Ankara Büyükşehir Belediye (ABB) Başkanı Mansur Yavaş, gösterişten uzak, işini sessiz-sedasız yapmaya, politik kavgaların uzağında durmaya özen gösteren bir siyasetçi. 148 üyeli Büyükşehir Belediye Meclisi’nde 107 üye Cumhur, 41 üye ise Millet İttifakı’ndan. Yani, bu meclisten belediyenin Ankara için öngördüğü önemli projeleri geçirmek kolay değil. Cumhur İttifakı, hizmet yapılmasından çok engelleme politikası uyguluyor.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın imzasıyla Resmi Gazete’de 15 Ocak 2023’de yayımlanan kararlardan birisi “Tatlar Atıksu Arıtma Tesisi İyileştirme Projesi”ydi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2013’de, daha sonra 15 Haziran 2016’da, Ankara Valiliği de 20 Mart 2018’de belediyeye gönderdikleri yazılarda,  Tatlar Atıksu Arıtma Tesisi(nin kapasitesinin yetersiz olduğunu, atık suyun Ankara çayına karıştığını belirtip en geç 23 Aralık 2023 tarihine kadar ek tesis yapılması gerektiğini bildirdi.

CUMHURBAŞKANI’NA “RET”

Başkan Mansur Yavaş’ın önceliği arıtma tesisini iyileştirmek oldu. Bunun için 4 yılı ödemesiz 12 yıl vadeli 270 milyon Euro kredi buldu. Kredi kullanımına Cumhur İttifakı’nın da oy vereceğine garanti gözüyle bakıyordu. Çünkü yapılmak istenen sağlıkla doğrudan ilgiliydi. Dahası, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın yapımına onay verdiği projeydi.

Belediye Meclisi’nde konu ele alındı. Ancak AKP ve MHP’lilerin, Cumhurbaşkanı’nın imzasına rağmen bu projeye onay vermeyecekleri konuşmalardan anlaşılıyordu. CHP’li Meclis Üyesi Ertan Işık, atıksu tesisinin iyileştirme projesini şöyle anlatıyordu:

“Ankara Su ve Kanalizasyon İdaresi’nin (ASKİ) bütçe gelirleri 10 milyar lira, gideri 8 milyar lira.  Bu bütçeyle ciddi problemin çözülmesi mümkün değil. Bu su İstanbul’a gidiyor. İstanbul’daki vatandaşlarımız bu suyu kullanıyor. Bu proje uzun vadeli bir kredi ile yapılabilir.”

ÖNERİSİNİ AÇIKLAMALI

Açıkçası, Cumhurbaşkanı’nın yapılmasını istediği tesise, AKP ve MHP’li üyelerin ret oyu kullanması, bir yerde Cumhurbaşkanı’nın kararını reddetmek anlamına da geliyor.

Krediyi reddeden Ankara Büyükşehir Belediyesi Meclis üyelerinin ret gerekçeleri ile birlikte çözüm önerileri ve alternatif finansman kaynakları konusunda nüfusu yaklaşık 5.7 milyon olan Ankara halkını ve oluşacak çevre kirliliği etki alanındaki herkesi bilgilendirmesi gerekir.

Bu ve benzeri projeler ülke siyasetinin dışında değerlendirilmeli,  alınan bu yanlış karar Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi tarafından düzeltilmeli. Tesisin yapılması için bulunan krediye ‘Hayır’ diyenler,  Çevre Mühendisleri Odası Ankara Şubesi’nin yaptığı açıklamada belirttiği, “Kentsel atıksuların arıtılmadan doğaya deşarj edilmesinin, su kaynaklarının kirlenmesine, sucul ekosistemlerin bozulmasına ve halk sağlığını tehdit eden hastalıkların yayılmasına neden olan, çevre kirliliği konusunda endişe verici bir durum” olduğunu bilmiyorlar mı?

AYLIK 300 MİLYON TL ZARAR

2023 yılı Ocak-Temmuz ayları arasında asgari ücret yüzde 34 oranında artırıldı. KDV oranında yüzde 2, ÖTV oranında yüzde 224, motorin litre fiyatında yüzde 40,  araç bakım-onarım (yedek parça alımı, değişimi vb.) giderlerinde de yüzde 40 oranında artış oldu. Bu durumda, Elektrik Gaz Otobüs (EGO) işletmesi nasıl zarar etmesin?

Bilet ücretlerini düşük tuttuğu için EGO’nun aylık zararı 300 milyon  lirayı aşıyor. Bu zarar, ABB’nin diğer bütçe kalemlerinden karşılanıyor. Sadece geçen hafta yapılan akaryakıt zamlarının faturası aylık 300 milyon lira zarara ek olarak 20 milyon lira daha artmış oldu. 30 büyükşehir belediyesinin Türkiye geneli ortalama kilometre başı tam bilet ücretinin 0,38 TL, öğrenci bilet ücretinin 0,22 TL olduğu biliniyor. Ankara’da ise kilometre başı ücret tarifesi tam bilette 0,26 TL, öğrenci biletinde 0,13 TL ve  bu ücretlerin Türkiye ortalamasının çok altında kaldığı görülüyor. Bu nedenle, toplu taşıma girdi maliyetlerini tamamen vatandaşa yansıtmadan ancak EGO’nun ayakta kalmasını sağlayacak şekilde bilet ücret tarifelerine zam yapıldı.

PAZARTESİ  ZAMLI

EGO’nun bin 830 otobüsü var. İşte bu otobüslere pazartesi gününden itibaren zamlı olarak binilecek. Buna göre, UKOME toplantısında alınan yeni karara göre 9.5 TL olan tam bilet 15 TL, 4.75  TL olan öğrenci bileti 7.5 TL, öğrenci abonmanı ise aylık sınırsız 140 TL’den  220 TL’ye çıkarıldı. Otobüs biletlerinde yüzde 50-58 oranında zam yapılmış oldu. Bu fiyat artışı ile aylık 300 milyon TL olan EGO Genel Müdürlüğü zararının bir kısmının karşılanması mümkün olabilecek.

Yeni artış sonucunda asgari ücret alan bir vatandaşın bütçesi içinde toplu taşımaya ayırdığı pay yüzde 6.3 olarak belirlendi.  Tabii asgari ücretli yalnız kendisi değil, onun çocukları, eşi de var. Yani yük ağır. Ama Mansur Bey de çaresiz...

İSTEKLERİNİN TERSİ OLDU

CHP’li 11 büyükşehir belediye başkanı, Cumhurbaşkanı’na daha önce başvurup toplu taşımada KDV ve ÖTV’nin kaldırılmasını istemişti. Olmadı. CHP İzmir Milletvekili Murat Bakan, toplu taşımda KDV ve ÖTV’nin kaldırılması için yasa teklifi verdi. Bakalım ne olacak? Ne KDV’yi, ne de ÖTV’yi kaldırmazlar. Bu haftadan itibaren belediyelerin ulaşım zamları peş peşe gelecektir. Tabii bunun baş sorumlusu belediye değil, akaryakıta, diğer girdilere zam yapan, KDV ve ÖTV’yi toplu taşım araçlarından, bırakın kaldırmayı, artıran iktidardır.