BAŞAK KAYA/ANKARA
AKP iktidarının eğitim sisteminde yaptığı değişiklikler çökme noktasına geldi. LYS sınavına 10 bin öğrenci giremedi, TEOG sınav sonuçlarının hatalı olduğunu düşünen veliler itiraz ediyor. 4+4+4 sisteminde yaş sınırında geri adım atmık zorunda kalan MEB verilerine göre 128 binden fazla ilköğretim öğrencisi okula gitmiyor.  Vatandaşın milyonlarca lirası harcanan Fatih Projesi kapsamında dağıtılacak tabletlerin içeriğini üretemeyen Türkiye sadece ‘kılıf’ yapabildi.

CHP İstanbul Milletvekili ve TBMM Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Üyesi Fatma Nur Serter, hazırladığı bilgi notu ile eğitim sistemindeki sorunların başlıcalarını sıraladı.

Bilgi notu şöyle;

ÖĞRENCİLER VE VELİLER ELİ KOLU BAĞLI ENDİŞE İÇİNDE BEKLİYOR: AKP iktidara geldiği 2002 yılından bu yana eğitim sistemi üzerinde sürekli değişiklikler yapmaktadır. Eğitimcilerin ve Eğitim Bilimcilerin uyarılarına kulak asmadığı için, yaptığı değişikliklerin neredeyse tamamı başarısız olmuştur.

ADI DEĞİŞTİ İÇERİK KALDI: Altyapısı hazırlanmadan değiştirilen sistem sonucunda DÜZ LİSELER kapatıldı. Tamamı sınavla girilen Anadolu Lisesi yapıldı. Adı değişti ama nitelik değişmedi.

İMAM HATİP LİSELERİNE GİDECEKLER: 8.Sınıfı Bitiren Öğrenciler Liselere Nasıl Yerleştirilecek?  15 okul tercihine giremeyenler, bu lise türleri arasında kontenjanı boş olana yerleştirilecekler. Bu sıralamadan da sonuç alınamazsa, evine en yakın okula ya da Açık Liseye yerleştirilecek. Sonuçta kontenjanları boş olan İmam Hatip Liselerine öğrencilerin kayıtları yapılacak.

SBS SÜREKLİ DEĞİŞİME UĞRADI: Ortaöğretim kurumlarına giriş sınavı AKP iktidarı öncesi LGS iken önce OKS oldu. OKS, SBS oldu. SBS,  SBS’ciklere dönüştü. SBS’cikler TEOG’laştı. Şimdi ise TEOG yeniden yapılandırılıyor.

TEOG SONUÇLARI HATALI MI?: 11 Haziran’da açıklanan TEOG sonuçlarına birçok veli puanların yanlış hesaplandığı iddiası ile itiraz ediyor.

EN AZ ON BİN ÖĞRENCİ LYS’ye GİREMEDİ: En az on bin aday sınav parasını yatırdığı halde ÖSYM’nin sayfasındaki onay işlemlerini eksik yapmaları nedeniyle Lisans Yerleştirme Sınavlarına (LYS) girmeye hak kazanamadı. Bu adaylardan yaklaşık on bini bu sorunun çözülmesi için ÖSYM’ye yazılı olarak başvuru yapmış ancak olumsuz cevap aldı. Başvurusuna ÖSYM’ tarafından cevap verilmeyen üç öğrenci, ÖSYM’yi mahkemeye vermiş ve yürütmeyi durdurma kararı almıştır. Bu karar ÖSYM’nin hatalı olduğunun kanıtıdır. ÖSYM başkanlığı tarafından 13 Haziran’da aranan bu öğrencilere “sınav giriş yeriniz ve kitapçığınız hazırlanıyor, sistem üzerinden takip edin” denilmiştir. Mahkemeye başvuru yapmayan diğer öğrencilere ise bu imkan tanınmamıştır. Nisan ayından bu yana devan eden bu sorunun çözülmesi için mahkeme kararı mı gerekmektedir? Mahkemeden yürütmeyi durdurma kararı alan çocuklar için sorun çözülebiliyorsa, diğer çocuklar için neden çözüm bulunamamıştır? Sınava giremeyen ailelere tazminat yolu açılmıştır. Sınava giremeyen öğrenciler vakit kaybetmeden mahkemeye başvurmalı ve kaybedilen bir yılın hesabını sormalıdır. Bu öğrenciler eksik bilgilendirilmeleri ve her yıl sınav sistemi ile birlikte sınav işlemlerinde farklı uygulamalar yapılması nedeniyle mağdur edilmişlerdir.

AKP ve 4+4+4: Milli Eğitim Sisteminin temellerini sarsan ve toplumda büyük tepkilere yol açan bu yasa, eğitim bilimcilerin tüm itirazlarına rağmen, tepeden inmeci bir yaklaşımla kabul edilmiş ve uygulamaya sokulmuştur.

EĞİTİME BAŞLAMA YAŞI: Eğitime başlama yaşı tüm eğitim bilimcilerin tüm itirazına rağmen 60 ay olarak belirlenmiş ve uygulamaya başlanmıştır. Uygulamadaki aksaklıklar bir yıl sonra MEB tarafından da görülebilmiş, yasada 60 ay ibaresi saklı tutulmakla birlikte, uygulamada okula başlama yaşı 66 aya, daha sonra 72 aya çekilerek eski uygulamaya geri dönülmüştür.

