere yaklaşırken azaltmamak (yüzde 21), şerit ihlali yapmak (yüzde 12) ve arkadan çarpmak (yüzde 12) olarak öne çıkıyor.

Öztürk, trafik kazalarını etkileyen faktörleri ve alınması gereken önlemleri de şöyle sıraladı:

-Sıcak Hava Trafik Güvenliği İçin Risk Oluşturuyor

Sıcak hava sürücülerin uyuklamasına, dikkat dağınıklığına, reflekslerde yavaşlamalara ve reaksiyon zamanlarının uzamasına neden oluyor. Sıcak hava araç motorunu ve lastikleri de etkiliyor. Özellikle sıcak havalarda aracın lastik basınç değerlerine ve yük ağırlığına dikkat edilmemesi lastiklerin aniden yarılıp patlamasına yol açabiliyor. Yine aşırı sıcaklarda asfalt eriyerek kayganlaşmakta ve kazaya neden olmaktadır.

Sürücüler Sıcak Havalarda Nelere Dikkat Etmeli?

-Sürücüler Sıcak havalarda yola çıkmadan önce uyumalı ve dinlenmeli,

-Yola çıkmadan önce yağlı ve ağır yemek yememeli

-Giyilen giysiler hafif ve rahat olmalı

-Uyutucu ve refleks azaltıcı ilaç alınmamalı

-Öndeki araçla takip mesafesini uzun tutmalı

-Ani durma, manevra yapma ve şerit değiştirme hareketleri yapmamalı

-Aşırı sıcaklarda asfalt yüzeyinde oluşan asfalt terlemesi nedeniyle kaygan hale gelen yol kesimlerinde hızlarını azaltmalı ve ani manevralardan kaçınmalıdır.

-Telefon İle Konuşmak Büyük Risk

Direksiyonda cep telefonu ile konuşmak büyük risk oluşturuyor. Özellikle sürücüler telefon ile konuşurken daha fazla hata yapmakta, tehlikeleri görememekte ya da farkına varamamakta ve bu yüzden önlem almakta geç kalmaktadır. Yapılan bir araştırmaya göre, bu gecikme çevresel koşullara, aracın hızına ve sürücünün yaşına bağlı olarak 0,6 saniyeden 0,9 saniyeye kadar artabilmektedir. Bu durum 60 km hızla giden bir otomobil sürücüsünün frene basması durumunda durma mesafesinin 15 metre daha artması anlamına geliyor. Aynı araştırmaya göre cep telefonu ile konuşan bir sürücü çevresindeki tehlikeli durumların bazılarını hiç fark etmemektedir. Sürücüler telefon ile basit bir arama yaparken %20, zihni çok fazla meşgul eden bir görüşme yaparken ise %29 olasılıkla tehlikeli bir durumu gözden kaçırabilmektedir. Cep telefonu kullanımı kişiyi fiziksel olarak meşgul ettiği gibi asıl artan zihinsel faaliyetler ve buna bağlı olarak dikkatin dağılması ve konsantrasyonun bozulması kaza riskini artırmaktadır.

-Yağış ve Yağmur Görüş Mesafesini Azaltıyor ve Yol Yüzeyini Kayganlaştırıyor

Yağmur yağmaya başladığında yol yüzeyinde bulunan toz parçacıkları ıslanarak buz gibi kayganlaşır. Bu toz tabakası ıslanıp çamur haline geldiğinde lastiklerin dişleri arasına girer ve bu yüzden tekerleğin yol ile arasındaki sürtünme kuvveti azalır. Yağmurun devam etmesi durumunda biriken su tabakası kalınlaşarak tekerlekle yol arasında bir su kayması olayı gerçekleşir. Bu durumda fren mesafesi uzar ve direksiyon hakimiyeti azalır. Yağışlı havalarda görüş mesafesi azalır ve sürüş güvenliği için riskler ortaya çıkar.

Araçlarda Alınması Gereken Önlemler

-Yağışlı havalarda görüş mesafesi azalmakta ve sürüş güvenliği açısından silecekler önem kazanmaktadır. Silecekler yeni ve çalışır durumda olmalıdır. Araçların farları sağlam olmalı ve araç kullanırken yakılmalıdır.

-Aşırı yıpranmış ve diş derinliği azalmış lastikler fren mesafesini arttırır ve kaza riski oluşturur.

-Fren sisteminin bakım ve kontrolü yapılmalıdır.