İGDAŞ’ın Elektrik Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK) kararıyla 30 günlük süreyi aşan faturalarının iptal edilmesi bekleniyor. Henüz fatura iptallerinin nasıl olacağına ilişkin resmi bir açıklama yapılmadı. Hukukçular ise vatandaşların fatura iadelerini nasıl alabileceklerine yönelik muhtemel yollar hakkında açıklamalarda bulundu.

İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Hukuk Fakültesi Medeni Hukuk Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. Yıldırım Keser, vatandaşların fazla ödediği paraların hesaplarına yatırılması gerektiğini söyledi.

Keser “Eğer ödeme yaptılarsa, aylık kullanım döneminden sonra perakende satış fiyatlarında değişiklik varsa fazla ödedikleri ücretin taraflarına iadesini isteyebilirler. Kullanıcılar eğer tüketici ise fazla ödedikleri ücretin iadesi için Tüketici Hakem Heyetlerine de başvurabilirler” diye konuştu.

Kullanımın çok az olmasının sayaç okumaya etkisi ile ilgili de konuşan Keser, dağıtım şirketlerinin 50 metreküpe ulaşmayan aylık tüketimleri o dönem için faturalandırmama hakkına sahip oldukları bilgisini de verdi.

[old_news_related_template title="Doğalgaz faturası karmaşasında son durum" desc="İGDAŞ'ın 35 günlük yasal sınırı aşan faturalandırma yapmasını ilk gündeme getiren isimlerden Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, 'Biz iptal değil ödeme kolaylığı talep etmiştik ancak EPDK iptal istedi, iptal etmek başka sorunlar yaratabilir' dedi. Sozcu.com.tr'ye konuşan Ağaoğlu, EPDK'ya da çağrı yaparak 'Eğer vatandaşın ödeme zorluğu yaşadığı konusunda samimiyseniz doğalgaza indirim yapın' ifadesini kullandı. Öte yandan, enerji sektörü kaynakları, İGDAŞ'ın EPDK'nın kararı doğrultusunda yasal süreyi aşan faturaları iptal edeceğini, örneğin 45 günlük fatura bedelinin üçte ikisini alıp 30 günlük yeni fatura göndereceğini söyledi. Sektör kaynakları, fatura tahsilatlarının dramatik şekilde düştüğünü ve birçok şirketin nakit akışının bozulduğunu aktardı. İGDAŞ yeni fatura kesimi konusunda çalıştığını bildirdi." image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2020/05/09/iecrop/gaz-ic_16_9_1589008233.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2020/ekonomi/agaoglu-faturalarda-sure-asimini-diger-illerde-de-oldu-5803356/"]

MADDE 48'E DİKKAT


Konu ile ilgili Uzman Hukukçu Av. Emin Özkurt da değerlendirmelerde bulundu. Özkurt, “Tüketicilerden gelen bu şikayetler sonrasında EPDK’nın başlatmış olduğu bu soruşturma sürecinde ise söz konusu bu şikayetlerin İGDAŞ’ın “Doğal Gaz Dağıtım ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliğinin” 48. Maddesine aykırılık oluşturacak sürelerde sayaç okuma yapmış olması sebebiyle ortaya çıktığını açıklandı” ifadelerini kullandı.

MADDE 50: FATURAYA İTİRAZ


Özkurt, “Doğal Gaz Dağıtım ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliğinin 50. maddesi kapsamında düzenlenen “Faturaya İtiraz” hakkı bulunuyor müşterilerin. Bu kapsamda tüketiciler, İstanbul ili özelinde dağıtım şirketi yetkisini elinde bulunduran İGDAŞ’a ilgili faturanın son ödeme tarihine kadar itiraz etme hakkına sahiptir. Bu durumda ise yapılacak itirazın İGDAŞ tarafından 15 gün içinde neticelendirilmesi gerekmektedir” şeklinde konuştu.

“VATANDAŞ ÖDEMESİNİ ALAMAZSA İHTARNAME ÇEKEBİLİR”


Avukat Dr. Rezan Epözdemir’de konu ile ilgili Sözcü’ye değerlendirmelerde bulundu. Epözdemir, “45 günü aşan fatura birincisi iptal edilebilir, ikincisi fazladan tahsil edilen tutarın gelecek faturada mahsubu söz konusu olabilir fakat bu yöntemler benimsenmezse, hukuka aykırılık giderilmezse vatandaşlar İGDAŞ’a bir ihtarname çekip fazla ödenen tutarın yasal faizi ile iadesini ya da sonraki faturadan düşürmelerini talep edebilirler. Bu gerçekleşmezse Tüketici Hakem Heyeti’ne ve Tüketici Mahkemesi’ne başvurabilir vatandaşlar" diye konuştu.

[old_news_related_template title="İGDAŞ, soruşturma konusu olan faturalarla ilgili çalışma başlattı" desc="EPDK’nın mevzuata aykırı kesildiği gerekçesiyle doğalgaz faturalarının iptal edilmesi için yazı gönderdiği İGDAŞ, faturalarla ilgili çalışma başlattı. Uzun okuma süreleri nedeniyle şikayet konusu olan faturaların akıbeti önümüzdeki günlerde belli olacak. İGDAŞ yetkilileri, “Olmayan bir tüketim faturalandırılmış” gibi algı oluştuğunu ancak teknik olarak bunun mümkün olmadığını vurgulayarak, 'Faturalara, tüketilmiş doğalgazın bedeli yansıdı. İptal edilse bile o bedel yine ödenecek. Fatura sürelerinin uzun olması, özel ve mücbir bir sebepten kaynaklanıyor” ifadesinde bulundu. " image="https://sozcuo01.sozcucdn.com/wp-content/uploads/2020/05/08/iecrop/igdas-depo_16_9_1588762185_16_9_1588949032.jpg" link="https://www.sozcu.com.tr/2020/ekonomi/igdas-sorusturma-konusu-olan-faturalarla-ilgili-calisma-baslatti-5802593/"]