DİNDAR GENÇLİK: 4+4+4 eğitim modeli AKP’nin  “dindar gençlik” projesidir. Laik bir ülkede eğitimi dindarlaştırmak sadece tek bir dine yönelik yapılanma ile ele alınmıştır.
Yasada seçmeli ders olarak “Kuran-ı Kerim” ve Peygamberimizin Hayatı” derslerinin konulmuş olması, tek bir dine ve tek bir peygambere odaklı bir eğitim anlayışının kanıtıdır. Laik eğitimden bahsetmek mümkün değildir.
28 Şubat sürecinde kapatılan tek okulmuş gibi sunulan İmam Hatip Ortaokulları tekrar açıldı Okul sayısı 1391’e öğrenci sayısı ise 240 bine ulaşmıştır.

DERSHANELER YASASI: Bu yasa ile dershaneler kapatılmaktadır. Yaklaşık 60 bin okul yöneticisi görevden alınmaktadır. MEB kadrolarında Müsteşar, Talim Terbiye Kurulu Başkanı ve Bakan Yardımcısı dışında tüm yöneticiler görevden alınacak.

393 BİN KAYIP ÖĞRENCİ: 2013-2014 eğitim öğretim yılında 37 bin 251 öğrenci ilkokul birinci sınıfa kayıt yaptırmamıştır. İlkokul birinci sınıfta kayıtlı olup okula hiç gitmeyen öğrenci sayısı 54 bin 967’dir. Bu iki sayı toplandığında 92 bin 218 öğrencinin ilkokula başlamadığı ortaya çıkmaktadır. İlkokullarda toplam 128 bin 347 öğrencinin okula gitmediği sistem dışında kaldığı ortaya çıkmaktadır. Ortaokullarda 140 bin 595, liselerde ise 124 bin 897 öğrenci eğitim sistemi dışında kalmıştır. 2014 yılı itibariyle 393 bin 839 öğrenci zorunlu eğitim çağında olmasına rağmen okullarda bulunmamaktadır.

FATİH PROJESİ’NDE SADECE TABLET KILIFI ÜRETİLEBİLDİ: 2010 yılında Başbakan’ın büyük umutlarla başlattığı Fatih Projesi kapsamında bugüne kadar 118 milyon TL harcanmış ancak proje sonuçsuz kalmıştır.  MEB’in tamamladığını belirttiği okulların neredeyse tümünde sistem çalışmıyor. Proje ile AKP yandaşlarına yeni bir rant alanı açılmıştır. Fatih Projesi’nin başarısız olduğu gerçeği tüm bakanlık bürokratları ve eğitimciler tarafından bilinmektedir. Projenin Başbakanın gözbebeği olması nedeniyle bu gerçek sadece kapalı kapılar arkasında konuşulmaktadır.
2013’te dağıtımına başlanması gereken 10 milyon 600 bin tablet ihalesi hala tamamlanamamıştır.

Koordinasyon merkezi Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğüne yönetici bile atanamamaktadır.
Teknolojide yerli üretimin geliştirilmesi hedeflenmesine rağmen ihaleleri alan şirketler sadece tablet kılıfı üretebilmişlerdir. 2014 yılında bitirilmesi gereken proje sonuçsuz kalmıştır.

Her 10 öğrenciden 1'i imam ya da imame olacak: Din adamı yetiştirmek üzere kurulan İmam Hatip Liseleri’ne kayıtlı öğrenci sayısında artış rekora kırdı. Her 10 öğrencisinden  1'i imam ya da imame olacak. İmam hatip lise ve ortaokullarındaki öğrenci sayısı 714 bin 111'e çıktı.

Türkiye'de 5 milyon 400 bin lise öğrencisi var. İmam Hatip liselerinde okuyan  474 bin 096 öğrenci sayısının bu yıl 600 bini aşması bekleniyor. Bu kapsamda liselere giden her 10 öğrenciden 1'i imam ya da imame olacak. İmam Hatip liselerinin 2012-2013 eğitim öğretim yılında 380 bin 771 olan öğrenci sayısı 2013-2014'te 474 bin 96'ya çıktı. Kat sayı engelinin ortadan kalkması, 4+4+4 ile birlikte imam hatip liselerinin sayısının artması  önümüzdeki 2014-2015 öğretim döneminde  İmam Hatip lisesi öğrenci sayısının 600 bini aşması bekleniyor. İmam Hatip ortaokul sayısı ise 1391 okulda 240 bin 15 öğrenci bulunuyor. Lise ve ortaokul düşünüldüğünde toplamda 714 bin 111 öğrenci dini eğitim alıyor.
























































































YılÖğrenci SayısıOkul Sayısı
1997-1998396.677604
1998-1999192.786612
1999-2000134.224504
2000-200191.620500
2001-200277.389458
2002-200371.100450
2003-200490.606452
2004-200596.851452
2005-2006108.064453
2006-2007120.668455
2007-2008129.274456
2008-2009143.637458
2009-2010198.581465
2010-2011235.639493
2011-2012300.071572
2012-2013380.771708

2013-2014           474.096                854