Turist sayısındaki azalma ve büyüme rakamlarındaki yavaşlamalara rağmen dünya lüksten vazgeçmedi. 2015 yılında yüzde 6.8 büyüme ile 212 milyar dolara ulaşan global lüks tüketim pazarında, ikonik çanta modelleri ile zamanın ötesinde bir çizgi taşıyan Louis Vuitton, 22.5 milyar dolarlık satışa ulaşarak tahtını yine bırakmadı. Türkiye’den herhangi bir marka, 180 milyon dolarlık satış sınırını aşamadığı için lüksün 100 devi arasına giremezken, Türkiye’de lüks tüketim harcamaları ise yüzde 8.9’luk büyüme ile dünya ortalamasının üzerine çıktı. 6.8 milyar TL’ye ulaşan lüks harcamalarının Türkiye’deki en büyük itici gücü ise kredi kartı ve orta sınıf oldu.

ÇİN ZİRVEYE YERLEŞTİ

Araştırma ve danışmanlık şirketi Deloitte’un açıkladığı Lüks Tüketimin Küresel Güçleri raporuna göre, son 5 yılda lüks tüketimin en hızlı büyüdüğü pazarlar yüzde 70’lik rakamla Çin, Rusya ve Birleşik Arap Emirlikleri oldu. Bu oran Avrupa, ABD ve Japonya gibi gelişmiş pazarlarda ise yüzde 53’te kaldı. Türkiye yüzde 10’lara yaklaşan büyüme rakamları ile bu alanda umut vadeden pazarlar arasında yer aldı. Global 250 büyük markanın 120’si halen Türkiye’de faaliyetlerine devam ederken, lüksün devleri ağırlığı AVM’lerde olmak üzere 378 mağaza ile Türkiye’de satış yapıyor. Rapora göre 6.8 milyar TL’ye ulaşan Türkiye pazarında bir önceki yıla göre en hızlı büyüme, 43.3 puanlık artışla Lüks Taşınabilir Tüketici Elektroniği segmentinde yaşandı. Türkiye pazarı özelinde öne çıkan en önemli tespit ise orta sınıfın yaygınlaşan kredi kartı kullanımı ile taksit sınırlamasına rağmen lükse olan merakını ve harcamalarını artırması oldu. Rapora göre yüksek orandaki genç nüfusun da benzer şekilde lüks ürünlere ilgisi başta dijital olmak üzere pek çok alanda büyüyor.

FENOMENLER ÖRNEK

Deloitte Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Ortağı ve Perakende Sektör Lideri Hakan Göl, gençlerin, lüks ürünleri viral pazarlama yoluyla tanıtan vlogger ve sosyal medya fenomenlerini kendilerine örnek aldıklarına dikkat çekti. Tüketici taleplerinin fiziksel ürünler ve marka gücü yanında dijital deneyime kaydığını aktaran Göl, “Türkiye’de internetten alışveriş yapma oranı yüzde 34 ile yaklaşık 16.6 milyon kişiye ulaşmış durumda. Halihazırda faaliyette olan lüks kategorisindeki markaların birçoğu online alışveriş sitelerini faaliyete alarak, hem vakit kısıtı nedeniyle alışveriş yapma imkanı olmayan çalışan gruba, hem de internet kullanımı TUİK 2016 yılı verilerine göre yüzde 84 olan 16-24 yaş grubuna öncelikli olarak hizmet vermeye başladı” yorumunu yaptı.

KADINLAR AYAKKABIYA ERKEKLER KİŞİSEL BAKIMA PARA HARCADI

DELOITTE’un raporuna göre Türkiye’de lüksün en büyük statü sembolü çanta ve ayakkabı. Bu iki segmentte kadınların ağırlığı biraz daha öne çıkıyor. Son yıllarda özellikle yüksek gelir grubunda bulunan erkeklerin de kişisel bakımlarına daha fazla özen göstermeleriyle yüksek kalite kişisel bakım ve güzellik ürünleri segmentinde hissedilir bir artış meydana geldi. Globalde ise en büyük 100 markanın yüzde 88’i, sadece sekiz ülkeden çıkıyor. Bu 8 ülke aynı zamanda listedeki 100 firmanın gelirlerinin yüzde 94’ünü temsil ediyor. Bu listeye en çok marka veren ülkeleri geçen sene olduğu gibi 26 marka ile İtalya 15 marka ile ABD 10 marka ile Fransa, 10 marka ile İsviçre ve 10 marka ile İngiltere oldu. Satış gelirini 2015 mali yılında en çok artıran sektör ise çanta ve aksesuar sektörü oldu.