Sayıştay belediyelere yönelik yaptığı incelemeleri içeren raporlarını yayınladı. AKP'li Samsun Büyükşehir Belediyesi'ne ait raporda yer alan bilgilere göre, 2022 yılında 27 ihalenin doğal afetler, salgın hastalıklar gibi acil durumlarda yapılacak olan 21/b maddesi kapsamında pazarlık usulüyle yapıldığını ortaya çıktı.

Kamuoyunda adrese teslim ihale olarak bilinen ihale ile içerisinde büfe, mescit, tuvalet yapımı, led ekran alımı, süs havuzu yapılması, çeşme kaplaması, araç ve makine alımı gibi işler için yandaş şirketlere toplamda yaklaşık 358 milyon lira para ödendiği belirtildi.

Denetçiler, belediye tarafından gerçekleştirilen mal ve hizmet alımı ile yapım işlerinde pazarlık usulünün genel bir uygulama haline getirildiği ve rekabet ortamının sağlanmadığını açıklayarak, "Bu itibarla, kaynakların verimli kullanılması ve kamu yararının korunmasını teminen gerekli şartlar oluşmadan işlerin istisnai bir usul olan pazarlık usulüne göre ihale edilmemesi için idare tarafından gerekli dikkat ve özenin gösterilmesi gerekmektedir" ifadelerini kullandı.

ADRESE TESLİM ARAÇ KİRALAMA

Raporda, teknik şartnamelerde ihalede rekabeti engelleyici hususların yer aldığını tespit eden Sayıştay, şartnamelerde teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verilebileceğini ancak belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemeyeceğini, belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilmeyeceğini vurgulayarak, daire amirleri için yapılan araç kiralama işine dikkat çekti.

Yapılan araç kiralamasında belli bir modelin özelliklerinin yer aldığı kaydeden Sayıştay, beton santrali kurulumunda da ihale teknik şartnamesinde mikserler için marka ve menşei, tartım bandı için ise marka belirtildiğini vurguladı.

Belediye cevabında açık ihale yapıldığını belirtse de, Sayıştay "Eleştirilen husus ihale yöntemi değil teknik şartnamede doğrudan belli bir modelin özelliklerinin belirtilmesidir. Dolayısıyla teknik şartnameler mevzuat hükümlerine uygun hazırlanmadığı için rekabeti ve fırsat eşitliğini sağlayacak nitelikte değildir" denildi.

ÇALIŞANLARIN İZİNLERİ KULLANDIRILMAMIŞ, FAZLA MESAİ YAPTIRILMIŞ

Samsun Büyükşehir Belediyesi'nde ayrıca 12 kadrolu işçi ile 775 sürekli işçinin 270 saatten fazla mesai yaptığı belirtti.

Belediye ise verdiği cevapta, fazla mesailerin 30 Ağustos – 4 Eylül arasında kentte yapılan havacılık, uzay ve teknoloji festivali TEKNOFEST ve ASELSAN ile trafik konusunda “Akıllı Kavşak Trafik Güvenliği Projesi” çalışmaları kapsamında gerçekleştiği ileri sürdü.

Ancak yapılan incelemede denetçiler, bin saati aşkın mesailerin olduğu, dolayısıyla 5 günlük TEKNOFEST ve ilgili proje kapsamında bu kadar mesainin yapılmasının mümkün olmadığını kaydetti.

Raporda ayrıca, belediyede görev alan kadrolu 103 işçiden 32’sinin 100 ile 200 gün arasında, 10’unun 200 ile 300 gün arasında ve 3’ünün de 300 ile 400 gün arasında kullanmadığı izinlerinin olduğu tespit edildi.

Sayıştay belediyenin, minibüs, otobüs, servis ve taksi plakalarının süresiz olarak verildiğini, Samsun Büyükşehir Belediyesi ile Anakent Turizm Ticaret A.Ş. arasında imzalanan farklı nitelikteki 2 bin 282 kişilik personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı sözleşmesinin süresiz olarak düzenlendiği ve bunun mevzuat hükümlerine uygun olmadığını açıkladı.