Bilinen gerçek resmen açıklandı
İkinci tünelin açılamayışının nedeninin ilk tüneli yapan firma ile aradaki sözleşmede yer alan “Gidiş-geliş ücret alınacaktır” ibaresinin olduğu resmi olmayan kaynaklardan sürekli dile getirilmişti. Acı gerçek resmi ağızdan bu sene başında Muğla’da yapılan İl Koordinasyon Kurulu toplantısında açıklandı. Karayolları 13. Bölge Müdürü Arif Çobanoğlu “2002 yılında yapılan bir sözleşme var. Mevcut tüneli işleten firma ile yapılan sözleşmede ‘Gidiş-dönüş ücret alınır’ ibaresi var. Bu sözleşme bağlayıcı. Bu nedenle ikinci tünelin açılışı yapılamadı” demişti. Bu açıklama akıllara “Madem böyle bir sözleşme vardı bu çözülmeden neden ikinci tünele o kadar para harcandı, bitirildi ve çürümeye terk edildi” sorusunu getirdi.
İşletme süresi 25 yıla düşürülecek
2006 yılında hizmete giren Göcek Tüneli’nin yüklenici firması tarafından inşaat dahil işletme süresinin 25 yıl olması da elin kolun bağlanmasına diğer bir neden. 2031 yılına kadar işletme hakkının 7 yıl geri çekilerek 2025 yılına indirilmeye çalışıldığını da belirten Çobanoğlu “Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) onaylarsa yüklenici firmanın işletme süresinde bir kısalmaya gidilecek. Yüksek olduğu belirtilen geçiş ücretlerde indirim konusunda yapabileceğimiz bir şey yok” diye konuştuğunu da hatırlatmakta yarar var.
Tünel bakıma alındı ama bir şey yapılmıyor
Göcek ikiz tünellerden halen işletmede olan mevcut tünelin bakıma alınacağını da aylar önce belirtilmişti. Nihayet bu sene Temmuz ayında ulaşım yeni tünelden yapılarak eskisi bakıma alındı. Fakat aradan geçen günlere rağmen tadilatın çok yavaş ilerlediği gözlendi.
Yapım hatası iddiası
Tünelin yapımı sırasında hizmet veren eski bir şantiye yetkilisi yapım esnasında gerekli kontrollerin düzenli yapılmaması nedeniyle çok sayıda hatalar yapıldığını belirterek Sözcü’ye şöyle konuştu: “Tüneldeki drenaj borularının çoğu kırık. Kırılanların üzerine beton dökülerek kapatılmış. Dolgu ve zemin etüt çalışmaları ellerinde var. Şartlara uygun malzeme kullanılsa akma kesinlikle olmazdı. Daha önemlisi eğer dikkat edilirse tüneldeki yolun ortasında bulunan drenajın da kapalı olduğu görülecek. Çünkü o drenaj kırıldığında onarım yerine onun da üstü kapatılarak iptal edildi.”