Öğretmenlik mesleğini icra eden kimseleri onurlandırmak için çeşitli etkinliklerin düzenlendiği bir kutlama günü olan Öğretmenler Günü, Türkiye’de her yıl Türkiye Cumhuriyetinin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün 1928'de "Millet Mektepleri’nin Başöğretmenliği"ni kabul ettiği gün olan 24 Kasım'da kutlanıyor .

Eğitim-İş, 24 Kasım Öğretmenler Günü nedeniyle öğretmenlerin ekonomik durumlarını ortaya koyan bir araştırma yaptı.

Eğitim-İş’in 24 Kasım Öğretmenler Günü nedeniyle, 24 ilde 833 öğretmenle görüşerek yaptığı “Öğretmenlerin ekonomik durumlarına ilişkin öğretmen görüşleri” adlı araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin yüzde 89’u mesleğinden elde ettiği geliri yetersiz buluyor.

Araştırma sonuçlarına göre, katılan öğretmenlerin yüzde 79’u gelirlerindeki yetersizlik nedeniyle mesleğine motive olamadığını, yüzde 62’si gelirlerindeki yetersizlik nedeniyle psikolojik sorunlar yaşadığını, yüzde 61’i ise daha çok para kazanacağı bir iş imkânı olursa öğretmenliği bırakacağını belirtti. Yine katılımcıların yüzde 83’ü gelirlerindeki yetersizlik nedeniyle öğretmenlik mesleğinin saygınlığının azaldığını düşünürken, yüzde 85’i son 10 yılda alım gücünün düştüğünü ifade etti.

ÖĞRETMENLER EKONOMİK AÇIDAN MUTSUZ!


Öğretmenlerin yüzde 89’unun mesleğinden elde ettiği geliri yetersiz buldukları araştırmanın dikkat çeken bazı sonuçlarına göre, öğretmenlerin yüzde 86’sı yılda bir kez verilen eğitim öğretime hazırlık ödeneğini yetersiz olduğunu, yüzde 83’ü maaşının düşük olması nedeniyle toplumdaki saygınlığının azaldığını, yüzde 79’u gelirlerindeki yetersizliğin mesleki verimini düşürdüğünü, yüzde 89’u öğretmenlere verilen 20,77 TL çocuk yardımının yetersiz olduğunu, yüzde 89’u 9.21 TL olan ek ders ücretinin yetersiz olduğunu, yüzde 82’si kazandığı para ile çocuklarının gıda ihtiyaçlarını tam olarak karşılayamadığını, yüzde 84’ü çocuklarının kılık kıyafet ihtiyaçlarını tam olarak karşılayamadığını, yüzde 88’i çocuklarının eğitim ihtiyaçlarını tam olarak karşılayamadığını, yüzde 73’ü gelirlerindeki yetersizlik nedeniyle mesleğine tam olarak motive olamadığını, yüzde 62’si gelirlerindeki yetersizlik nedeniyle psikolojik sorunlar yaşadığını, yüzde 18’i ise az da olsa psikolojik sorunlar yaşadığını, yüzde 61’i daha çok para kazanacağı bir iş bulması halinde mesleğini bırakabileceğini, yüzde 85’i son on yılda alım gücünün düştüğünü, yüzde 89’u son on yılda okullardaki eğitimin niteliğinin düştüğünü belirtti.

Araştırma sonuçlarını değerlendiren Eğitim-İş Başkanı Veli Demir, öğretmenlerin ekonomik gelirlerinin yetersizliğinin eğitimin niteliğini düşürdüğünü ifade ederek, "Eğitimin nitelik sorununun çözülebilmesi için öncelikli olarak öğretmenlerin insanca yaşayabileceği bir gelire sahip olmaları gerekmektedir” ifadelerini kullandı.

2014 Kasım ayından 2015 Kasım ayına kadar, doların yüzde 29.14 oranında arttığını hatırlatan Demir, doların artmasına bağlı olarak Türkiye’deki sosyal ve ekonomik yaşamın da aynı oranda zamlandığını belirtti. Öğretmenlerin son bir yıldaki reel kaybının yüzde 30 dolaylarında olduğunu bildiren Demir, hükümete bazı önerilerde bulundu.

İŞTE DEMİR'DEN AKP HÜKÜMETİNE ÖNERİLER:


1. Öğretmenlerin maaşları yoksulluk sınırının üzerine çıkarılmalıdır.

2. Öğretmenlerin ek ders ücretleri en az 25 TL olmalıdır.

3. Öğretmenlere yılda bir kez ödenen eğitim öğretime hazırlık ödeneği, tüm eğitim çalışanlarına ödenmeli ve en az bir maaş tutarında olmalıdır.

4. 24 Kasım Öğretmenler Günü’nde öğretmenlere bir maaş ikramiye verilmelidir.

5. İnternet hizmeti öğretmenlere ücretsiz olmalıdır.

6. Öğretmenlere toplu taşıma araçları ücretsiz olmalıdır.

7. Öğretmenlerin sınav görev ücretleri en az iki katına çıkarılmalıdır.

8. Öğretmenlere temsil tazminatı ödenmelidir.

9. Öğretmenlere kira yardımı verilmelidir.

10. Öğretmenlerin ek göstergesi 3600 olmalıdır.

11. Çocuk yardımları artırılmalıdır.