Bu web sitesi ne yazık ki Internet Explorer 9 ve altını desteklememektedir. Lütfen web tarayıcınızı Internet Explorer 10 ve üstü bir sürüme yükseltiniz.
Bel ağrısını önlemenin 9 altın kuralı
Bel ağrısını önlemenin 9 altın kuralı
Türkiye'de görülme oranı yüzde 80'lerde olan bel ağrısı sorunu için mutlaka uyulması gereken kurallar var. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı Dr. Coşkun Akalın, bel ağrısının önlemenin 9 altın kuralını sıraladı.
Yaşam 20 Temmuz 2017 - 13:35

İstatistiklere göre, nüfusun yüzde 60-80'i yaşamlarının herhangi bir döneminde bel ağrısından yakınıyor. Bu nedenle, kişinin gündelik hayatını olumsuz yönde etkileyerek yaşam kalitesini düşürmesinin yanında, yarattığı işgücü kayıpları nedeniyle bel ağrıları bugün toplumun ortak sorunu denebilecek noktaya ulaşmış durumda. Ağrıların kaza, düşme gibi travmalar ya da doğuştan gelen nedenlere bağlı olarak ortaya çıkabildiğini söyleyen Acıbadem Adana Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı Dr. Coşkun Akalın, bununla birlikte günlük yaşam içinde yapılan yanlış hareketlerin de bel ağrılarına neden olabildiğine işaret ediyor.

Her hangi bir yaşta ortaya çıkmasına karşın genellikle 35-55 yaş aralığında daha fazla rastlanan bel ağrıları, dünyada da en sık görülen ağrılar arasında yer alıyor. Konuyla ilgili iyi haber ise, alınabilecek tedbirlerle ağrılardan korunarak yaşam kalitesini yükseltmenin mümkün olabilmesi. Dr. Coşkun Akalın, bel ağrısından koruyacak basit ama etkili önlemleri sıralıyor.

bel-agrisi

1. Ağır nesneleri kaldırmayın
Genç ve güçlü bile olsanız ağır bir nesnenin yanlış şekilde kaldırılması bele zarar verebiliyor. Bu nedenle bel ağrısı yaşamak istemiyorsanız mümkün olduğunca ağır nesneleri kaldırmaktan kaçının. Eğer bunu yapmanız gerekiyorsa, sırtınızı dik tutun ve belinizi sağa, sola veya öne bükmeyin. Ağır yükleri hem kaldırırken, hem de taşırken geniş destek yüzeyi sağlamak için bacaklarınızı birbirinden ayırın ve yükü mümkün olduğunca vücudunuza yakın tutun.

2. Yerden bir şey alırken bacaklarınızı bükün
Eğer yerden herhangi bir eşya almanız gerekirse belinizi değil dizlerinizi bükün. Bu sayede yük bacaklarınıza dağılacağı için beliniz korunacaktır.

3. Uzun süre ayakta durmayın
Bel ağrılarının artmasına neden olabileceği için işiniz gereği ya da farklı bir nedenle uzun süre ayakta durmanız gerekiyorsa arada dinlenmeyi ihmal etmeyin.

4. Doğru sandalye seçin
Eğer oturarak çalışıyorsanız sandalyenizin yüksek ve sert ayarlanabilir bir arkalığı olmasına özen gösterin. Otururken sandalyenin arkalığını ve sırtınızı desteklemeyi unutmayın. Oturma pozisyonunuzu da her zaman dik olarak ayarlayın. Bilgisayar kullanıyorsanız ekranın göz hizasında olmasına dikkat edin. Gerekiyorsa ayaklarınızın altında bir tabure bulundurun.

bel-agrisi-2

5. Ortopedik yatak kullanın
Doğru bir yatak seçmek de bel ağrısına maruz kalmamak için büyük önem taşıyor. Yatağınız, kaliteli bir uyku sağlayacağı gibi sabahları bel ağrısı ile uyanmanızı da engelleyecektir. Bu nedenle yatak satın alırken ortopedik olanları seçmeye özen gösterin.

6. Fazla kilolarınızdan kurtulun
Her ne kadar boy, vücut yapısı ve kilo ile bel ağrısı arasında direkt bir ilişki olmasa da çok şişman ve uzun boylu kişilerde hem ağrı daha fazla ortaya çıkıyor, hem de devamlılığı artıyor. Bu nedenle ağrılardan korunmak için fazla kiloların verilmesi gerekiyor. Bu sorunu kendi başınıza çözemiyorsanız bir uzmandan destek alabilirsiniz.

7. Her 2 saatte bir mola verin
Trafikte geçirilen saatler ya da uzun yolculuklar nedeniyle otomobil kullanmak zorunda kalındığında bel ağrısına daha sık rastlanıyor. Bunun önüne geçmek için belinizi desteklemeye ve her 2 saatte bir mola vermeye özen gösterin.

8. Yüksek topuklu ayakkabı tercih etmeyin
Özellikle kadınlarda bel ağrılarının sebeplerinin başında yüksek topuklu ayakkabı giymek geliyor. Ağırlık merkezinin kaymasına ve belin gerginleşmesine neden olabileceği için bu tarz ayakkabıları giymemeye özen gösterin. Tercihiniz yüksek topukluysa da ağrı duyduğunuzda değiştirmek üzere yanınızda mutlaka daha kısa topuklu ayakkabı bulundurun.

9. Egzersiz yapın
Bel ağrılarından korunmayı sağlayacak en etkili yöntemlerden biri de egzersiz yapmak olduğu için mümkün olduğunca hareketli olmaya çalışın. Fiziksel kondisyonunuza uygun bir egzersiz yöntemi seçerek bunu düzenli hale getirmek bel kaslarını güçlendirebileceği gibi duruşu da düzeltiyor. Düzenli egzersiz aynı zamanda kilo vermeye de yardımcı olduğundan bel ağrısına neden olan önemli etkenlerden biri olan fazla kilonun da önüne geçilmesini sağlıyor.

egzersiz

KRONİKLEŞMEYİ ENGELLEYEN TEDAVİ

Bel ağrısının tedavi edilmesi kişiyi daha mutlu bir insan haline getirdiğinden toplumda daha çok yer almasını sağlayarak yaşam kalitesini de yükseltiyor. Bu nedenle korunmaya rağmen ortaya çıkan bel ağrılarının tedavisi akut dönemde semptomları, kronik dönemde ise hastalarda fiziksel fonksiyonları iyileştirmeye yönelik olarak yapılıyor. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı Dr. Coşkun Akalın, tedavinin amacının ağrının azalması, nükslerin ve kronikleşmenin engellenmesi, fonksiyonel kapasitenin arttırılması ile beraber erken işe dönüşün sağlanması olarak özetliyor.

Yaşam 20 Temmuz 2017 - 13:35